Morsomt og velspilt om penger og statusjag

– Jonas Hassen Khemiris tekst prøver ikke å gi oss svar, kun stille nødvendige, brennaktuelle spørsmål, skriver Deise Faria Nunes om den svenske forfatterens Tilnærma lik på Det Norske Teatret.

Black Box Teater har fått ny sjef

Anne-Cécile Sibué-Birkeland er ansatt som ny teatersjef på Black Box Teater, i følge en pressemelding.

Fra et annerledes sted

– Språket i Solaris korrigert både inviterer til og motsetter seg å bli iscenesatt. Det gjør teksten interessant å møte i et scenerom, skriver Hild Borchgrevink.

Jordomreise i en liten sal

Jorden rundt på 80 dager henter en stor verden inn på en liten scene, med oppfinnsom scenografi og humor som treffer både barn og voksne. Gunhild Horgmo har vært på Teater Ibsen.

Forsøk på ordskifte

Ibsenkonferansen bød igjen på et inspirerende program, men konferansens grunnleggende problemstilling og forsøkene på debatt var slapt formulert og dårlig begrunnet, mener Chris Erichsen.

Åpent brev til Jørn Mortensen, rektor ved KhiO

INNLEGG: Som student har man forventninger til at institusjonen man studerer ved skal være orientert om og ha innspill til hvem som bør være tilknyttet et studie, og det var frustrerende å oppleve at programmeringen i så stor grad var preget av tilfeldigheter, skriver de nyutdannede masterstudentene Runa Borch Skolseg og Solveig Styve Holte i et åpent brev til rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Jørn Mortensen.

Hedda er kommet hjem

Selve byggverket Nationaltheatret bærer bud om god gammeldags glamour, eleganse og Ibsensk, borgerlig selvironi, en ramme som er som skapt for bransjens feiring av seg selv. Chris Erichsen var på Heddaprisutdelingen.

Prosessens klokskap

– Prosessen er mye klokere enn vi er, konkluderte Verdensteatrets Asle Nilsen under sesongavslutningen for Dramatikkens Hus sin foredragsserie.

Scenekunstens grunnarbeidere

SKOLESEKK: På skoler og forsamlingshus over det ganske land går det året rundt en tett strøm av danse-og teaterforestillinger som samler hundretusenvis av elever. Chris Erichsen har besøkt noen av scenekunstens grunnarbeidere. Bli med på roadtrip i Den kulturelle skolesekken.

Tar ansvar for å fornye debatten

Stiftelsen Fritt Ord arrangerte sist lørdag en prinsipiell, frittstående oppfølging av Handke-debatten hvor nye stemmer kom til orde. Les Chris Erichsens rapport her.

Estetikk uten støttehjul

– Hvorfor skal folk vite hva scenografien betyr, forstå den? Jeg savner en åpenhet, sier scenograf Signe Becker. Les Anette T. Pettersens intervju med scenografen som er nominert til Heddapris sammen med Tilo Hahn og Mia Melinder.

Sosial dumping i det frie feltet?

DET FRIE FELTET: – Forholdene blir bare verre og verre, mente noen. – Tvert imot, mente andre. Kulturforum Oslo Aps møte spurte hvorvidt sosial dumping er en relevant beskrivelse av arbeidsforholdene i det frie feltet.

Hvor går Danse- og teatersentrum?

INNLEGG: – Tove Bratten og DTS' foretrukne tallhistorie er den om det frie feltets lille prosentandel av den totale scenekunstkaka i forhold til institusjonene. Den historien er ikke usann, men hvor relevant er den i dag? Det frie feltet vil være tjent med å supplere den med andre fortellinger om tall og virksomheten til de frie gruppene, skriver teaterviter og professor Anne-Britt Gran.

En stillferdig, tynn mann fra Sola

Kim Atle Hansen har ikke kastet bort tida på å lure på hva han skal bli når han blir stor.

Derfor er “Mor Courage” min åpningsforestilling på DNS

Hadde Bertholt Brecht levd i dag, ville han kanskje ha skildret Mor Courage på Gaza, eller i Afghanistan, i Irak eller på bakken i Libya, skriver teatersjef Agnete Håland.

SISTE SAKER