S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Chris Erichsen – 21. januar 2015

Kjente en sterk motstand


Publisert
21. januar 2015
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kjente-en-sterk-motstand/
Facebook

Maria Tryti Vennerød kjente en sterk motstand mot å gå inn i grusomheter som foregikk for 70 år siden. Hun er, sammen med tre utenlandske dramatikere, invitert av Det Norske Teatret til å skrive en åtte timer lang forestilling om Annen Verdenskrig, som skal spilles på natta.

– Hvorfor skal jeg studere noe grusomt som foregikk for 70 år siden, når det skjer nå, overalt, hele tida?

Maria Tryti Vennerød har vært gjennom en tung prosess siden hun ble invitert av Det Norske Teatret til å delta i et prosjekt om Annen Verdenskrig. Hun er en av fire dramatikere som skriver teksten til det som skal bli en åtte timer lang forestilling, og som skal spilles på natta.

Natt i verda er foreløpig tittel på stykket.

– Andre verdenskrig er jo på en måte en natt i menneskets historie. Vi planlegger å spille fra midnatt og fram til klokka åtte om morgenen. Freden kommer med soloppgangen, sier teatersjef Erik Ulfsby til NTB.

Ulfsby skal selv ha regien på forestillingen, som settes opp til neste år. Sjefsdramaturg Carl Morten Amundsen har nå fått 3-400 sider å bryne seg på fra de fire dramatikerne som, foruten Vennerød, inkluderer sveitsiske Lukas Bärfuss, skotske David Greig og russiske Oleg Bogev.

– ”Eg vil ikkje inn”, var det første jeg tenkte, noe som også ble arbeidstittelen på mitt bidrag. Annen verdenskrig er jo selve symbolet på det grusomste som har hendt i menneskehetens historie. Jeg kjente en sterk motstand mot å gå inn i det. Samtidig kjente jeg et ansvar for å forstå og en ydmykhet overfor det at jeg har ingen forutsetninger for å forstå, sier Vennerød til scenekunst.no.

Dramatikerne møttes nylig for første gang, men de er ikke blitt pålagt noe ansvar for helheten i sceneteksten.

– Nei, det er det opp til regissør og dramaturg å sy sammen. Vi har levert våre foreløpige bidrag ut fra et ønske fra teatret om at det ikke skal bli den vanlige fortellingen om krigen som vi har hørt så mange ganger; men nye fortellinger fra andre steder og på en mer personlig måte, sier Vennerød.

– Med utgangspunkt i min egen motstand mot å gå inn i det har jeg gått til den motsatte ytterligheten: oppsøkt det verste jeg kunne komme på, nemlig en historie om en nazidoktor som gjør det han gjør utfra en sterk overbevisning. Det er altså ikke snakk om en grå, pragmatisk byråkrat a la Adolf Eichmann, men en lege som handler ut fra et større kall om å forbedre menneskeheten, sier Maria Tryti Vennerød.

(Bildet: Evakuering av skolebarn på Londons østkant under krigen)


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no