Nytt studentkull til Det Multinorske

Det Norske Teatret skriver i ei pressemelding at dei under eit styremøte tysdag 14. februar avgjorde at Det Multinorske skal halde fram med eit tredje studentkull med oppstart hausten 2018.

En nøkkelforestilling

I Juklerødsaken er nyansene og flertydighetene i den komplekse historien om Arnold Juklerød beholdt. Jeg tipper at den vil bli stående som en nøkkelforestilling i denne utgaven av Teater Ibsen, skriver Chris Erichsen.

Dagbok fra en rettssak av is: dag 2 og 3

Videre oljeleting i Barents – grunnlovsstridig eller ei? Les andre rapport fra Morten Traaviks Århundrets rettssak som fant sted i Kirkenes i helga.

Dagbok fra en rettssak av is

Regissør og kunstner Morten Traavik arrangerer denne helgen Århundrets rettssak under Barents Spektakel. Scenekunst.no følger rettsaken – første rapport kan leses her.

Nye kunstneriske rådgivere for Festspillene i Bergen

Operasjef Kasper Holten og regissør Alexander Mørk-Eidem blir festspilldirektør Anders Beyers nye kunstneriske rådgivere.

Absurd og hysterisk

Regissør Lisa Lie har evnen til å lage gull ut av det tilsynelatende overflødige. Anette Therese Pettersen har sett hennes nyeste forestilling Kaspar Hauser på Schauspielhaus Wien.

By Proxy inntar Teater Momentum

Det nordiske scenekunstkollektivet by Proxy skal ha kunstnerisk ledelse på Teater Momentum i Odense i 2017/18.

Nådeløs tilstedeværelse

Inga Ibsdotter Lilleaas’ skuespillerprestasjon i En jente er en halvferdig ting er formidabel og teksten sterk og vond, men noe av fortellingens sosiokulturelle særegenhet er forsvunnet i oversettelsen.

Ibsen Awards lyser ut Ibsen Scholarships 2017

Utlysning av midler til profesjonelle scenekunstprosjekter.

Underfundig reise til mørkets hjerte

Grusomhetens Teaters siste forestilling kaster et dunkelt lys over et av litteraturhistoriens uløste mysterier, skriver Tora Myklebust Optun.

Nationaltheatret ansetter 15 skuespillere

Nationaltheatret skriver i en pressemelding at de nå har ansatt 15 skuespillere i fast stilling.

Vifte og sprayflaske

Den distanserende bruken av effekter gjør at Jon Fosses Det er Ales på Det Norske Teatret mangler en organisk dimensjon som tillater publikum å bli med på reisen, mener Chris Erichsen.

Når hundreogett er ute

Nationaltheatrets oppsetning av Dekameronen er blitt en lystig, livsbejaende og intelligent forestilling som kanskje stanger litt i møtet med sin egen form, men som også peker på verdien av livsglede når verden gir oss motstand, skriver Julie Rongved Amundsen.

Ufiltrert speil mot virkeligheten

Linnéa vil dø. Men hvem skal da mate undulaten Twitter? Eline Bjerkan har sett Evig Søndag på Trøndelag Teater.

Ikke stort og stygt nok

I Stort og stygt kommer Olaug Nilssens ønske om å fortelle to historier i veien for at det tematisk sett mest interessante stoffet kan utforskes i sin helhet og det blir særlig tydelig idet teksten realiseres på scenen, skriver Judith Dybendal.

SISTE SAKER