Foto: Erik Nicolai Strutz

God påske!

Med et bilde av fjell og et ønske om vår tar Scenekunst.no påskeferie. Det håper vi mange andre også gjør, og hvis dere trenger mer lesestoff i ferien deler vi her de fem mest leste sakene på Scenekunst.no hittil i 2018. God påske!

Den aller mest leste saken i vår har vært Maren Saedis kronikk om manglende priser til kostymedesign i Norge. Det er en sak som har vekket mye engasjement!

Hvorfor finnes det ingen pris til norsk kostymedesign? Kronikk av Maren Saedi

Bilde fra Robert Wilsons oppsetning av Edda på Det Norske Teatret i 2017. Kostymer av Jacques Reynaud. Foto: Lesley Leslie-Spinks

Neste sak er en kritikk av forestillingen Ubu som hadde premiere på Trøndelag teater 23. januar. Anette Therese Pettersen var begeistret for forestillingen, og skriver at forestillingen er en visuell fremvisning av teatrets virkemidler der xdet teatrale feires.

En fest for øyet. Kritikk av Anette Therese Pettersen

Karl Vidar Lende (Kong Ubu) Foto: Aleksandar Ramadanovic

Den tredje mest lest saken er en kommentar om kulturministerskiftet. Redaktør Julie Rongved Amundsen har skrevet håpefullt om hvordan Trine Skei Grandes inntog i kulturdepartementet kanskje vil bety en kulturminister som er interessert i å lære og å lytte til feltet.

Ny kulturminister. Gammel regjering: Å hoppe etter Eddie the Eagle. Kommentar av Julie Rongved Amundsen

Foto: Håkon Jacobsen, bilde hentet fra Regjeringen.no.

Neste sak er en kritikk av tvillingene Julie og Cecilie Solbergs forestilling Songs of Entanglement. Forestillingen tar utgangspunkt i det at tvillingene er helt like, og Julie Rongved Amundsen trodde at forestillingen skulle bli dypt personlig og klisjépreget. Hun skriver imidlertid at hun tok helt feil, og at det istedenfor er blitt en vakker og svært interessant forestilling.

Dobbelkropp. Kritikk av Julie Rongved Amundsen

Foto: Tale Hendnes

Siste sak i denne omgang er Frøydis Århus sin kritikk av En handelsreisendes død av Arthur Miller på Nationaltheatret. Hun skriver godt om Trond Espen Seims regidebut, og sier at Seim har tiltro til ensemblet og lar skuespillerne få lov til å jobbe med teksten.

Den største taparen i amerikansk litteratur. Kritikk av Frøydis Århus

Foto: Øyvind Eide

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER