Kjære Amerika, god betring!

Engler i Amerika på Nationaltheatret er viktig og imponerande teater. Vi er i New York i åra 1985-1986. Bakteppet for handlinga kan oppsummerast med to ord: Reagan og AIDS. Amerika er sjuk, smittefrykten er stor og det er uvisst kva som skremmer mest, republikansk luftsmitte eller det seksuelt overførbare HIV-viruset.

Leve Oslo!

Det er ei tid for alt. Unn deg eit lite kvarter til ein date med deg sjølv og samtida.

Priser til glede og besvær

Direktør i NTO, Morten Gjelten, svarer her på Maren Saedis kronikk fra 2. mars om hvorfor det ikke finnes priser til norsk kostymedesign. Gjelten er ikke helt enig.

Filantropane

Skipet er ein serie framsyningar inspirert av ulike reisemål som skal gå over fleire år. Tidlegare har De Utvalgte laga stadsspesifikke produksjonar i Fjaler og Nuuk, men denne kvelden har skipet lagt til kai ved Black Box teater der eg har benka meg på første rad for å sjå vol. 3 i serien.

Ny scenekunst i front

Frontlosjefestivalen leverer lokal ferskvare som viser spennvidden i det frie scenekunstfeltet i Bergensområdet, men festivalens potensial som kunnskapsarena kunne med fordel vært bedre utnyttet.

Hvorfor finnes det ingen pris til norsk kostymedesign?

På amerikanske prisutdelinger blir kostymedesignere anerkjent og priset for arbeidet sitt. Og vi trenger faktisk ikke dra lenger enn til Sverige og Guldbaggen for å finne andre land som gjør det samme. I Norge derimot, er saken en helt annen.

Ubøyelig teater

Johannes Holmen Dahls oppsetning av Antigone på Det Norske Teatret er et intenst stykke teater med mange gode prestasjoner, men hele forestillingen oppleves allikevel litt insisterende, som at den vil fortelle publikum at det de gjør er bra nesten før de i det hele tatt er kommet i gang.

Et opprop for mennesket

I Gutten som ble et insekt får vi en ubehagelig påminnelse om hvor lett mennesket blir umenneskelig under de rette forhold. Dette er ei barneforestilling med viktig informasjon – også til de voksne.

Hva skjedde med Beaivváš?

Med Snøfrid presenterer Beaivváš nok en spennende og ukjent historie, med flere fine enkeltscener. Dessverre henger forestillingen som helhet ikke på greip, mener Chris Erichsen, som etterlyser en mer synlig bevissthet om hva det samiske nasjonalteatret står for rent kunstnerisk.

Ellen Horn ny kunstnerisk leder i Peer Gynt AS

Ellen Horn har takket ja til jobben som ny kunstnerisk leder for Peer Gynt AS, og har snakket kort med Scenekunst.no om den nye jobben.

Frigjørende gråt

Med Lament II på Grusomhetens teater er den religiøse dimensjonen og stillestående sorgen dempet ned til fordel for gråtens frigjørende potensial. Forestillingen byr på en rekke slående bilder, både som kollektive bevegelser og som stillestående tablåer, skriver Chris Erichsen

Dobbelkropp

Da Black Box teater annonserte at de skulle spille en forestilling med to tvillinger som utforsket det å være helt like forventet jeg meg en dypt personlig og emosjonell forestilling. Noen ganger er det deilig å ta feil.

Nye dramaturgier for en ny politisk virkelighet

Den internasjonalt anerkjente regissøren Edit Kaldor bruker sin bakgrunn som dramaturg til å utvikle særegne kunstneriske univers med mål om å utfordre forholdet mellom aktører og publikum. Kaldor mener vi må søke etter nye dramaturgiske og konseptuelle strukturer i scenekunsten for å utfordre det dominante og normative perspektivet.

De nominerte til den nasjonale Ibsenprisen er klare

Bak de tre nominerte scenetekstene står tre formsterke dramatikere hvis dramatiske forfatterskap har utviklet seg og modnet over flere år. Tekstene utmerker seg på ulikt vis, men et fellestrekk ved dem er at de alle er svært godt dramaturgisk konstruert og utviser en særpreget språklig og teatral bevissthet. De nominerte er: Å telle til null av … Les mer

Kritikkens kunst: scenekunstneren som kritiker og selvkritiker #2

Scenekunst.no har også i år samarbeidet med Kunsthøgskolen i Oslo og masterutdanningen i teater om et kritikkverksted. Alle masterstudentene har sett teater og skrevet en kritisk tekst om en valgt forestilling. I år har noen av studentene fått publisere tekster på den nye nettsatsningen til Norsk Shakespearetidsskrift, mens noen publiseres her på Scenekunst.no. Kritikkverkstedet har vært ledet av Tore Vagn Lid.

SISTE SAKER