Scenografisk ferdaminne fra Fjaler #1: Solaris korrigert

– Komanigjen, da. Vi er på festival. “Solaris” spiller på samfunnshuset i vesle Dale. Og salen er full og publikum elsker forestillingen. Hvorfor gidder du? Men sånn er jeg. Jeg er scenograf. Nytt ferdaminne fra scenograf Dordi Strøm, fra Teaterfestivalen i Fjaler.

Å møtes bak kulissene

Forestillingene i årets Bastard-festival utfordret publikumsrollen på ulike måter; fra å kaste publikum ut til å gjøre dem til utøvere.

Om å kle seg som folk

– At Jensens kostymevalg kan virke uproblematisk for oss, er fordi vi som hvite majoritetsnordmenn ikke har en eneste erfaring av å bli diskriminert på bakgrunn av hudfargen eller kulturen vår, skriver skuespiller Julie Støp Husby om Siv Jensens indianerkostyme.

Herostratisk orkesterverk

– “Herostratos” på Det Norske Teatret gir på sitt beste en følelse av et orkesterverk hvor alle elementene spiller sammen, skriver Chris Erichsen.

Scenografisk ferdaminne fra Fjaler #4

«Hele den lille dalen oppe ved Fredensborg i Fjaler blir innsida av det store runde hodet til Bamsefar, til Zett i lia, vi ser inn i hodeskallen hans, der han står midt i larvene med det røde blodet i bekken rennende mellom beina. Jeg tenker at det er Zett de kommer til å finne når de graver oss opp om tusen år.» Scenograf Dordi Strøm har skrevet en serie scenografiske ferdaminner fra Fjaler.

Trassig prinsesse uten kampsak

“Snøkvit” tar mål av seg til å lete bak den tradisjonelle motsetningen mellom godt og ondt, men ender likevel i en klisjé. Hilde Halvorsrød ser dramaturgiske utfordringer i Det Norske Teatrets nye musikal.

Kjerneproblematikk med skallet på

Fire mennesker, fire forhold, fire skjebner. Closer vil ta oss nærmere kjernen, men blir ved å vasse på grunna.

Et rop i IKEA-ørkenen

Revolusjon av Christian Lollike på Nationaltheatret er blitt en selvreflekterende, selvironisk manifestasjon av maktesløshet, med et teaterspråk befridd fra trange og tyngende sjangerkrav.

Spenstig Brecht

Den danske regissøren Katrine Wiedemann gir oss en underholdende, effektiv og energisk oppsetning av Det gode menneske fra Sezuan, men illustrerer samtidig hvor vanskelig det er å fortolke Brecht i 2017.

Åpent brev til Hanne Tømta, teatersjef ved Nationaltheatret

Produksjonen Double Feature er tatt av Nationaltheatrets program, og i dette åpne brevet henvender regissør Anders Paulin seg til teatersjef Hanne Tømta med noen spørsmål.

Harmløs religionskritikk

Musikalen “The Book of Mormon” er like skarp og morsom på nynorsk som på engelsk, men hvor radikal er den egentlig, spør Hilde Halvorsrød, som har sett både Broadway-originalen og Det Norske Teatrets utgave.

Kritikerprisene 2016/17 for teater, musikk og dans er delt ut

Kritikerprisene for teater, musikk og dans ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo i dag.

Inn i det antropocene

– Hvis mennesket må innfinne seg med at vi er i en antropocen tidsalder, viste årets teaterfestival i Fjaler at festivalformen er en fin mulighet til å utforske og utvide forståelsen av hva dette betyr. Ragnhild Freng Dale har sett teater om faktafornektelse, landskapsspekulasjon, sci-fi, økosofi og utvidet virkelighet i Dale i Sunnfjord.

Når hvert rom er en verden

I Unannounced viser Fieldworks igjen sin unike evne til å skape illusjoner som bryter med forventningene våre og får oss til å tvile på den virkeligheten vi tror vi kjenner.

Bakvendtland for viderekomne

Nils Klims reise til underverdenen har blitt en helstøpt og skamløst dekorert langpannekake av en forestilling – akkurat slik barn, og voksne, liker den.

SISTE SAKER