Prosessens klokskap

– Prosessen er mye klokere enn vi er, konkluderte Verdensteatrets Asle Nilsen under sesongavslutningen for Dramatikkens Hus sin foredragsserie.

Scenekunstens grunnarbeidere

SKOLESEKK: På skoler og forsamlingshus over det ganske land går det året rundt en tett strøm av danse-og teaterforestillinger som samler hundretusenvis av elever. Chris Erichsen har besøkt noen av scenekunstens grunnarbeidere. Bli med på roadtrip i Den kulturelle skolesekken.

Tar ansvar for å fornye debatten

Stiftelsen Fritt Ord arrangerte sist lørdag en prinsipiell, frittstående oppfølging av Handke-debatten hvor nye stemmer kom til orde. Les Chris Erichsens rapport her.

Estetikk uten støttehjul

– Hvorfor skal folk vite hva scenografien betyr, forstå den? Jeg savner en åpenhet, sier scenograf Signe Becker. Les Anette T. Pettersens intervju med scenografen som er nominert til Heddapris sammen med Tilo Hahn og Mia Melinder.

Sosial dumping i det frie feltet?

DET FRIE FELTET: – Forholdene blir bare verre og verre, mente noen. – Tvert imot, mente andre. Kulturforum Oslo Aps møte spurte hvorvidt sosial dumping er en relevant beskrivelse av arbeidsforholdene i det frie feltet.

Hvor går Danse- og teatersentrum?

INNLEGG: – Tove Bratten og DTS' foretrukne tallhistorie er den om det frie feltets lille prosentandel av den totale scenekunstkaka i forhold til institusjonene. Den historien er ikke usann, men hvor relevant er den i dag? Det frie feltet vil være tjent med å supplere den med andre fortellinger om tall og virksomheten til de frie gruppene, skriver teaterviter og professor Anne-Britt Gran.

En stillferdig, tynn mann fra Sola

Kim Atle Hansen har ikke kastet bort tida på å lure på hva han skal bli når han blir stor.

Derfor er “Mor Courage” min åpningsforestilling på DNS

Hadde Bertholt Brecht levd i dag, ville han kanskje ha skildret Mor Courage på Gaza, eller i Afghanistan, i Irak eller på bakken i Libya, skriver teatersjef Agnete Håland.

Barna slår tilbake: Inntrykk fra Ibsenfestivalen 2010

I Ibsenfestivalens forestillinger oppfordres barna til å skape seg
et eget scenisk univers, utilgjengelig for foreldregenerasjonen,
skriver den tyske teaterviteren Stefanie Plappert.

Espen Skjønberg om Hamlet

Rollen som Hamlet var Espen Skjønbergs store gjennombrudd i 1952
og imorgen har den gamle skuespilleren premiere på Nationaltheatret
på sin egen forestilling Om Hamlet, med hans egne,
personlige erindringer fra tiden stykket ble spilt.

SISTE SAKER