Heier frem ny scenekunst

– Kraften og potensialet i verkene ligger der de tør å ta sjanser og bevege seg vekk fra det flinke, trygge og kontrollerte. Judith Dybendal har sett fire produksjoner og et seminar på årets festivalnykommer Frontlosjefestivalen i Bergen.

Teater og virkelighet

Siviløkonom Johan Fredrik Odfjell opplever i følge Bergens Tidende at stykket Vår ære/Vår makt som for tiden går på DNS, gir en uriktig framstilling av hans familie. Odfjell har både foran publikum og overfor teatersjefen bedt teatret endre forestillingen.

Når det går på æren løs for makten: sensurens ekko 1935-2016

– Etter over en uke med anklager og press fra næringslivsleder Johan Fredrik Odfjell mot Den Nationale Scene, meg selv og forestillingen Vår ære/ Vår makt: Her er mitt forsøk på et åpent svar, skriver Tore Vagn Lid i denne teksten, gjenpublisert fra hans blogg.

Den usvikelige troen på at teater = ord

Andre verdskrigen – natt i verda er et forbilledlig initiativ som gjør Det Norske Teatret relevant, nærmest uansett kunstnerisk resultat. Men tekstmengden burde vært halvert og satsingen på det visuelle, fysiske, koreografiske og musikalske tilsvarende økt, skriver Chris Erichsen.

En ny møteplass

I dag åpner det nye kulturhuset Sentralen i Oslo. Blant de mange tilbudene huset vil romme, er Teaterlørdag UNG, scenekunst for barn og unge en lørdag i måneden. – Første forestilling ut er Pia Maria Rolls Nå løper vi, forteller Hilde Annette Aakre i ASSITEJ Norge, som står bak forestillingsrekka og også skal ha kontor i bygget.

Det er håpløst og vi gir oss ikke

KRITIKK: Med Dark Mountain er kriseprosjektet til Ossavy&Kolbenstvedt blitt modent, i et generøst, ikke-lineært språk som bretter forestillingen ut og setter oss som ser på, fri, skriver Chris Erichsen.

Forstyrrende og briljant

– En forestilling jeg sent vil glemme, skriver Deise Faria Nunes om Jens Bjørneboes Jonas på Nordland Teater, som blander virkemidler fra Brecht, Artaud og et sterkt emosjonelt identifikasjonsteater.

Motstand som drivkraft i teater

SEMINAR: Når ikke ordet eller jussen kommer videre, er det kraft i det skapende. Ragnhild Freng Dale har vært på Giron Sámi Teáhters seminar om kunst og aktivisme i Jokkmokk, Sverige.

Prisen på et vennskap

KRITIKK: Yasmina Rezas stykke Kunst handler i Agder Teaters versjon mer om vennskap enn om kunstsyn – men har skapt en debatt om hva kunst er, utenfor teaterhuset, skriver Anette Therese Pettersen.

Åtte år i helvete

I Nå løper vi gir Pia Maria Roll scenen til to tidligere flyktninger som formidler, innenfra, en historie som de fleste av oss kun kjenner utenfra. Det gjør de med maksimal tilstedeværelse og totalt fravær av bitterhet, skriver Chris Erichsen.

Skyhøy gåsehudfaktor

– Den stående applausen som vanligvis kjennes som et slitsomt pliktrituale, kjentes her som en spontan, ektefølt hyllest, skriver Chris Erichsen om Vidas Extremas, den nyeste produksjonen til det samiske nasjonalteatret Beaivváš som nå er på turné i Nord-Norge.

Om å late som

Zachary Oberzan skaper et mystisk spill mellom virkelighetsnivåer som på den ene siden er interessant og forvirrende på en produktiv måte, men på den andre siden er vanskelig å følge, skriver Elena Perez om forestillingen som åpnet sesongen på Black Box teater i Oslo og Avantgarden i Trondheim.

Nydans Oslo åpner denne uken

Etter fem års arbeid er nye produksjonslokaler for scenekunst klare til bruk i Nydalen. – Jeg vil at det skal være folk her hele tiden, sier initiativtaker Kirre Arneberg til Hanne Nordvåg. Til høsten begynner det allerede å bli fullbooket.

– Et perfekt tidspunkt å overta på

-Jeg er først og fremst publikummer, ikke akademiker, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland. Hun vil bruke sin nye jobb som sjef på Black Box Teater til å forsterke det frie, norske scenekunstfeltet. Akkurat nå er et perfekt tidspunkt å overta Black Box Teater på. Det er blitt jobbet godt over flere år. Stedet har en klar identitet … Les mer

Et overskuddsprosjekt av de sjeldne

– Vår ære/vår makt er best der den klarer å utnytte de kontrastfylte bildevirkningene som samspillet mellom de multimediale virkemidlene, teksten og skuespillerne åpner for, skriver Judith Dybendal.

SISTE SAKER