S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 9. juni 2011

"Kritisk blikk, kunstnerisk mot og utenforskap"

Med sin forestilling Drømmen tar De Utvalgte opp tendensen som allerede lenge har preget film, litteratur og billedkunst, lengselen etter det virkelige. Behovet for å være autentisk. Eller i hvert fall: Å leke at man er det. Forestillingens styrke ligger imidlertid ikke i leken med fiksjon og fakta, men i det autentiske møtet mellom kunstnere … Les mer


Publisert
9. juni 2011
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kritisk-blikk-kunstnerisk-mot-og-utenforskap/
Facebook

Slik definerer scenekunstkonsulentene Elisabeth Egseth Hansen og Per Roar Thorsnes det som er felles for mange av prosjektene som nå har fått støtte fra Norsk Kulturråd. De Utvalgte (her med “Drømmen”) fikk nesten fire millioner i flerårig støtte.

Norsk kulturråd har i rådsmøte 7. og 8. juni delt ut 28 millioner kroner til det frie scenekunstfeltet. Støtten går til 33 kunstnere/kompanier innen teater (13,7 mill kr) og 24 innen dans (14,2 mill kr).

– Det gis støtte til prosjekter med et stort spenn i uttrykk og kunstnerisk orientering og et mangfold i innhold og formidlingsstrategier. En fellesnevner for mange av prosjektene er at de er drevet fram av scenekunstnere med evne til kritisk å reflektere over sitt kunstneriske arbeid og å se det i en samfunnsmessig sammenheng. Kort sagt, kritisk blikk, kunstnerisk mot og utenforskap preger denne søknadssrunden, sier Elisabeth Egseth Hansen og Per Roar Thorsnes i en pressemelding fra Norsk Kulturråd.

Og slik redegjør Kulturrådet for sine prioriteringer:

Flerårig støtte

Tre kompanier; Heine Røsdal Avdal, De Utvalgte og Nartmanstiftelsen ved Henriette Pedersen, mottar flerårig støtte i årets første tildeling til det frie scenekunstfeltet.

Heine Røsdal Avdal mottar kr 4,6 millioner over fire år (2011-2014) med prosjektene Borrowed landscape, Nothing’s for something, Distant voices, og Uskrevne Samtaler. Med prosjektene vil han videreutvikle sitt finstemte og komplekse kunstneriske arbeid som forener kunstnerisk fordypning med allmenn tilgjengelighet. Arbeidene vises internasjonalt på toneangivende festivaler og scener for ny scenekunst. Med en dansekunstnerisk bakgrunn jobber han inn mot et tverrkunstnerisk felt hvor han blant annet ved bruk av trådløs teknologi utforsker iscenesettelsens elementer og muligheter, i og utenfor scenerommet.

De Utvalgte tildeles kr 3 865 000 i treårig støtte (2011 – 2013) til prosjektene Kunsten å bli tam, Hjertebank og Visjonærer. Gruppen vil fortsette sin kunstneriske utforskning i spennet mellom det virkelige og det dramatiske. Tematikken knyttes opp mot begrepene innenfor og utenfor blant annet sett i lys av makt og avmakt. De Utvalgte kjennetegnes ved blant annet sin nyskapende og integrerte bruk av film i det sceniske uttrykket. I kommende arbeider utdyper de sin utforskning med å blande film og levende aktører og introduserer her 3D-filmen som et nytt kunstnerisk virkemiddel.

Nartmanstiftelsen ved Henriette Pedersen mottar 3, 6 millioner kroner over tre år til trilogien Riding Romance I-III. Pedersen vil fra sitt frodige og burleske ståsted gå i dialog med og utforske egen kunstposisjon: ”romantisk konseptualisme.” Hun vil gjøre dette ved å ta utgangspunkt i tre kjente verk fra den romantiske perioden: balletten Svanesjøen, maleriet Der Wanderer über dem Nebelmeer, og Eventyret om Rødhette. I trilogien forenes hennes kvinneperspektiv med et kritisk blikk til etablerte konvensjoner, maktstrukturer og deres definisjonsmakt i en utforskende koreografisk praksis.

I dialog med eget kunstnerskap

– En interessant tendens i denne søknadsrunden er aktører som har virket lenge i feltet og som nå ønsker å gå i dialog med eget kunstnerskap. Denne typen retrospektiv er interessante fordi det gis et perspektiv på feltet her og nå, samtidig som feltet belyses historisk, sier scenekunstkonsulent Elisabeth Egseth Hansen.

