For annen gang er Norge invitert til den prestisjetunge tyske Teaterbiennalen. Trøndelag Teater reiser med Jesper Halles Lilleskogen som hadde urpremiere i vinter. Dramaturg Per Ananiassen, som har arbeidet med å skaffe midler til gjestespillet, har undret seg over at staten ikke har noen støtteordning for institusjonsteatre som er invitert utenlands.
Ingen støtteordning for institusjonsteatrene
For annen gang er Norge invitert til den prestisjetunge tyske Teaterbiennalen. I år holdes den på Wiesbadens Staatstheater fra 17. til 27. juni, og nye stykker fra 20 europeiske land blir presentert. Norge deltar med Jesper Halles Lilleskogen som hadde urpremiere i vinter på Trøndelag Teater.
– Heldigvis dekker Teaterbiennalen de fleste av våre utgifter, forklarer dramaturg Per Ananiassen. – Men ikke alle. Gjestespillet fører til enkelte ekstrautgifter som vi må bære selv. – Får dere støtte fra staten til å representere Norge på Biennalen? – Det er fremdeles uvisst. Men vi har fått midler fra Trøndelag Teaters Venner, og vi har fått tilsagn fra styret om at vi skal reise uansett. – Hvem har dere søkt om støtte? – Vi kontaktet Norsk Kulturråd som anbefalte oss å søke midler fra Rådets gjestespillordning. Det har vi gjort, men denne søknaden har vi ennå ikke fått svar på. Så mente Kulturrådet at Utenriksdepartementet hadde en støtteordning for teatre som var invitert til å gjestespille i utlandet. Men Utenriksdepartementet har overført forvaltningsansvaret for denne ordningen til Danse- og Teatersentrum, og da vi snakket med Silje Engeness som bor her i Trondheim, og er medlem av fagutvalget som vurderer søknadene, lot hun oss forstå at vi ikke ville vært aktuelle i noe tilfelle ettersom festivalen dekker det meste av reise og opphold. Per Ananiassen sier at det har vært litt vanskelig å finne fram til hvem man kunne søke om støtte. – Vi ble forbauset over at det ikke er noen instans hvor det er naturlig for et institusjonsteater å henvende seg for å få støtte til å presentere Norge i utlandet. Jeg har stor forståelse for at de frie gruppene har et spesielt stort behov for støtte til gjestespill i utlandet. Men jeg synes nå det burde vært mulig også for institusjonsteatrene å representere Norge på festivaler.