Å se det ugjennomsiktige klart

– Å se videostrømmen i opptak gjorde spillet mellom nåtid og fortid og det synlige og det usynlige, mye mindre akutt.

Med brukket rygg?

Situasjonen ved norske teaterinstitusjoner og grupper er mer sammensatt enn dommedagsprofetiene skulle tilsi.

– Birkeland har ikke eneveldig makt

Kai Johnsen ber styret i BIT Teatergarasjen nærmest om å gi vår teatersjef Sven Åge Birkeland sparken med begrunnelse at han har sittet for lenge. Det kommer styret ikke til å gjøre.

Verdiløse menn

Serotonin av Houellebecq er koronatidens første digitale teaterpremiere. Tematikken i romanen kler det folketomme formatet. 

35 år bør holde som teatersjef på Bergen Internasjonale Teater

I et rimelig opplyst og utviklet demokratisk samfunn bør ingen sitte med stor og bortimot uinnskrenket offentlig finansiert makt i tiår etter tiår. Sven Åge Birkeland har nå sittet som teatersjef i 35 år på Bergen Internasjonale Teater (BIT).

Birkelands metode

Dialog, dialog, dialog. Og klassekamp står i denne samtalen fram som Sven Åge Birkelands metode i arbeidet som sjef for BIT Teatergarasjen.

Mare av Lisa Lie vinner Ibsenprisen 2020

2. april ble det offentliggjort at Mare av Lisa Lie er årets vinner av den nasjonale Ibsenprisen.

Lengselen etter sammenheng i en hyperkompleks verden

Hvordan kan scenekunst imøtekomme behovet for nye holistiske strukturer som integrerer mennesket som en del av naturens kretsløp og ikke hevet over det?

NSF kritisk til permitteringer

Norsk Skuespillerforbund (NSF) er kritisk til hvordan flere av de offentlig støttede teatrene har gått til permittering av skuespillere i forbindelse med koronakrisen. Dette melder NSF i en pressemelding.

Nationaltheatret må permittere ansatte

Teatret har måttet stenge og avlyse forestillinger på grunn av koronaviruset, og nå varsler Nationaltheatret i en pressemelding at det må permittere de ansatte.

May you live in interesting times

Da Dronning Ingrid Alexandra tidligere i år, i sin første nyttårstale som regent, ønsket å finne et uttrykk som best beskrev tidsånden, brukte hun ordene: Skal det leve, må noen kjøpe det.

I levende live – ikke Facebook live.

Den levende scenekunsten er under et historisk press. Snarveien til et publikum på sofaen er gjennom sosiale medier, men må det egentlig være internett som skal redde scenekunsten fra korona?

Teatret og den nye tiden

Vsevolod Meyerholds oppsetning av Crommelyncks komedie Den storsinnede hanrei fra 1922 bør ha en viktig plass i teaterhistorien.

Teater mot apartheid

Hvis det noen gang holdes en global kåring i hvilke teatre som har hatt størst påvirkningskraft på sitt eget land, ville Market Theatre i Sør-Afrika kommet høyt opp på listen.

Det de kaller sløseri

Hva betyr kunstnerisk frihet for deg, og på hvilken måte er den truet? spurte Oslo Internasjonale Teaterfestival sine kunstnere. Men det beste svaret på det var det festivalen selv som ga, ved sin blotte, amputerte eksistens.

SISTE SAKER