Solveig, slik Knausgård ser det

Festspillene i Bergens åpningsforestilling Venter hevder den vil undersøke Peer Gynt fra Solveigs ståsted. Men hvor mye får vi egentlig vite om akkurat det?

Teaterutdanningen i Verdal står i fare

Rektor ved Nord universitet ser i stor grad bare innover i egen organisasjon, og i liten grad utover mot samfunnet. Hvem er et universitet egentlig til for?

Millenniumsgenerasjonens tomhet

Trulte fyller år er millenniumsgenerasjonens teater. Det er hyppige skift og stadige avbrytelser, men kanskje er ikke teatret deres format.

Utvidet koreografi

Diskusjoner om hva dans egentlig er begynner å bli litt trøttende, men på Kunstenfestivaldesarts viser de hvordan bevegelse og koreografi også er med på å endre oppfatningen av hva en kunstform er.

En genuin live-opplevelse

Det essensielle i Lazarus er ikke historien, men den storslåtte helheten i det visuelle og musikalske, noe Det Norske Teatret er bedre på enn noen annen.

Middelklassedrama møter høyborgerlig festivitas

Når man ikke lenger er i stand til å se hvorfor man har så høye forventninger til noe, så er det muligens også forutsigbart at skuffelsen vil komme til å være på høyde med graden av forventning?

Nyansenes dramatikk

Mette Edvardsen og Matteo Fargions opera Penelope sleeps er en lavmælt, og samtidig svært morsom, forestilling hvor blikket for detaljer skjerpes.

Å brøle for barna

Tigerstadsteatret vil endre måten vi tenker på teater for barn på. Julie Rongved Amundsen har snakket med dem og deres tidligere lærer, pioneren Suzanne Osten, om kunst, den voksne kjøperen og om hva som er galt i norsk barneteater.

Emosjonelle analfabeter i ekteskapets bur

Ingmar Bergmans dekonstruksjon av et parforhold gjør fortsatt sterkt inntrykk på teaterscenen, 45 år etter tv-serien Scener fra et ekteskap.

Ingen kropp er heilag

Ei 24 år gamal framsyning vitja Black Box teater i forrige veke. Det som var toneangjevande da er ikkje like brennheitt i dag, men viser teater- og dansehistorie i praksis.

Den uoppnåelige skuespillerdrømmen

“Hvordan får man jobb på norske institusjonsteatre?” – En debatt, en “How to”, eller en utopi?

Anarkist under lupen

Sømløs bruk av ulike virkemidler skaper god underholdning i Cirkus Verdensteater, men forestillingen går ikke tilstrekkelig i dybden på temaene og ideene som tas opp.

Vera Krohn Svaleng ny kunstnerisk leder for barneteatret ved Teatret Vårt

Vera Krohn Svaleng er ansatt som ny kunstnerisk leder for avdelingen for barneteater ved Teatret Vårt som har tilholdssted i Ålesund. Hun svarer her på noen spørsmål om den nye jobben.

Hordaland Teater endrar namn

Hordaland Teater endrar namn til Det Vestnorske Teateret, og dei får løyve til å byggje i bakgarden. Dette melder dei i ei pressemelding.

Victoria Meirik er tilsett som dekan ved Teaterhøgskolen

Kunsthøgskolen i Oslo melder i ei pressemelding at regissør Victoria Meirik er tilsett som dekan ved avdeling Teaterhøgskolen.

SISTE SAKER