S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Maria Mediaas Jørstad – 26. mai 2021

Kjære Yaniv Cohen

Maria Mediaas Jørstad


Publisert
26. mai 2021
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt Dans

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kjaere-yaniv-cohen/
Facebook

Daglig leder for Talent Norge, Maria Mediaas Jørstad, svarer her på et åpent brev fra Yaniv Cohen.

Tusen takk for stort engasjement i forbindelse med det neste opptaket av ArtEx-talenter. Programmet er sammen med Dirigentløftet grunnmuren i Talent Norges modell for helhetlig talentutvikling, og det er givende for oss at ArtEx oppfattes som viktig og sentralt.

Når vi nå går inn i neste runde av ArtEx, gjør vi det etter en grundig evaluering av et allerede velfungerende program. Det er helt nødvendig med slike prosesser for å sikre at vi hele tiden klarer å forbedre våre satsinger. I tillegg til vår interne evaluering gjennomførte Proba samfunnsanalyse en analyse av ArtEx. Resultatet er noen få sentrale endringer basert på tilbakemeldingene. Vi håper at dette er til det beste for talentene som deltar i ArtEx, samt hele vårt nettverk. Vi vil kontinuerlig strukturere, forbedre og utvikle programmet.

Artex vil fremdeles ha tre søyler som også er sentrale for Talent Norges øvrige satsinger:

  • Kunnskapsdeling/fagsamlinger – nasjonale og internasjonale samlinger tilgjengelig for alle satsinger i Talent Norge
  • Mentoring – skreddersydd program til hvert enkelt talent i Artex
  • Coaching – skreddersydd for ArtEx-talenter men også tilgjengelig for alle satsinger

Samtidig innfører vi samme organiseringsmodell i ArtEx som den vi har i Dirigentløftet. Det betyr at ArtEx er heleid av Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB. Dette er en naturlig utvikling ettersom programmet i sin helhet er finansiert av disse aktørene. Vi ønsker å videreføre samarbeidet med høgskolene, men også å inkludere flere utdanningsinstitusjoner inn i dette samarbeidet.

Hele denne endringen har skjedd i tett dialog med rektorer og dekaner som var en del av den tidligere styringsgruppen, og som oppnevnte det faglige rådet du var en del av.

Videre har vi opprettet en jury som er ansvarlig for uttaket til den individuelle delen av ArtEx. Denne juryen vil endre sammensetting fra gang til gang, dette mener vi er viktig for en god og bred forankring, som vil gi det aller beste opptaket av talenter i programmet.

Programmet vil være drevet av Talent Norge, i samarbeid med alle våre samarbeidspartnere og øvrige satsinger. Kunnskap vil kontinuerlig hentes og deles fra dette nettverket. ArtEx har fra starten hatt som målsetning å være en brobygger mellom høgskolene og bransjen talentene skal ut i. Dette er kjernen i programmet, og det har det vært helt fra start.

Vi mener derfor at det er naturlig at både bransje og utdanning er representert i utvelgelsen av deltagere. Du beskriver godt skillelinjene mellom utdanning og bransje, og vi mener at det er nettopp her dette programmet skal bevege seg. Ved å kombinere disse aktørene allerede ved uttak får vi en arena der talentene kan få solid støtte og kompetanse i en krevende overgang. Det er talentene som setter agendaen for hvordan de ønsker å benytte dette nettverket.

I tillegg vil deltagerne denne gangen få et helsetilbud ved Olympiatoppen så lenge de er i programmet. Dette er en del av Talent Norges samarbeid med Olympiatoppen, og det langsiktige målet er å etablere et slikt tilbud også for en større del av kunstfeltet.

I tillegg tror vi at en bredere sammensetning av juryen enn vi har hatt tidligere vil føre til rekruttering av talenter med en mer variert bakgrunn, både i kunstform, uttrykk og i utdanning. Vi har hatt 20 helt fantastiske talenter i ArtEx til nå, de har i all hovedsak (med unntak av fire deltagere) vært rekruttert fra de statlige kunstutdanningene som var representert i faglig råd (Norges musikkhøgskole, Kunsthøgskolen i Oslo og Filmskolen på Lillehammer). Det finnes særegne talenter også utenfor høgskolene og Talent Norge-systemet, det vet jeg vi er enige om. Vi ønsker å rekruttere så bredt som mulig. Dette er svært viktig for Talent Norge og for bransjen for øvrig.

