S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 5. desember 2012

Julekalender #1

Bente Leiknes Thorsen. Foto: Andreas Ulvo


Publisert
5. desember 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/julekalender-1/
Facebook

Scenekunst.no teller ned til jul med en liten spørsmålsstafett. Vi åpner med å spørre komponist Bente L.Thorsen hva hun synes om Operaens planer om å gi oss en nyskrevet opera hver sesong. Thorsen spør dramatiker og poet Cecilie Løveid om klassiske scenetekster.

Scenekunst.no teller ned til jul med en liten spørsmålsstafett. Vi sparker den i gang, og deretter er det opp til intervjuobjektene å bestemme neste luke ved å sende stafettpinnen videre, sammen med et spørsmål om scenekunst.

Første kvinne ut er nestleder i Norsk komponistforening, Bente Leiknes Thorsen. Vi spør: Neste sesong har Operaen invitert den estisk-finske komponisten Jüri Reinvere til å skrive en ny opera med utgangspunkt i Ibsens skuespill Peer Gynt. Nylig hadde Reinvere stor suksess med operaen Purge i Helsinki, basert på Sofi Oksanens roman Utrenskning, som vant Nordisk Råds Litteraturpris. Operasjef Per Boye Hansen uttaler at han tar mål av seg til å presentere en ny opera på Hovedscenen hver sesong.

Hvordan klinger dette i ørene til en norsk komponist?

– Det er gode nyheter. En nyskrevet opera på Hovedscenen hver sesong er ambisiøst, og vi forventer ambisjoner fra en nasjonalopera. Jeg ser fram til Peer Gynt i finsk tonedrakt, og jeg håper at operasjefen etter hvert også ser etter komponister i eget land, svarer Thorsen. – Men det er også noe litt typisk norsk og trygt over å velge Peer Gynt. I Finland lager de altså opera over aktuelle samtidsromaner, men her griper vi tilbake til et nasjonalepos. Derfor sender jeg stafettpinnen videre til Cecilie Løveid, poet og dramatiker. Hun skrev librettoen til Henrik Hellstenius' opera Ophelias: Death by water singing i 2005. Den var også inspirert av et klassisk drama, Shakespeares Hamlet. Jeg vil gjerne spørre Løveid:

Hvorfor grep du tilbake til en klassisk tekst, er opera en ekstra vanskelig form å gjøre aktuell?


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no