S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Anne Helgesen – 8. mars 2012

- Jeg var spent som en felebåge...


Publisert
8. mars 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Caroline Lasson, kjent under kallenavnet Bokken Lasson (født 7. januar 1871 i Christiania, død 3. august 1970) var en norsk kabaretartist og sanger.

Hun var datter av regjeringsadvokat Christian Lasson og Alexandra von Munthe af Morgenstierne. Mormoren Anastasia Soltikoff var russisk prinsesse og hoffdame hos tsarinaen. Bokken var en av ti søsken som vokste opp i en musikalsk familie. Blant disse var broren Per Lasson og søsteren Oda Krohg.

Navnet Bokken fikk hun fordi moren hennes sa «Lille kroppen min», da hun var liten. Søsteren misoppfattet det som «bokken».

Hjemmet deres lå i en stor hage, populært kalt «Lassons løkke», som var samlingssted for flere kunstnere i hovedstaden, og Christian Krohg og Frits Thaulow ble hennes svogre. Hun giftet seg med advokaten Vilhelm Dybwad, som også var visedikter, musiker og revyforfatter.

Bokken Lasson utdannet seg først som klassisk sangerinne og var elev av blant andre Eva Nansen og Raimund von zur Mühlen. Hun utdannet som såkalt romansesangerinne ved Musikkonservatoriet i Dresden.

I 1894 debuterte hun som konsertsangerinne på Centralteatret og Fahlstrøms Theater. Hun dro på sin første turné i 1895 og sang og spilte lutt i Tyskland, Frankrike, England og USA. Hun var også skuespiller i den lettere sjangeren blant annet på Hoftheater in Stuttgart.

Med sine nordiske folkesanger til luttakkompagnement var Bokken banebrytende, og hun forble aktiv helt opp i 90-årsalderen. KIlde: Wikipedia

Oslo Museum viser utstillingen Bokken Lasson – svart katt i Kristiania.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/jeg-var-spent-som-en-felebage/
Facebook

…da jeg åpnet programmet med en liten orienterende tale om kabaret ute i verden, og om den lille her. For 100 år siden åpnet Bokken Lasson Chat Noir i Kristiania.

1. mars 1912 åpnet kabareten Chat Noir i et tidligere biljardlokale i portbygningen på Klingenberg Tivoli. De nyoppussede lokalene oste av kontinental smak. Veggene i salen var dekket med lange rekker av sorte katter på oransjegul bakgrunn. Scenen var et trekantet podium med plass til piano, en artist og en skyggespillskjerm. Foran scenen sto nymalte stoler og bord i signalrødt.

Chat Noir i Kristiania ble oppkalt etter Chat Noir i Paris. Både Bokken Lasson og hennes partner, advokat Vilhelm Dybwad hadde opplevd denne kabareten i sin ungdom. Den startet opp i 1881. Deretter vokste det fram eksperimentelle kabareter i mange europeiske storbyer. Alle regnet Chat Noir som sitt opphav og forbilde. Målet var å inkludere de ulike kunstartene i et totalkunstverk, i en forestilling som kunne være altomsluttende. Midlet var å sidestille mange små kunstinnslag (kleinkunst) i en kabaret. I 1912 var det altså Kristianias tur til å motta fenomenet.

Bokken Lasson hadde allerede en lang artisterfaring innenfor europeisk kabaret og variéte. I rollen som internasjonal gatesangerinne med lutt sang hun viser på mange språk. Sitt kunstneriske gjennombrudd fikk hun i 1902 i den litterære kabareten Überbrett’l på Buntes Theater i Berlin. Hjemme i Kristiania var hun mest kjent som gjestende operettesanger på Centralteatert. Chat Noir ble imidlertid den største kunstneriske seieren i Bokken Lassons liv. Kabaretlokalet var fullsatt allerede på premieredagen. Den røde lampen som signaliserte utsolgte hus fortsatte å lyse hver eneste kveld gjennom sesong etter sesong til langt ut i 1916, og de spilte virkelig hver kveld hele uka.

Bokken Lasson var hovedartist, kunstnerisk leder og bookingansvarlig. Hun presenterte forfattere som leste egne tekster – Hermann Wildenvey, Olaf Bull, Gabriel Scott og Oscar Braathen, hun fikk bildekunstnere og tegner til å lage bildespill – Gustav Lærum, Sverre Halvorsen, Olaf Gulbransson og Per Krohg. Men det ble også vist originale skyggespill fra Chat Noir i Paris.

Blant de berømte gjesteartister var danserinnen Gertrude Barrison, sangeren Ernst Rolf og den vakre Odette Myrtil fra Paris som sang, spilte fiolin og danset tango. Dessuten var hun på talentjakt i amatørenes rekker og fant det komiske talentet fru Bolly Jensen fra Bærum som fortalte selvopplevelser.

Det første faste ensemblet på Chat Noir besto blant annet av pianisten Maja Flagstad og sangeren Robert Sterling. Sammensetning av det faste ensemblet var gjenstand for langsom utskiftning. Hun bygget opp populære artister som Carsten og Lalla Carlsen og Victor Bernau.

I 1919 ble Chat Noir omdannet til revy og boulevardteater under Victor Bernaus ledelse.

Det innledende sitatet er hentet fra boken Livet og lykken hvor Lassen forteller om åpningskvelden på Chat Noir.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no