Det er riktig som du skriver at Talent Norge har utviklet seg siden oppstarten for snart seks år siden. Vi er svært stolte av at vi nå har rundt 700 talenter tilknyttet våre satsinger. De kommer fra hele Norge, fra alle sjangre og representerer et mangfold av uttrykk og kunstneriske stemmer. Vi mener at dette bidrar til et rikere kulturliv i Norge. Videre er vi utrolig glade for at dette er mulig nettopp fordi vi matcher offentlige midler med private bidragsytere. Riktignok ikke 194,5 millioner i 2019 alene, som du skriver, men samlet fra oppstarten i 2015.

Det er imidlertid ikke riktig at talenter fra våre eksisterende satsinger vil bli prioritert foran andre talenter i opptaket til ArtEx. Talent Norge har siden oppstarten gått fra 9 til 51 satsinger. Dette er satsinger der vi samarbeider med ledende institusjoner og aktører nasjonalt og internasjonalt. De rundt 700 utvalgte talentene i våre satsninger rundt i landet er valgt ut av det enkelte programmet og dens kunstneriske ledelse. De er rekruttert og vurdert av de sterke kunstfaglige miljøene vi samarbeider med.

Det er derfor naturlig at talenter fra disse satsingene også er gode kandidater til ArtEx. Dette er med på å sikre en bredest mulig rekruttering til programmet. Men jeg kan forsikre deg og alle andre at alle søkere blir vurdert på samme måte helt uavhengig av om de er tilknyttet en av Talent Norges satsinger eller ikke.

Her er det også viktig for meg å understreke at det er helt naturlig at våre talenter blir med i flere satsinger. Vi satser på talentutvikling i et helhetlig løp der for eksempel talenter kan starte i en regional satsing før de søker seg til nasjonalt program. Det kan være at de starter i en satsning innenfor egen sjanger, før de søker programmer der vi samler de beste på tvers av sjanger.

Vi er takknemlige for den juryen som har gjort en formidabel innsats med årets inntak. Det har vært spennende samtaler og givende perspektiver. Og på de områdene hvor vi har hatt behov for å forsterke kompetansen innenfor visse kunstformer, så har vi hentet solid kompetanse.

Årets jury er som følger:

Per Olav Sørensen (regissør, manusforfatter, produsent, grunnlegger av The Global Ensemble) Iram Haq (skuespiller, filmregissør og sanger) Peter Tornquist (rektor på Norges musikkhøgskole) Bengi Üsal (Head of Contemporary Music at Southbank Centre) Jasper Parrott (Co-founder and executive chairman, HarrisonParrott) Catharina Bøhler (CEO and Game designer for Sarepta studio) Jarle Aambø (leder for Olympiatoppens prestasjonsklynge) Maria Mediaas Jørstad (daglig leder Talent Norge)

I tillegg har vi hentet ekstern kompetanse fra dansefeltet og det visuelle kunstfeltet:

Annabelle Bonnery (teatersjef Carte Blanche) Stine Nilsen (festivaldirektør og kunstnerisk leder, CODA Oslo International Dance Festival) Tone Hansen (direktør for Henie Onstad kunstsenter)

Det er også viktig å fokusere på hvilket program ArtEx egentlig er. Du beskriver at Faglig råd var programmets kunstneriske stemme. ArtEx er ikke, og har aldri vært, et kunstnerisk program i den forstand at det har et eget kunstnerisk uttrykk. Det er et program som skal støtte unge kunstnere i overgang til et profesjonelt virke.

Som du selv sa har vi hatt mye dialog om dette allerede både på mail og i zoommøter, og nå også i form av åpent brev. Det er nok som du sier, vi får være enige om å være uenige. Men jeg vet at vi vil det beste begge to.

De nye deltagerne i ArtEx blir lansert 28. mai i Bergen, det gleder vi oss til!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no