All verden er en scene (hvis du har gått på KHiO)

Kunsten skal og må utvikle seg. Når mer enn 70 prosent av skuespillerne tilknyttet Nationaltheatret har sin bakgrunn fra Teaterhøgskolen i Oslo blir dette vanskelig.

Klassiker kvalt av konsept

Oppsettinga av stykket Begjær under almene av Eugene O’Neill på Nationaltheatret verkar retningslaus. Der O’Neill sin tekst gjev djupn og breidde til karakterane, blir dei i framsyninga til triste sjablongar.

80 ansatte i Skuespiller- og danseralliansen

I dag ble det klart hvilke skuespillere og dansere som blir ansatt i Skuespiller – og danseralliansen (SKUDA) i 2018. SKUDA øker antallet ansatte fra 56 til 80 scenekunstnere. Dette melder SKUDA i en pressemelding.

Scenekunst.no nominert til Årets kritikk

Ragnhild Freng Dale er nominert til Årets kritikk for teksten Kunsten å saksøke staten, som ble publisert 22.11.17. Dette melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding. 

Kostymedesign i fokus: Kostymer for fremtiden

I vinter har Scenekunst.no hatt en debatt om kostymedesign gående. Vi fortsetter fokuset og publiserer her et intervju med den nyutdannede kostymedesigneren Alva Brosten som også er aktuell i NRKs dokumentarserie THIS IS IT og med kostymene til Nationaltheatrets oppsetning av Begjær under almene som har premiere i neste uke.

Ut av Boxen

– Jeg tror på kollektiv intelligens, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland, som i denne samtalen gjør opp en foreløpig status etter to år som sjef for Black Box teater. En ustoppelig strøm av mailforespørsler forteller henne at det norske scenekunstfeltet er levende, og har gode finansieringsordninger, men uforholdsmessig få steder å vise verkene på.

Trygg høst

I går lanserte Nationaltheatret programmet for høsten 2018. Det er preget av trygghet.

Kulturlivet må nå norske minoriteter 

TrAP har jobbet for økt mangfold i kulturlivet i 20 år. I løpet av disse årene har samfunnet vårt blitt stadig mer mangfoldig, men endringene gjenspeiles dessverre ikke på norske scener, museer og visningsrom.  

Boks for barn

Med programmeringen av JOSEPH_kids viser Black Box teater hva barneteatermarkedet i Oslo mangler og gir flere barn muligheten for genreoverskridende teateropplevelser uten publikumsfrierier.

Jordnær romferd

Aniara er et av de verkene i verdenslitteraturen som både virker skapt for teater og umulig å dramatisere. Torshovteatret har valgt en interessant kombinasjon av fortellerteater og åpen dialog.

Disse kan vinne Frilansprisen

En engasjert 27-åring fra Sarpsborg, en sykehusklovn fra Stokkøya og #stilleforopptak er de tre finalistene som kan stikke av med hedersprisen. Dette melder Norsk Skuespillersenter i en pressemelding.

Kristian Lykkeslet Strømskag ny teatersjef ved Teatret Vårt

Kristian Lykkeslet Strømskag er ansatt som ny teatersjef ved Teatret Vårt i Molde. “Det beste teatret kan lages hvorsomhelst – og det kan vi og skal vi ved Teatret Vårt”, sier han her til Scenekunst.no

Intenst fortellerønske og melodrama

Med skuespillet Sviker har dramatiker Marius Leknes Snekkevåg ønsket å undersøke hva det vil si å være menneske, «hvorfor gjør vi som vi gjør?». Utfordringen for tilskueren blir dessverre at det serveres for mange entydige svar på scenen.

Volumknapp ute av kontroll

Det er litt som om ideene til regissør Angelina Josephine Stojčevska er så mange og arbeidstiden så knapp at ideene og grepene liksom skurer mot hverandre.

Sirkus med bismak

Protester mot bruk av dyr i sirkus er nokså velkjent, og lett å forholde seg til. Men hva med menneskene, akrobatene? Det er mindre utbredt kunnskap om at en del sirkusutøvere, særlig i India, holdes som slaver.

SISTE SAKER