S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Karen Thue – 11. juni 2012

Hjemmeseier for Det Norske


Publisert
11. juni 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE ANE DAHL TORP for rollen som Shen Te i Det gode mennesket fra Sezuan, regi Philip Tiedemann, Det Norske Teatret

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE MATTIS HERMAN NYQUIST for rollen som Alceste i Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater

BESTE KVINNELIGE BIROLLE/MEDSPILLER GJERTRUD JYNGE for rollen som Christine Mannon i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, og for rollen som Maria Steuber i Tida og rommet, regi Eirik Ulfsby, begge Det Norske Teatret

BESTE MANNLIGE BIROLLE/MEDSPILLER TORBJØRN ERIKSEN for rollen som Orin i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, Det Norske Teatret

BESTE REGI SIGRID STRØM REIBO for regien av Misantropen av Jean-Baptiste Molière, Rogaland Teater, og for regien av Black Rider, Hålogaland Teater

ÅRETS FORESTILLING ABRAHAMS BARN, Det Norske Teatret, Hovudscenen

BESTE BARNE- OG UNGDOMSFORESTILLING VEGGEN, Hordaland Teater

BESTE VISUELL DESIGN BOYA BØCKMAN for den visuelle designen til De utvalgtes Kunsten å bli tam, Black Box Teater

SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS KOMILAB-PROSJEKTET ved Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise

HEDDAs ÆRESPRIS IDALOU LARSEN

Årets Hedda-jury besto av:

Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Kristian Lykkeslet Strømskag, Astrid Sletbakk, Mette Brantzeg, Keld Hyldig og Petter Rosenlund.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/hjemmeseier-for-det-norske/
Facebook

Årets forestilling ble "Abrahams Barn" fra Det Norske Teatret. Teatersjef Erik Ulfsby tok imot prisen sammen med regissør Kjetil Bang-Hansen og Svein Tindberg.

Det Norske Teateret ble kveldens store vinner da teateret var vertskap for den årlige Heddapris-utdelingen.

Søndag gikk den femtende Heddapriseutdelingen av stabelen på Det norske teateret i Oslo. Og det ble hjemmeseier: Hele fire av ni utdelte priser var knyttet til teateret – både mannlig og kvinnelig bi-rolle, ”årets forestilling” og ”beste kvinnelige hovedrolle”.

Sistnevnte gikk til Ane Dahl Torp for innsatsen i Brecht-stykket Det gode mennesket fra Sezuan. I forestillingen tolket hun både den godhjertede Shen-Te, og hennes tøffe fetter Shui-Ta.

En vanskelig tid I forbindelse med oppsetningen har Dahl Torp tidligere uttalt at hun ønsker å leve i et samfunn som er bedre enn henne selv. I sin takketale la hun vekt på at tiden som karakteren Shen-Te har vært utfordrende for henne personlig.- Det ble en fin tid, men også en vanskelig tid. Det er en forestilling som krever mye av alle involverte, sa Dahl Torp som også takket sin tre måneder gamle datter Liv i sin tale.

Juryen begrunnet prisen med Dahl Torps ”nyanserte, troverdige og gjennomførte framstilling av en varm, naiv og godhjertet kvinne som i møte med livets harde virkelighet ikke ser annen råd enn å skifte kjønn”.

En intelligent tilnærming Det er ikke mange år siden Mattis Herman Nyquist startet sin karriere på scenen. Søndag kveld ble han like fullt vinner i kategorien ”beste mannlige skuespiller”. Prisen fikk Nyquist for rollen som Alceste i Molières satiriske komedie Misantropen ved Rogaland Teater.I sin begrunnelse la juryen vekt på at Nyquist hadde leverte en intelligent tilnærming til en krevende tekst som attpåtil er i aleksandriner – et komplisert versemål fra middelalderen.

Overfor Scenekunst.no røpte vinneren at han føler et slektskap med rollefiguren.

– Jeg kjenner meg absolutt igjen i misantropen, han vekket interessen min, sa Nyquist og la til:

– Jeg leste at Stig Sæterbakken en gang hadde skrevet at ”misantropen elsker mennesker”, og det ble en rettesnor for meg. Til tross for at han ser på verden med skylapper og mangler nyanser tror jeg han har en voldsom lyst til å være en del av fellesskapet. Egentlig vil han kanskje bare se på The Voice og spise kyllingvinger, som mange andre – være en del av det enkle.

