S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 22. februar 2018

Kritikkens kunst: scenekunstneren som kritiker og selvkritiker #2

Sullivan, Michael Holmberg, William J Levis Addition [Public domain], via Wikimedia Commons


Publisert
22. februar 2018
Sist endret
26. mai 2023

Kritikk Teater

Tore Vagn Lid forklarer prosjektet slik:

“Basert på workshop-modellen vi utviklet under prosjektprogrammet, februar 2016, hvor MA-studenter inntok «rollen» som kritikere og publiserte sine teater-kritikker for en norsk teateroffentlighet, er vi nå i ferd med å fullføre det andre kurset. Der studentene sist skrev utelukkende for scenekunst.no, publiseres det denne gang kritikker både på scenekunst.no og på den nye nettplattformen til Norsk Shakespearetidsskrift.

Utgangspunktet for kurset var formulert slik:

«Den tetteste og mest dirkete kontaktflaten mellom det «utøvende» og det «teoretiske» ved teatret, skjer ofte i møtet mellom scenekunstner og kritiker. Ved å gjøre utøveren selv til kritiker, og samtidig betrakte kritikken som kunstform, ønsket vi å undersøke kritikkens form, risiko og potensial – både kunstnerisk og teoretisk. Hva er kritikk? Hvordan møtes og omformers kunstneriske inntrykk og teoretisk refleksjon i arbeidet som kritiker? Og hvilken kunstnerisk gevinst kan scenekunstneren – og i neste instans scenekunsten – selv ha ved å innta rollen som kritiker og selv-kritiker?

Over ca to uker blir ulike kritiker-prosjekter blitt prøvd ut, både i form av daglige refleksjoner og diskusjoner med veiledere, og som konkrete skriftlige kritikker publisert på nettet.

Slik er også ambisjonen å kunne overta eller «kjenne på» litt av den risikoen som ligger i det å være kritiker – utlevert til en leser som gjerne har en helt annen oppfattelse av et kunstprosjekt, enn det kritikeren har. Tore Vagn Lid»

Hovedveileder/kursholder: Tore V. Lid gjesteveiledere: Jesper Halle, Jon R. Moe, Therese Bjørneboe (redaktør) og Julie Rongved Amundsen (redaktør)


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kritikkens-kunst-scenekunstneren-som-kritiker-og-selvkritiker-2/
Facebook

Scenekunst.no har også i år samarbeidet med Kunsthøgskolen i Oslo og masterutdanningen i teater om et kritikkverksted. Alle masterstudentene har sett teater og skrevet en kritisk tekst om en valgt forestilling. I år har noen av studentene fått publisere tekster på den nye nettsatsningen til Norsk Shakespearetidsskrift, mens noen publiseres her på Scenekunst.no. Kritikkverkstedet har vært ledet av Tore Vagn Lid.

Det er to forestillinger som har vært gjenstand for kritikkene som presenteres her nå, En handelsreisendes død som hadde premiere 20. januar 2018, og som for tiden spilles på Nationaltheatret, og By Heart av den portugisiske scenekunstneren Tiago Rodrigues, som ble spilt på Black Box teater 24. og 25. januar 2018.

Om By Heart av Tiago Rodrigues har vi disse fire tekstene:

Å leke med makt av Kjersti Alm Eriksen

By Heart as I saw it av Ram Hari Dhakal

Learning with heart? av Anne Holtan

Thou throu a dorn do di I can go av Jon Tombre

Foto: Magda Bizarro

Om En handelsreisendes død i regi av Trond Espen Seim har vi disse to tekstene:

Miller for ungdom? av Cathrine Myhre

Inside of His Head av Oscar Eriksson Furunes

Foto: Øyvind Eide


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no