Klodensjefen: – Det blir litt prøving og feiling i starten

Teaterhuset Kloden skulle bli et annerledes sted, men det synes ikke i programmeringen av Kloden i sentrum. Chris Erichsen intervjuer programansvarlig, Ådne Sekkelsten.

Ibsens død?

I morgen skal styret ved Humanistisk fakultet avgjøre fremtiden til Senter for Ibsenstudier ved Universitetet i Oslo. De står i fare for å miste viktige øremerkede midler når HF ønsker å omstrukturere finansieringen. Vi har spurt professor og senterleder Frode Helland om hva som står på spill.

Heddaprisene bør gjenspeile vår tid

Tirsdag ettermiddag ble årets Heddanominasjoner offentliggjort. Jeg starter denne posten med oppriktig å gratulere alle nominerte, og si at dette er på ingen måte et angrep på deres talent og fortjeneste. 

Årets nominasjoner til Heddaprisen er klare

Klokken 11.00 tirsdag 5. juni ble nominasjonene til Heddaprisen for 2018 offentliggjort. 

Konvensjonelle drømmer

I “Plutselig står jeg igjen med meg selv i hånden og ser utover byen” står fem kvinner alene på scenen i en spenstig collageforestilling som lider under at både personlige drømmer og verdensproblemer får i overkant lettvint behandling

Statsviter sa du?

Tankar frå ein nyutdanna teaterviter i etterkant av teatervitenskapleg dugnad i Bergen.

Jeg skriver fortsatt – Et forsøk på kritikk av PaniniBoysRoom

Fragmenter fra de tablåaktige scenene i Vinge og Müllers PaniniBoysRoom fester seg insisterende i hukommelsen min, små bruddstykker som inngår i en uavsluttet, kaotisk fortelling, hinsides all kronologi, der begynnelsen likeså godt kan være slutten eller omvendt

En teatersjef i startgropa

– Tre jobbtilbud på under en time – jeg trodde nesten det var en practical joke, sier Morten Joachim om begynnelsen av regikarrieren sin. Og nå også teatersjef for Haugesund Teater, hvor han har tiltrådt ett år og to måneder før tiden, noe han selv tenker preger måten han tenker på – at han fortsatt er i ferd med å sette ord på tankene og visjonene.

Selvutslettende identitetsdannelse

“Lyset skal bare skinne på meg og mine ønsker” dyrker drømmen om det nye, selv om alle vet at alt egentlig bare er en repetisjon av det gamle.

Patosfylt slektsdrama

Hordaland Teaters oppsetning av Jon Fosses Andvake er en begivenhet jeg i grunn har mest lyst til å glemme. Jeg kjenner meg likegyldig etter tre timer med et patosfylt slektsdrama der det ropes og skrikes, krangles, fødes og elskes.

Situasjonen er ikke så svart hvitt

– Jeg er stolt av skuespillstudentene våre, de imponerer meg konstant, og det er flott at så mange av dem rekrutteres til teaterfeltet.

All verden er en scene (hvis du har gått på KHiO)

Kunsten skal og må utvikle seg. Når mer enn 70 prosent av skuespillerne tilknyttet Nationaltheatret har sin bakgrunn fra Teaterhøgskolen i Oslo blir dette vanskelig.

Klassiker kvalt av konsept

Oppsettinga av stykket Begjær under almene av Eugene O’Neill på Nationaltheatret verkar retningslaus. Der O’Neill sin tekst gjev djupn og breidde til karakterane, blir dei i framsyninga til triste sjablongar.

80 ansatte i Skuespiller- og danseralliansen

I dag ble det klart hvilke skuespillere og dansere som blir ansatt i Skuespiller – og danseralliansen (SKUDA) i 2018. SKUDA øker antallet ansatte fra 56 til 80 scenekunstnere. Dette melder SKUDA i en pressemelding.

Scenekunst.no nominert til Årets kritikk

Ragnhild Freng Dale er nominert til Årets kritikk for teksten Kunsten å saksøke staten, som ble publisert 22.11.17. Dette melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding. 

SISTE SAKER