Her er vinnerne av Heddaprisene 2016

11 Heddapriser ble delt ut på Nationaltheatret nå i kveld. Her er vinnerne og juryens begrunnelser. Gratulerer!

Man er først og fremst menneske

“Vidas Extremas” bringer sammen urfolkskultur, rap og hiphop fra to sider av kloden. I kveld vant forestillingen Heddapris for særlig kunstnerisk innsats. Ragnhild Freng Dale har snakket med regissør Jon Tombre og produsentene Christina Hætta og Nicolai López.

Til deg som skal sitte i teaterhøgskolejury

Tips til deg som skal sitte i teaterhøgskolejury: Ikke kast alle dine idealer i det sekundet du kommer i en maktposisjon. Dramaturg Matilde Holdhus svarer Øystein Brager.

Til deg som søker Teaterhøgskolen

Les Øystein Ulsberg Bragers råd til deg som søker Teaterhøgskolen. – Målet er å avmystifisere andreprøven og å forklare hvordan vi i årets jury tenkte. Jeg kan kun snakke på vegne av meg selv, skriver Brager.

Et jurymedlem møter seg selv i døra

– Jeg tok feil, skriver Øystein Ulsberg Brager. Etter å ha kritisert fjorårets inntak på Teaterhøgskolen her på Scenekunst.no, ble han invitert til å sitte i juryen. Her skriver Øystein til Øystein om juryarbeid, åpenhet, vestkantungdom og fargeblind casting.

Improvisasjon som estetikk?

– Selv om jeg opplever forestillingen som langtekkelig og ganske uavklart, må den anerkjennes som et viktig alternativ til det man ellers ser på Oslos scener, skriver Venke Marie Sortland om “Proud Cloud”, Grusomhetens teater.

Teatermisjonæren

– Ingenting er for krevende for publikum. Teatersjef i Kilden i Kristiansand, Birgit Amalie Nilssen, drømmer om et hus der alle forestillinger involverer opera, teater og orkester.

Å fange det autentiske

“En plass i solen” treffer ikke midt i hjertet, men byr på sterke fortellinger jeg ikke ville vært foruten, skriver Ole Hval om Folkets festspillscene i Bergen.

– Gutta i moskeen klarer seg helt fint uten meg

– Det hefter ikke så mye ekkelt ved begrepet teater lenger, sier Jon Refsdal Moe. Chris Erichsen har snakket med mannen som nylig har meldt overgang fra Black Box Teater til Teaterhøgskolen.

Empati må føre til handling

I forestillingen “Andre verdskrigen – natt i verda” gikk dramatiker Maria Tryti Vennerød inn i andre verdenskrigs ondskap. Nå vil hun undersøke musikalsjangeren.

Vår kjære Sandra har gått bort

– Hennes bidrag var den viktigste faglige drivkraften for oppstarten av en skuespiller-utdanning i Verdal, skriver Ørjan Hattrem.

Uferdig om begjær og kapital

– Hvor begynner og slutter prostitusjon som fenomen? “OH – som om jeg er” hadde vært en sterkere opplevelse dersom den hadde våget å gå lenger for å provosere og bevege oss, skriver Judith Dybendal.

Alle trenger et spark i sjelen

– På steder hvor det ikke har vært teater før, må man bygge opp publikummet litt etter litt, sier teatersjef Janne Langaas. Teater Innlandet sender forestillinger fra egne saler til bibliotek og grendehus. Mer enn halvparten av programmet samproduseres med frie scenekunstgrupper.

Naken nøkternhet

– Morten Joachim er dønn ærlig og akkurat passe utleverende, skriver Gunhild Horgmo om monologen “Fire begravelser og ett bryllup”, som spilte på Teater Ibsen i april. Forestillingen gjentas på Fortellerfestivalen i Oslo i morgen.

Nominerte til Heddaprisen 2016

29 scenekunstnere og ti forestillinger skal kjempe om Heddaprisene, som deles ut på Nationaltheatret søndag 12. juni. Den Nationale Scenes “Vår ære/vår makt” er nominert i fire kategorier. Les kritikker fra mange av forestillingene nedenfor!

SISTE SAKER