Obskurt og vidunderlig

Th’line er tilbake og åpner dørene inn til et nytt univers med forestillingen Anonymousse. Den utgjør en foruroligende og samtidig uimotståelig komisk linse å se verden gjennom.

På hjemmebane

Barents Spektakel 2020 synliggjør de historiske, geografiske, kulturelle og politiske grenseovergangene som preger Kirkenes by.

Vi trenger en likestilt debatt

Hvis vi skal få til endringer i skuespilleres tilgang på jobb, er det nødvendig at skuespillerne selv blir hørt.

Romantisk anlagt, følsom ung mann

Marie Blokhus begir seg fryktløst ut i Werthers emosjonelle villnis, og holder et godt stykke på vei figuren i et fast grep. Men etter hvert blir fraværet av et ytre øye merkbart.

Teaterbransjen ikke fullt så lukket

I artiklene «Det nådeløse nåløyet» (NRK 4. jan) og «- Umulig å få roller hvis du ikke er kjendis» (NRK 6. feb) hagler kritikken mot norsk teaterbransje, men på Unge Viken Teater mener de at situasjonen ikke er fullt så mørk.

Guttens brutale møte med verden

Pinocchio – du er bra nok, treskalle! på Hålogaland teater er blitt et langt på vei helstøpt verk, med mange magiske øyeblikk, som dessverre skjemmes av utstrakt bruk av ordet «magisk».

Magisk utenpå, hul inni

Fyr tar publikum med på eventyrlige visuelle dyp, men narrativ og karakterer forblir grunne.

Avholdsbevegelsen og kapitalen

Amund Sjølie Sveen og venner har inntatt Folken i Stavanger for å gjenopplive gamle folkebevegelser. Resultatet er underholdende show med noe uforløst potensiale.

Minefeltet bortenfor

Camara Joof og broren hennes Kebba tar, med Samtaler med bror, et steg ut av sine respektive komfortsoner.

Til halsen i sand og kjærleik

Lykkedager er ei tradisjonell framsyning som får fram det særeigne med Beckett si dikting.

Velmeinande og sympatisk, men ganske trygt

Teater og musikk vert kombinert i ei framsyning som ikkje heilt kan kallast konsert, men heller ikkje teater.

Grotesk grenseoverskridende og finstemt teatralt

I siste del av sin horrortrilogi tar Susie Wang oss med inn i et luftkondisjonert Twin Peaks-aktig mareritt, med preg av både noe usett og noe tidløst.

Teatral blindhet

Haugesund Teaters oppsetning av José Saramagos roman En beretning om blindhet er en interessant, men for forsiktig undersøkelse av hva som skjer når hele menneskeheten mister synet.

Historietime for framtida

Olbmot/Folk handlar om rasediskrimineringa av samar, men tar ikkje tilstrekkeleg innover seg kva historia kan seie oss om situasjonen i dag.

Arkeologisk sørgespill

I forestillingen +- graver Corentin Leven seg nærmest arkeologisk gjennom lag på lag med sorg og sinne, og gjennom lag av historier om HIV.

SISTE SAKER