Nye æresmedlemmer i Norsk Skuespillerforbund

Hildegunn Eggen og Even Stormoen er nye æresmedlemmer i Skuespillerforbundet.

Hva nå? Noen tanker om #Stilleforopptak

– Hvilke konkrete forandringer kan vi forvente nå? Hvem skal bestemme hva disse forandringene skal være, og hvordan skal de iverksettes, spør Deise Nunes etter søndagens #stilleforopptak på Nationaltheatret.

Klima og teater

I forbindelse med at Grunnlovens miljøparagraf §112 prøves for retten for første gang, ble arrangementet Klima og teater på en bølgetopp holdt på Kulturhuset 17.november 2017. Scenekunst.no publiserer her Ingvild Holms innlegg fra denne dagen.

Unge forsøk

Tekstlab Scratch er unge folk som lager teater for unge. Kanskje kunne man i enda større grad også trukket inn veiledere og regissører som er unge nok til ikke å reprodusere sceniske strategier og tradisjoner, spør Runa Borch Skolseg i denne teksten.

Teatervitenskap i Bergen beholder stilling

Tirsdag 5.desember ble det klart at teatervitenskap ved Universitetet i Bergen slipper å kutte en vitenskapelig stilling, slik det humanistiske fakultet ved UiB fremmet i sitt forslag til bemanningsplan.

Hva kommer på Teater Ibsen i 2018?

Teatersjef Thomas Bye ved Teater Ibsen i Skien la i går frem repertoaret for 2018, samt et tyvstartet prosjekt med premiere i 2019. Prosjektene er som følger: Gjenopptakelse av BRAND. Forestillingen blir spilt i utvalgte kirker i Telemark og Vestfold, samt to forestillinger i Oslo Domkirke. Regi: Ida Høy Kostyme: Gjøril Bjercke Sæther Orgel: Kåre … Les mer

Teatervitenskap ved UiB truet

Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Bergen fremmer i sin nye bemanningsplan, som legges frem 5.desember, forslag om å kutte 1 av 3 stillinger på teatervitenskap. Dersom forslaget i bemanningsplanen blir vedtatt, er veien farlig kort før teatervitenskap i praksis er utryddet i Norge, skriver artikkelforfatterne av dette debattinnlegget.

Kjønn, seksualitet og barneteatrets opprør mot normene

Denne høsten har det vært flere forestillinger for barn og ungdom som tar for seg kjønn og seksualitet, kritiker Anette Therese Pettersen har sett tre av dem.

Mellom teater og dans

Både Nationaltheatrets forestilling Double Feature og Operaens ballett Hedda Gabler fikk kritikerne Venke Sortland og Anette Therese Pettersen til å lure på når i prosessen har skuespillerne kommet inn? To forestillinger som utfordrer på ulike måter – les diskusjonen mellom dansekritiker Sortland og teaterkritiker Pettersen i denne teksten.

Kunsten å saksøke staten

Regjeringsadvokaten har i rettssalen kalt klimasøksmålet som pågår i Oslo tingrett for ”en forestilling”. Hva ligger i det? Ragnhild Freng Dale har fulgt saken i retten og skriver om dramaturgi og offentlighet.

Kontekst – for hvem?

Allerede i bokas forord begynner jeg å lure: hvem er egentlig denne leseren som boka henvender seg så aktivt til? Det føles dessverre ikke som meg.

Åtte nye husdramatikere ved Dramatikkens hus

Arne Lygre er blant de åtte nye husdramatikerne som får arbeidsstipend og tilgang på ressurser hos Dramatikkens hus de neste to årene.

Overbevisende rapping med mer upersonlig innhold

– Den Hamsun-inspirerte hiphop-musikalen “Sult1” i Kristiansand gjør et prisverdig forsøk på å komme den digitaliserte ungdommen til unnsetning, men lykkes ikke helt med å engasjere, skriver Hilde Halvorsrød.

Livsteater og scenekunst

Mens Mette Edvardsen har all verdens rett, for ikke å si plikt, til å leke med ordene sine i fred på RIMI/IMIR, er det vanskelig å se bort fra den institusjonelle rammen Kjersti Horns oppsetning på Rogaland teater blir sjekket opp imot. Les Edy Poppy og Julian Blaues tekst om forestillingene Black og En folkefiende.

Konspirasjonsteoretisk roadtrip med ullen destinasjon

Å være en dyktig universbygger er en god ting, og det har en slagside: i “Cortexnotatet” spiser Claire de Wangens formsikkerhet opp innholdet.

SISTE SAKER