Dvelingens verdi

KRITIKK: – I situasjonene der de fysiske og lydmessige prosjektene er på sitt enkleste, der materialet repeteres til både utøver og publikum er utslitte, åpner forestillingene for en annerledes erfaring av tid. Venke Marie Sortland diskuterer vinterens to gjenoppsetninger fra Grusomhetens Teater.

Autoritær myteknusing

FESTIVAL: Oslo Internasjonale Teaterfestival begynte og sluttet med forestillinger fra to hovedfiender i Midtøsten. Festivalen ble et kraftig statement, men spenningene kom aldri helt til overflaten, skriver Chris Erichsen.

Friheten i periferien

INTERVJU: Forced Entertainment mottok i formiddag den internasjonale Ibsenprisen på Nationaltheatret. Les Chris Erichsens intervju med dem fra i vår da prisen ble annonsert.

Den internasjonale Ibsenprisen til Forced Entertainment

Årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen er den britiske teatergruppen Forced Entertainment. Prisen er på 2,5 millioner norske kroner. Juryen uttaler at årets prisutdeling er “en anerkjennelse av teater som kollektiv kunstform og dets betydning i samfunnet.”

Dramatikerne søker medlemskap i LO

Dramatikerforbundet fattet sist helg vedtak om å søke medlemskap i LO.

«Ytterst representativ for sin stand» (N. Grieg)

– Det er ikke jeg som påstår at Nordahl Grieg hadde Fredrik Odfjell i tankene sine ut over 1930-tallet, det er Nordahl Grieg selv, skriver Tore Vagn Lid i dette innlegget. BT arrangerer debatt om Vår ære/vår makt på Litteraturhuset i Bergen denne uken.

Trumps teatralitet

– Gjennom fysisk tilstedeværelse og kommunikasjon hever Donald Trump seg over motkandidatene. Han gjør seg selv til sirkusartist og Rubio og Cruz til skolegutter. Teaterviter Julie Rongved Amundsen analyserer Trumps valgkamp som teater.

Egil Bjørnsen skal lede Udviklingsplatformen for Scenekunst i Danmark

“Udviklingsplatformen for scenekunst” ble etablert i september 2015. Det overordnede formålet med plattformen er å bidra til å utvikle dansk fri scenekunst, prosjektstøttede teatre og mindre etablerte teatre og skape et mer dynamisk, kvalifisert og mangfoldig scenekunstmiljø. Arbeidet skal skje i dialog med nasjonale og internasjonale aktører. Det danske Statens Kunstfonds prosjektstøtteudvalg for scenekunst og … Les mer

Heier frem ny scenekunst

– Kraften og potensialet i verkene ligger der de tør å ta sjanser og bevege seg vekk fra det flinke, trygge og kontrollerte. Judith Dybendal har sett fire produksjoner og et seminar på årets festivalnykommer Frontlosjefestivalen i Bergen.

Teater og virkelighet

Siviløkonom Johan Fredrik Odfjell opplever i følge Bergens Tidende at stykket Vår ære/Vår makt som for tiden går på DNS, gir en uriktig framstilling av hans familie. Odfjell har både foran publikum og overfor teatersjefen bedt teatret endre forestillingen.

Når det går på æren løs for makten: sensurens ekko 1935-2016

– Etter over en uke med anklager og press fra næringslivsleder Johan Fredrik Odfjell mot Den Nationale Scene, meg selv og forestillingen Vår ære/ Vår makt: Her er mitt forsøk på et åpent svar, skriver Tore Vagn Lid i denne teksten, gjenpublisert fra hans blogg.

Den usvikelige troen på at teater = ord

Andre verdskrigen – natt i verda er et forbilledlig initiativ som gjør Det Norske Teatret relevant, nærmest uansett kunstnerisk resultat. Men tekstmengden burde vært halvert og satsingen på det visuelle, fysiske, koreografiske og musikalske tilsvarende økt, skriver Chris Erichsen.

En ny møteplass

I dag åpner det nye kulturhuset Sentralen i Oslo. Blant de mange tilbudene huset vil romme, er Teaterlørdag UNG, scenekunst for barn og unge en lørdag i måneden. – Første forestilling ut er Pia Maria Rolls Nå løper vi, forteller Hilde Annette Aakre i ASSITEJ Norge, som står bak forestillingsrekka og også skal ha kontor i bygget.

Det er håpløst og vi gir oss ikke

KRITIKK: Med Dark Mountain er kriseprosjektet til Ossavy&Kolbenstvedt blitt modent, i et generøst, ikke-lineært språk som bretter forestillingen ut og setter oss som ser på, fri, skriver Chris Erichsen.

Forstyrrende og briljant

– En forestilling jeg sent vil glemme, skriver Deise Faria Nunes om Jens Bjørneboes Jonas på Nordland Teater, som blander virkemidler fra Brecht, Artaud og et sterkt emosjonelt identifikasjonsteater.

SISTE SAKER