Morten Joachim blir teatersjef på Haugesund teater

Dramatiker og sceneinstruktør Morten Joachim Henriksen har fått jobben som teatersjef ved Haugesund Teater fra januar 2019.

Disse er nominert til kritikerprisene for teater, musikk og dans i 2016/2017

Les begrunnelsene og kritikker av forestillingene her!

Innsiden ut – et skrive- og samtalerom

Scenekunst.nos prosjekt “Innsiden ut” skal være til stede på et utvalg festivaler og produksjoner.

Akademisk vorspiel

All respekt for å løfte fram akutt politikk, men hvordan fremføre fakta så folk orker å høre?

Virkelighetsnær Fosse

I Den Nationale Scenes iscenesettelse av Jon Fosses Vinter skaper skuespillerne en virkelighetsnær fremstilling, som teatret selv gjør sitt beste for å bryte – hvorfor?

Kjære kjendis-kollega

Er solidaritet og fellesskap blant skuespillere ikke-eksisterende i Norge? Hvilket ansvar har man som enkeltperson ovenfor fagfeltet sitt? Skuespiller Ingvild Holthe Bygdnes har skrevet et åpent brev til sine kjendiskollegaer.

Kontrastfylt om hva som opptar oss

Vinduer er en sjarmerende forestilling som med humor og skarpt blikk gir oss innsyn i kontrastfylte historier om migrasjon, frustrasjon og nesegrus selvrealisering.

Blottet for undertekst?

Tekst og undertekst ble hyppig diskutert under årets dramatikkfestival, som utmerket seg ved sin bevisste profilering og synliggjøring av hver enkelt dramatiker, skriver Chris Erichsen.

Mer enn introvert drama

Under første del av Norsk Dramatikkfestival presenteres vi for både introvert drama mellom mennesker, eventyr med samfunnsbrodd og menneskelig tilkortkommenhet i møte med naturvitenskapen.

Vidunderlig vondt og behørig uforløst

Operaens nye oppsetning av Tosca er en psykologisk thriller, en politisk brannfakkel og en musikalsk og scenisk bragd av de sjeldne.

Hvorfor stepper ulven?

Sør-Trøndelag Teater får oss til å le, men glemmer det viktigste.

Tre Heddapriser til Orlando

Søndag 18.juni ble Heddaprisene delt ut, og Rogaland Teaters forestilling Orlando mottok hele tre priser.

Minnenes betydning

HEDDADAGENE: Med enkle virkemidler og konsentrert tilstedeværelse klarer NIE å trekke publikum så langt inn i fiksjonen at grensene til virkeligheten blir uklare.

Riksteateret – teater til hele Norge eller teater også fra hele Norge?

Den frie scenekunsten med støtte fra Kulturrådet og Riksteatret finansieres i prinsipp av samme statlige arbeidsgiver. Forvaltning av kulturmidler til produksjon og turné av to ledd i samme organisasjon, er det god ressursutnyttelse? Med en politisk agenda om å få mest mulig kultur for pengene, burde turnéorganisering av scenekunst diskuteres i forkant av en ny kulturmelding.

Tvilsomt operaalibi

Foruten to strålende operasangere og diverse wagnerske innavlsreferanser er det lite som rettferdiggjør å kalle Kveiteprnisen for opera. Og det er absolutt ingenting som kunstnerisk sett rettferdiggjør at dette er Kilden Operas eneste iscenesatte produksjon på hovedscenen i sesongen 2017/2018.

SISTE SAKER