Hedda NT Foto: Foto: Nordland teater

Hedda i dag

Stein Winges «Hedda» er ujevn, men reddes av sin sterke, teatralsk fascinerende vitalitet. Kort sitat av Klassekampens anmeldelse.

Teatermannen Stein Winge har lang erfaring i kunsten å overrumple publikum med uventede innfall, og hans Hedda viser at han ikke er blitt mer stillfarende med årene.

Slik det nærmest er normen med Ibsen-tekster de siste årene, utspiller fortellingen om den skakkjørte generaldatteren seg ikke lenger i 1890-årene, men i vår tid. Samtidsperspektivet fremheves av det elegante moderne interiøret der stue og kjøkken inngår i en åpen løsning, mens moteriktige poser fra Acne og Taxfree står på gulvet.

Men helt gjennomført er ikke denne språklige bearbeidelsen, og iblant er inkonsekvensene påfallende som når Brack stadig omtales som «assessor» – kanskje fordi Ibsen ikke har gitt ham noe fornavn?

Publikums spontane begeistring på premieren skyldes nok mye at det oppleves som en gledelig overraskelse at en klassisk Ibsentekst kan angå oss i dag.

Ifølge programmet har Winge også gitt Tesman «mer baller» slik at han ikke lenger er «en hjelpeløs tufs». «Ballene» består først og fremst i at Tesman er blitt oppfarende kolerisk og hissig, som når han regelrett banker opp Hedda fordi hun har brent Løvborgs manuskript. En høyst usannsynlig reaksjon.

Ingvild Holthe Bygdnes har den krevende rollen som Hedda Gabler, og hun kommer godt fra oppgaven. Hennes fysisk ekspressive spill overbevisende uttrykk for at hun er en søkende kvinne som går på tomgang, og plages av en frustrert og fortrengt seksualitet.

 

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 28. april, og du kan lese hele på IdaLou Larsens blogg.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER