S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Erik Honoré – 6. desember 2013

Kraftsentrum eller sort hull

Kilden teater- og konserthus


Publisert
6. desember 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kraftsentrum-eller-sort-hull/
Facebook

INNLEGG: Erik Honoré vil ha debatten om programmering i Kilden tilbake til et overordnet nivå. – Musikkprogrammet i Kilden mangler en balanse mellom overflate og dybde, mellom det aktuelle og det nostalgiske, skriver han.

I forrige uke kritiserte jeg Kildens valg av et Pink Floyd-coverband som hovedsatsing i Fjæreheia i 2014. Dette startet en debatt, og det er fint, for det er nødvendig å føre en kontinuerlig dialog om hva landsdelens mest ressurssterke kulturinstitusjon skal inneholde, og hva som kan lede til en bedre balanse i programmet.

Bentein Baardson imøtegikk min kritikk ved å tilbakevise et lite bipoeng jeg hadde – at Kilden ikke hadde funnet rom i herberget for Riksteatret – og han mente også at min kritikk av Kildens programprofil handlet om manglende kunnskaper. Når det gjelder det første, har Riksteatret-sjef og tidligere kulturminister Ellen Horn nå imøtegått Baardson i et innlegg i Scenekunst.no, der hun sier: ”Det er beklagelig og et tankekors at vi må reise forbi Kristiansand når byen nå har fått dette flotte bygget.”

Når det gjelder mine kunnskaper om Kildens programmering, gikk jeg selvsagt ikke ut med kritikk uten å undersøke i detalj hva jeg kritiserer. Og coverband-millionsatsingen var bare et svært tydelig symptom på en underliggende tendens.

Nå i denne tiden for "Julebordatoriet og handels-Messias”, er dette overtydelig. Nå er det kun kos av det overflatiske slaget, lag på lag med tomme karbohydrater. Kyrkjebø, Skorgan, MGP junior, Reisen til Julestjernen, tre smørtenorer, Mellom Julebakst og Englesang.

Så, er det ikke lov å kose seg? Jo, selvsagt, og særlig nå før jul. Men fra barndommen husker vi den litt ugne følelsen etter å ha spist altfor mye marsipan. Da får man lyst på næring med mer substans, og et nytt og bedre liv etter nyttår. Problemet er at etter nyttår fortsetter Kilden med wienervals-galla, operettesvisker, klassiske svisker, musikalhøydepunkt-svisker, Vivaldi-bonanza og de evinnelige tribute-konsertene til i utgangspunktet geniale artister, nå The Beatles og Michael Jackson.

Jeg understreker at jeg først og fremst uttaler meg om musikkfeltet. Det er mulig at teateroppsetningene innehar de nødvendige kvalitetene, det bør andre uttale seg om. Blant produksjonene som leier seg plass på Kilden kan det også finnes bra ting, men i et konkurransevridningsperspektiv kan det diskuteres om en tungt offentlig finansiert institusjon bør konkurrere med byens mindre scener på standup-forestillinger og andre produksjoner som kunne ha foregått andre steder.

Når det gjelder det musikkrelaterte, som utgjør en stor del av programflaten, er det altså mye overflate, og mye kitsch – uten den ironiske distansen som kan gjøre kitschen fordøybar. Det er også et poeng at Gisle Kverndokks opera Påske så langt er den eneste musikken på Symfoniorkesterets 2014-program som er skrevet de siste 100 år.

Jeg gjentar at dette ikke handler om sjanger, men et ønske om mer satsing på kvalitet, det originale, det relevante. Det mangler en balanse mellom overflate og dybde, det aktuelle og det nostalgiske.

Heldigvis skjer det masse positivt i Kristiansands kulturmiljø om dagen, ting som legges merke til langt utenfor fylkesgrensa. Erik Pirolts oppsiktsvekkende utstilling på Kunsthallen, Nils Chr. Moe-Repstads Bragepris-nominerte bok ”Teori om det eneste”, Hanne Kolstøs like kritikerbejublede pop-album ”Stillness and Panic”. Og det finnes mye mer.

Men alt dette skjer utenfor Kilden. For at Kilden skal bli det kraftsentrum intensjonen var, ikke et sort hull som suger til seg det meste av regionens kulturmidler uten å produsere tilstrekkelig av verdi, trenger man en debatt som foregår også utenfor bølgeveggen.

Innlegget var trykket i Fædrelandsvennen 5. desember 2013.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no