Hvis et tre faller i skogen

Hvis et tre faller i skogen og ingen hører det, lager det da lyd? Hvis en forestilling spilles uten publikum, er det da teater?

Rar og fin. Fandenivoldsk og karnevalesk

Demonteringen – og gjenoppbyggingen – av Angelina Stojčevskas og Teater Innlandets versjon av Julius Cæsar kommer til uttrykk i en rar og fin, fandenivoldsk og karnevalesk versjon av tragedien.

– Sceneteksten er teatrets bankende hjerte

Camara Lundestad Joof er ny husdramatiker på Nationaltheatret. Scenekunst.no har snakket med henne om den nye rollen.

Sterkt, stumt og sviande

Frustrasjon og sakn uttrykt gjennom dansing, dunking og skramling med kjørel. Traume frå krig og flukt kjem skyljande som bølgjer. Og ikkje eitt ord vert sagt.

Uhyggelig hverdagskost

Tre fortellinger om å miste et barn tvinnes sammen i en stygg-surrealistisk, nervøst lattervekkende misere.

Skurker og maskulinitet

I Badman tar T.I.T.S. et oppgjør med farlige mannsroller på et noe klisjéfylt vis.

Teater som smutthull

Når teatrene nå stenger for andre gang uten at det har vært påvist smittetilfeller blant publikum, har jeg dyp medfølelse for alle kunstnerne som må avlyse forestillingene sine.

– Teater har en fredsbevarende effekt

Samovarteateret i Kirkenes fyller 30 år i år. Neste uke feires det en langhelg til ende. Scenekunst.no har snakket med kunstnerisk leder Bente Andersen om geografisk plassering og scenekunsten i de siste 30 årene.

Det talentfulle Norge

Flere norske teatre satser på talentene. Hvilken teaterfremtid skaper det?

Morskap, migrasjon og motstandskamp

Mor av En Nasjon er et lappeteppe av generasjonsfortellinger, omsorg og motstandskamp, vevet sammen av  sanger og skuespiller Nosizwe Baqwa.

Lunefulle kontraster

Leksikon om lys og mørke skulle egentlig vises ved Trøndelag Teater i mai, men pandemien satte en stopper for det. Et halvt år etterpå er det blitt en gjennomarbeidet og scenisk storartet forestilling.

En nomade krysser sitt spor

– Vil man gjøre noe som er holdbart rent akademisk, så må man tale fritt, mener teaternomaden og fortaleren for periferien Knut Ove Arntzen. Nylig fylte han både 70 og ble belønnet med Heddakomiteens ærespris.

Kampen for eit respektabelt liv

Det er ingen skurkar eller heltar i «Frakt under havet», berre menneske med sterke og svake sider. Dei prøver å gjere rett og skjel for seg. Likevel går det forferdeleg gale.

Den teatrale revolusjonen

Tre år etter den russiske revolusjonen iscenesatte Nikolaj Evreinov den større og mer virkningsfullt enn den historiske revolusjonen noen gang var.

Klassiker i fengende innpakning

Det Vestnorske Teaterets oppsetning Tordivelen flyg i skumringa er blitt en fartsfylt og fengende oppsetning av Maria Gripes klassiker, men kunne gjerne senket tempoet litt.  

SISTE SAKER