Fra forestillingen Belgian Rules/Belgium Rules av Jan Fabre som kommer til Bærum Kulturhus i januar. Foto: Wonge Bergman

Jan Fabre, Bærum Kulturhus og #metoo

Den belgiske koreografen Jan Fabre er anklaget for seksuell trakassering. Fabre og kompaniet hans, Troubleyn, kommer til Bærum Kulturhus i januar. Flere har tatt til orde for at de bør avlyse forestillingen. Morten Walderhaug forklarer her hvordan de forholder seg til saken.

Tidligere i september publiserte en gruppe dansekunstnere et åpent brev med anonyme anklager om overgrep og krenkende oppførsel, mot regissør Jan Fabre. Fabre er en internasjonalt anerkjent regissør, koreograf og billedkunstner og kunstnerisk leder i det belgiske kompaniet Troubleyn. I deler av scenekunstmiljøet diskuteres nå disse varslene, og hvordan man skal forholde seg til kunsten mens konflikten pågår. Også i Norge er det omtalt, i noen grad på scenekunstneres egne facebook-profiler, og denne uken skriver Therese Bjørneboe i Norsk Shakespearetidsskrift om saken. Bærum Kulturhus viser Fabres forestilling «Belgian Rules/Belgium Rules» i januar 2019.

Bærum Kulturhus følger nøye reaksjonene etter det åpne brevet fra tidligere Troubleyn-utøvere, om angivelige misbruk av tillitsforhold mellom leder Jan Fabre og utøvere, og brudd på akseptable arbeidsforhold i og i tilknytning til Troubleyn. Vi håper oppgjøret bidrar til en mer likestilt kunstverden, og en nødvendig debatt om hvordan man behandler hverandre i kunstfeltet. Vi hører diskusjonen og uroen fra scenekunst- og dansemiljøene. Vi registrerer både en generell debatt om arbeidsforhold og holdninger til hverandre i scenekunsten samt en utfordring til oss som arrangør om å ta stilling til Fabre som regissør og kunstnerisk leder etter varslene.

Vårt utgangspunkt er at vi kan bidra til arbeidet for et trygt arbeidsmiljø, og ta oppgjør med krenkende adferd, samtidig som vi viser verk av en kunstner som møter kritikk.

Bærum Kulturhus har valgt å presentere «Belgian Rules/Belgium Rules» av Jan Fabre med kompaniet Troubleyn som en del av en kuratorisk helhet. Under fanen «Møt Antwerpen» presenterer vi en rekke betydelige kunstnere fra Antwerpen og Flandern våren 2019. I likhet med belgisk og internasjonal presse mener vi «Belgian Rules/Belgium Rules» er et betydelig kunstverk.

Mer informasjon om selve forestillingen er tilgjengelig her.

Når vi programmerer «Belgian Rules/Belgium Rules» har Bærum Kulturhus først og fremst en kuratorrolle, ikke et arbeidsgiveransvar. Som kurator har vi gjort oss etiske refleksjoner om verket og kompaniet. En debatt om dette temaet er både utfordrende og viktig.

Det er ikke vår oppgave å dømme, og vi er heller ikke i posisjon til å ta stilling til Fabres eventuelle skyld. Samtidig som vi anerkjenner nødvendigheten av verdige arbeidsforhold blant kunstnere, mener vi at denne saken bør håndteres hos kompaniet og av de rette belgiske myndigheter. Etter kontakt med både kompaniet og belgiske myndigheter er vi forsikret om at saken nå håndteres med det største alvor og på en forsvarlig måte. En umiddelbar sensur i form av å stoppe forestillingen er ikke i tråd med vårt mandat som en åpen scene for vesentlig scenekunst i Norge.

De belgiske utøverne/koreografene ser nå framover for å bygge en felles plattform mot overgrep og skadelige følger av maktstrukturer. Vi ønsker velkommen en bevegelse som bygger på slike initiativ. Oppropet deres, som er en direkte oppfølging av varslene mot Fabre, kan leses her.

I solidaritet med dette oppropet vil også Bærum Kulturhus bidra i arbeidet for et trygt arbeidsliv for kunstnere.

Morten Walderhaug,
kulturhussjef, Bærum Kulturhus.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER