Slow-teater

Laurent Chétouane lykkes med å utfordre hva teater på institusjonene kan være, men mislykkes med å fange publikum, skriver masterstudent i skuespill Tarjei Westby.

Fabler i fjæra

Nina Ossavy bruker gamle fortellinger til å vekke nytt engasjement. I forestillingen Havengler blir vi mer dusjet enn dyppet, men den gir barn grunner til å bry seg om hav og natur, skriver Anna Valberg.

Mekanisk om kjærlighet

KRITIKK: Kjærlighetsbrev til kollektivtransporten på Agder Teater er en monologforestilling som kunne hatt godt av mer luft og mer samspill med rom, skriver Anette Therese Pettersen.

Får basisfinansiering fra Kulturrådet

Cirka Teater og dansekunstner Mette Edvardsen kommer inn på Kulturrådets basisfinansiering for frie scenekunstgrupper for perioden 2016-2019.

Fire nye regilærere

Teaterhøgskolen har ansatt fire nye lærere i regi. – Dette skal både forankre og videreutvikle regiutdanningen, sier fungerende dekan Jesper Halle.

Generalistenes tid er forbi

INTERVJU: Hvordan definerer de seg som regissører, og hva tenker de om utdanning? Chris Erichsen har intervjuet de fire nye regilærerne ved Teaterhøgskolen KhiO på epost.

Ikke bare melis, men motor

I Tromsø er det tett dialog mellom regionteater og et aktivt fritt scenekunstfelt, forteller Hanna Christoffersen fra RadArt og avtroppende sjef ved Hålogaland Teater, Nina Wester.

Sladderens logikk

Vi må komme oss bort fra sladderens logikk, skriver dramatiker og forfatter Finn Iunker i diskusjonen om habilitet rundt ansettelsen av ny teatersjef på Black Box Teater. Innlegget stod i Klassekampen 30. mars.

Maktkonsentrasjon eller diskriminering?

SVARINNLEGG: – Skulle BBT avstå fra å ansatte den klart best egnede kandidaten fordi hun er gift med en annen scenekunstleder, spør teatrets styre i dette innlegget, først publisert i Klassekampen 19.3.16, i et svar til Sidsel Pape og Lillian Biksets kronikk samme sted 16.3.16.

Scener fra et ekteskap

KRONIKK: Teaterkritiker Lillian Bikset og dansekritiker Sidsel Pape oppfordret i denne kronikken i Klassekampen 16.3.16 til en prinsipiell diskusjon om maktfordeling og legitimitet i det frie scenekunstfeltet, på bakgrunn av habilitetsspørsmål rundt ansettelsen av ny teatersjef på Black Box Teater. Teksten er i etterkant sendt til Scenekunst.no.

Dvelingens verdi

KRITIKK: – I situasjonene der de fysiske og lydmessige prosjektene er på sitt enkleste, der materialet repeteres til både utøver og publikum er utslitte, åpner forestillingene for en annerledes erfaring av tid. Venke Marie Sortland diskuterer vinterens to gjenoppsetninger fra Grusomhetens Teater.

Autoritær myteknusing

FESTIVAL: Oslo Internasjonale Teaterfestival begynte og sluttet med forestillinger fra to hovedfiender i Midtøsten. Festivalen ble et kraftig statement, men spenningene kom aldri helt til overflaten, skriver Chris Erichsen.

Friheten i periferien

INTERVJU: Forced Entertainment mottok i formiddag den internasjonale Ibsenprisen på Nationaltheatret. Les Chris Erichsens intervju med dem fra i vår da prisen ble annonsert.

Den internasjonale Ibsenprisen til Forced Entertainment

Årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen er den britiske teatergruppen Forced Entertainment. Prisen er på 2,5 millioner norske kroner. Juryen uttaler at årets prisutdeling er “en anerkjennelse av teater som kollektiv kunstform og dets betydning i samfunnet.”

Dramatikerne søker medlemskap i LO

Dramatikerforbundet fattet sist helg vedtak om å søke medlemskap i LO.

SISTE SAKER