Vilje til å utfordre

– Vi går oss vill ved å tro at ”urenhet” i programmering av et teater er et kjempestort problem, sier Kristian Seltun. Hanne B. Nordvåg har snakket med sjefen for Trøndelag Teater, et teaterhus som feirer 200-årsjubileum i 2016.

Rikskonsertene blir Kulturtanken

Fra nyttår får Rikskonsertene nytt navn.

Nye EU-prosjekter for BIT Teatergarasjen

Scenekunstsamarbeidet APAP forlenges til år 2020.

Scenekunstbruket i to EU-prosjekter

Scenekunstbruket er partner i to europeiske nettverksprosjekter om scenekunst for ungdom som har fått støtte fra EU-programmet Kreativt Europa. Begge starter opp høsten 2016 og involverer til sammen ni land.

European Stages om teaterfestival på Black Box

Det amerikanske scenekunsttidsskriftet European Stages har publisert i en lang tekst om Oslo Internasjonale Teaterfestival på Black Box Teater i mars: http://europeanstages.org/2016/04/14/archives-classics-and-auras-the-2016-oslo-international-festival/ – Stjerna i forestillingen er faktisk Lisa Lies tekst, skriver Andrew Friedman blant annet om stykket Skogsunderholdning. Skribent Arnold Friedman er stipendiat ved Graduate Center, CUNY og adjunkt ved New York Universitys Tisch … Les mer

Forelska i et teater

INTERVJU: Birgitte Strid falt pladask for Nordland Teater ved første møte. Etter tre år som teatersjef lever forelskelsen fortsatt. Hanne B. Nordvåg har snakket med Strid om gleder og utfordringer ved å drive turnéteater.

Hotel Pro Forma: det skjønne og det sanselige

INTERVJU: – Jeg gjør ikke skjønnhet til tema, det oppstår bare. Julie Rongved Amundsen møtte den danske sceneinstruktøren og tekstilkunstneren Kirsten Dehlholm da hun presenterte sitt kunstnerskap i Oslo i begynnelsen av måneden.

Det ærlige og det påtatte

På sitt beste vrir de relativt enkle tekstene og den overdrevne teatraliteten på våre felles referanser og setter dem i nytt perspektiv, skriver Ole Hval om Verk Produksjoners nye forestilling, som låner tittel fra en Bowie-låt.

Slow-teater

Laurent Chétouane lykkes med å utfordre hva teater på institusjonene kan være, men mislykkes med å fange publikum, skriver masterstudent i skuespill Tarjei Westby.

Fabler i fjæra

Nina Ossavy bruker gamle fortellinger til å vekke nytt engasjement. I forestillingen Havengler blir vi mer dusjet enn dyppet, men den gir barn grunner til å bry seg om hav og natur, skriver Anna Valberg.

Mekanisk om kjærlighet

KRITIKK: Kjærlighetsbrev til kollektivtransporten på Agder Teater er en monologforestilling som kunne hatt godt av mer luft og mer samspill med rom, skriver Anette Therese Pettersen.

Får basisfinansiering fra Kulturrådet

Cirka Teater og dansekunstner Mette Edvardsen kommer inn på Kulturrådets basisfinansiering for frie scenekunstgrupper for perioden 2016-2019.

Fire nye regilærere

Teaterhøgskolen har ansatt fire nye lærere i regi. – Dette skal både forankre og videreutvikle regiutdanningen, sier fungerende dekan Jesper Halle.

Generalistenes tid er forbi

INTERVJU: Hvordan definerer de seg som regissører, og hva tenker de om utdanning? Chris Erichsen har intervjuet de fire nye regilærerne ved Teaterhøgskolen KhiO på epost.

Ikke bare melis, men motor

I Tromsø er det tett dialog mellom regionteater og et aktivt fritt scenekunstfelt, forteller Hanna Christoffersen fra RadArt og avtroppende sjef ved Hålogaland Teater, Nina Wester.

SISTE SAKER