S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 13. desember 2012

Julekalender #7

Katharina Jakhelln Semb


Publisert
13. desember 2012
Sist endret
26. mai 2023

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/julekalender-7/
Facebook

– Jeg lengter etter mer innovasjon og klarere konsept i scenografi og regi i norske operaoppsetninger, sier operasjef Katharina Jakhelln Semb i sitt svar til Tora Augestad. Semb sender stafettpinnen til regissør Sigrid Strøm Reibo.

Neste kvinne ut i julekalenderen er operasjef i Nordnorsk opera- og symfoniorkester, Katharina Jakhelln Semb. Sanger og skuespiller Tora Augestad spør Semb:

Hva tenker du at opera kan si oss i dag? Hvorfor er opera som kunstform fortsatt viktig? Hvordan kan ny og gammel opera nå ut til nye publikumsgrupper?

Katharina J. Semb svarer:

I det moderne, multimediale samfunnet er vi vant til grenseløs valgfrihet i endeløse mengder informasjon og et enormt tempo på hva vi absorberer bevisst og ubevisst. Det er den moderne tids uro og mulighet! Vårt opplevelsesapparat er fleksibelt, overflatisk og rastløst. Vi forventer umiddelbar tilfredstillelse uten motstand.

Operaens tidsaspekt er i seg selv urealistisk, forskjøvet, og muliggjør mystikk og poesi. Dette er en annen måte å oppleve på som er verdifull. Med en varighet som er lengre enn de fleste spillefilmer kommer man inn i et univers som man går glipp av ved å bytte kanal hvert 5. minutt. Det mest spilte operarepertoaret ble komponert for over 100 år siden, og krever for en del publikummere en viss tilvenning for å nytes til fulle. Dette gjelder for så vidt også moderne opera. Det er viktig å invitere inn publikum i tilblivelsesprosessen av et verk via pretalks og møte med utøvere og de bak scenen.

De operalibretti som ville levd godt alene på en teaterscene, er nok ytterst få, men opera som form makter å bære det patetiske. Jeg tror det er sunt for mennesker med et medium hvor følelser ikke hele tiden må legitimeres. Plottet i en opera er innhyllet i musikkens vesen, en sanselig og mektig struktur rundt selve handlingen. Sistnevnte kan være tynn, men overlever på grunn av musikken.

I sin egen samtid var opera datidens pop-medium, som filmindustrien er det i dag. Operascenen var raskt ute med å absorbere nye trender og muligheter når de forelå: Filmsnutter fra tyrefekting i Sevilla var integrert som en del av en oppsetning av Bizets Carmen allerede i 1896! Film- og videoprojeksjoner er således ikke en nyhet. Det er helt nødvendig for opera som form å kunne møte dagens publikum med en aktuell estetikk. Om 60-tallet var dirigentens tidsalder innen opera, så er millenniumet regissørens.

I kjølvannet av et etterlengtet hus i Bjørvika, har operainteressen i Norge eksplodert. Som ung operanasjon har vi kanskje den raskest stigende operainteressen i verden. Opera som form etableres fortsatt her til lands, og som produserende enheter må vi se på hvordan vi beholder og videreutvikler den positive interessen som finnes. Operaens emosjonelle og engasjerende karakter gjør at den kan overleve også med et litt slapt regikonsept. Fantastiske sangprestasjoner og musikken i seg redder mye.

Jeg lengter fortsatt etter mer innovasjon og klarere konsept når det gjelder scenografi og regi i norske operaoppsetninger. Vi har litt igjen for å følge teater og filmindustrien på dette feltet. Jeg ser det som svært positivt at det finnes så mange interessante nordiske regissører, noen av disse gjør også opera med stor suksess, og jeg ser frem til at flere tar steger fra teaterscenen til operascenen. Det blir spennende å følge denne utviklingen i årene fremover.

Katharina J. Semb sender julekalenderen videre til regissør Sigrid Strøm Reibo, som skal regissere operaen vi snakket om i første kalenderluke, den nyskrevne Peer Gynt i Bjørvika. Spørsmålet til Reibo lyder:

Du er utdannet i Moskva, regisserte din første opera med La Bohème for Nordnorsk Opera- og symfoniorkester i vår, og vant deretter Heddapris for to teateroppsetninger, Black Rider og Misantropen. Kan du si litt om hvordan du opplever arbeidsprosessen mot en operapremiere fremfor i teater? Hva kan du ta med deg fra opera til teater og omvendt?


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no