Dragset/Elmgreens Happy Days in the Art World (kr 400 000) er en selvbiografisk satire der kunstens rammer og verdier utfordres. Kunstnerduoen tar utgangspunkt i egne opplevelser i kunstverden de siste femten år. Dette skal ses i relasjon til det de omtaler som den nyliberale tidsalder.

Prosjektet I begynnelsen (kr 250 000) ved Marius Kolbenstvedt & Torbjørn Davidsen har et tilbakeskuende blikk på ideologien som lå til grunn da gruppen De Utvalgte ble etablert for 18 år siden. Fire av gruppens opprinnelige medlemmer, hvorav kun fortsatt én er med i gruppen, vil gå i dialog med tidligere arbeider. Arbeidene ses i perspektiv av de fires erfaringer, hvor de befinner seg i livet og deres livsanskuelser.

Tidligere Baktruppen-medlem Trine Falch ser fremover i sitt prosjekt Tilstedeværelser (kr 700 000) hvor hun reiser spørsmål ved den nettbaserte kulturen og hvordan dens fraværsbaserte samvær påvirker sosiale relasjoner. Gjennom et intermedialt dukketeater vil prosjektet se på betydningen dette har for teatrets sosiale kunstform.

Dansekunstnerne Bandlien/Pelmus spør i sitt prosjekt Postspectacles (kr 400 000) “ Hva er teatrets funksjon i samfunnet når det spilles teater overalt?” Med ståsted i samtidsdansen og røtter i klassisk dans, stiller de spørsmål til forestillingens framtid som sosial relasjon og kunstform.

Om ubehaget

– Et annet trekk ved denne tildelingsrunden er at vi blant flere av søkerne ser et kunstnerisk mot til å ta fatt i de ubehagelige sidene ved det norske samfunnets blindfelt sier Egseth Hansen og Thorsnes.

Petter Width Kristiansen vil i prosjektet All terrors are in the Norway (kr 450 000) ta i bruk sine erfaringer som teaterarbeider i Afghanistan. Frykten og kaoset knyttet til å gjennomføre en teateroppsetning i den krigsrammede byen skal gjenskapes i Norge. Det reelle dramaet er like mye knyttet til situasjonen rundt forestillingen som det som skjer på scenen. Satt i en norsk sammenheng er arbeidet en påminnelse om hvordan store forsamlinger ikke lenger kun uttrykker fellesskap og kultur, men potensiell fare og utsatthet.

Også nye stemmer tar fatt i ubehaget som for eksempel Coopertest kompaniets forestilling Man er jo bare et menneske (kr 520 000) der fokuset er på ondskap. De går i møte med det vakuumet av usagte spørsmål som blir hengende igjen etter en er blitt konfrontert med vonde handlinger i hverdagen, eller etter at fjernsynsbildene er gått i sort og avisen lagt til side. Prosjektet er i anslaget kunstnerisk modig og ambisiøst også ved å være rettet mot en yngre målgruppe. Disse er også involvert i den kunstneriske prosessen og som aktører på scenen.

Sissel Bjørkli er en yngre, men etablert danser som går solo med prosjektet Codename: Sailor V (kr 340 000). Inspirert av japansk tegneserie-estetikk ønsker hun med et skjevt blikk å ta for seg opplevelsen av tomhet i det oljerike Norge. Kunstnerkollektivet Flukt ønsker med forestillingen Welcome to Helen Stormberg (kr 690 000) å lage en filminspirert ”danse-performance-installasjon” som på en leken måte omhandler et imaginært tettsted og de mørke baksiden av lykke, nemlig terror, kynisme og maktkamp.

Om utenforskapet

Makten som ligger i å definere andre i et ”utenforskap” utfordres i denne runden av Siljeholm/Christophersen med forestillingen Frihet, likhet, brorskap eller døden (kr 600 000) og de to flerkulturelle prosjektene til Deep Down Dopeizm og Belinda Braza : Attempts (kr. 350 000) og Janus (kr. 200 000). De to sistnevnte ønsker på forskjellig vis å se på hvilket potensial som ligger i møter på tvers av ulikheter og kulturforskjeller. Begge prosjektene springer ut av street-dance miljøet og har begge et ungt publikum som målgruppe.

Det har også Åarjelhsaemien Teatere/Sydsamisk Teaters prosjekt Gaaje (kr 300 000). Med et formspråk inspirert av både samisk joik og Bollywoodfilmens fragmenterte form ser de med et kritisk blikk på hersketeknikk, makt og likestilling i egen kultur.

I Passage Nord Projects Larache (kr 550 000) problematiseres “drømmen om” og opplevelsen av en fremmed kultur hvor det fysiske uttrykket settes i relasjon til dokumentarisk materiale.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no