Overbevisende biroller I tillegg til kåringen av de beste hovedrollene, ble også prisene for årets kvinnelige og mannlige biroller delt ut.Gjertrud Jynge vant pris for sin personlige tolkning av Maria Steuber i stykket "Tida og rommet", og for portrettet av Christine Mannon, en kvinne drevet til det ytterste av hat og kjærlighet, i stykket "Sorga kler Elektra" – begge på Det norske teatret.

– Det å stå på scenen kan være ensomt, men det har det ikke vært i noen av disse produksjonene, understreket Jynge i sin tale.

Også Torbjørn Eriksen ble anerkjent for sin innsats i "Sorga kler Elektra", han fikk prisen for rollen som Orin Mannon. Ifølge juryen hadde han levert ”en nyansert og gripende tolkning av en ung mann som er splittet mellom hat og kjærlighet, mellom hevnlyst og den dypeste skyld”.

Vellykket aktualisering Prisen for ”årets beste regi” gikk til Sigrid Strøm Reibo som var nominert på bakgrunn av to ulike stykker, både for gjendiktningen av Black Rider på Hålogaland Teater, og for Molières Misantropen på Rogaland Teater.

– Det har vært svært ulike prosesser, og begge spennende på sin måte. Det har vært viktig for meg å fordype meg i forfatterne og forstå hvilket språk William S. Burroughs og Molière benytter seg av. Til felles har oppsetningene både en lekenhet og en kjærlighet til teateret. Og at de hadde et godt ensemble som jobbet målrettet helt frem til slutten, forklarte vinneren til Scenekunst.no.

Hun ble berømmet av juryen for sin spesiell evne til å aktualisere en tekst gjennom målbevisst å lete seg fram til dens egentlige budskap, for å skape en overbevisende helhet ved å forene lys, lyd, fysisk ekspressivitet og dans med en nærgående og sikker personinstruksjon.

Brennende aktuelt Abrahams barn, som vant i kategorien ”årets forestilling”, har hatt vel 35 000 besøkende, og ble flyttet fra Scene 3 til Hovedscenen på Det Norske etter tragedien som rammet Norge 22. juli i fjor.

Stykket som ble både skrevet og fremført på Det Norske Teateret av Svein Tindberg, belyser likhetspunktene mellom de tre religionene kristendom, jødedom og islam. Det var en takknemlig Tindberg som mottok prisen.

– Forestillingen er en vandring i min egen uvitenhet og nysgjerrighet i forhold til tre religioner, og jeg tror vi er flere som sitter med de samme spørsmålene. Kanskje særlig når det gjelder islam er det nok mange som føler at det haster å bli bedre kjent, svarte Tindberg på spørsmål fra Scenekunst.no om hva det er ved stykket som har fanget publikum.

Til tross for et alvorlige tema som utgangspunkt, ble det understreket av juryen at forestillingen maktet å underholde publikum.

– Jeg tror bare det utrolig personlige har mulighet til å bli allmenngyldig. De som setter seg ned for å skrive et suksess-stykke bommer ofte, understreket Tindberg.

– Dessuten tror jeg ikke det er sant at vi har et evig behov for at noe skjer på scenen. Folk lengter etter stillhet.

Har fanget samtiden Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise som ledet publikum gjennom kveldens utdeling, ble gledelig overrasket over å vinne prisen for ”særlig kunstnerisk innsats”. Deres prosjekt Komilab 1 til 6 på Torshovteatret ble roset av juryen for å gjøre teateret mer samtidsorientert.

”Initiativtakerne har lykkes over all forventning, og vil bli savnet nå som prosjektet hører fortiden til”, ble det understreket.

Gjev ærespris – Æresprisen deles ikke ut hvert år, den deles kun ut når Heddakomiteen ikke kan la være. Og i år kunne vi ikke la være, sa komiteens leder og teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta.

Vinneren av den gjeve prisen var teaterkritiker IdaLou Larsen, som understreket i sin takketale at hun aldri før hadde stått på en scene, men at hun likte å opplevelsen det var å skue utover et publikum.

Sigrid Strøm Reibo fikk prisen for beste regi for Molières Misantropen på Rogaland Teater. Foto: Bjørn Moe. Bildet over er fra Sorga kler Elektra ved Det norske teatret. Foto: Erik Berg.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no