May you live in interesting times

Da Dronning Ingrid Alexandra tidligere i år, i sin første nyttårstale som regent, ønsket å finne et uttrykk som best beskrev tidsånden, brukte hun ordene: Skal det leve, må noen kjøpe det.

I levende live – ikke Facebook live.

Den levende scenekunsten er under et historisk press. Snarveien til et publikum på sofaen er gjennom sosiale medier, men må det egentlig være internett som skal redde scenekunsten fra korona?

Teatret og den nye tiden

Vsevolod Meyerholds oppsetning av Crommelyncks komedie Den storsinnede hanrei fra 1922 bør ha en viktig plass i teaterhistorien.

Teater mot apartheid

Hvis det noen gang holdes en global kåring i hvilke teatre som har hatt størst påvirkningskraft på sitt eget land, ville Market Theatre i Sør-Afrika kommet høyt opp på listen.

Det de kaller sløseri

Hva betyr kunstnerisk frihet for deg, og på hvilken måte er den truet? spurte Oslo Internasjonale Teaterfestival sine kunstnere. Men det beste svaret på det var det festivalen selv som ga, ved sin blotte, amputerte eksistens.

Alderdommen og makten

Tatu Hämäläinens Lear er en ambisiøs dekonstruksjon av originalverket.

De nominerte til Ibsenprisen

Juryen til den nasjonale Ibsenprisen har nominert tre dramatiske tekster til Ibsenprisen 2020, som deles ut i Skien om to uker.

Barnehageteater for barnehagebarn

Mysteriene i Kråkeslottet barnehage gir en gjenkjennelig, varm og morsom skildring av livet i barnehagen.

Teatret og virkningshistorien

Det finnes teater som bare kan forstås som en del av sin egen virkningshistorie. Okkupasjonens fanger er en sånn forestilling.

Mørk klangbunn

Gode intensjoner blir grobunn for forakt og fortvilelse i Ingmar Bergmans Høstsonaten. Det har Trøndelag Teater og regissør Marit Moum Aune laget strålende teater av.

Punjabi på Nynorskens Hus

Aldri før er de kulturelle dilemmaene til førstegenerasjons innvandrere blitt skildret i norskskrevet dramatikk. Forestillingen Kaffetår er ikke uten svakheter, men perspektivet gjør den svært severdig.

Rettssaka mot Gregers Werle

Teatersjef Thomas Bye skriv i introduksjonen i publikumsprogrammet om sin fascinasjon for rettssystemet på teaterscena. Dette er ein fascinasjon eg deler, og difor ser eg fram til å oppleve Vildanden i ein omskriven versjon som rettssak.

Laboratorium for ferskvare

Frontlosjefestivalen er en liten, intim og livfull festival som synliggjør betydningen av alternative visningsarenaer for det frie scenekunstfeltet.

Men songane har vi felles

Lyden av jernbanestasjon har aldri før vore høyrd i Førde. Nokon skal reise ut, andre skal heim. Andre berre er der.

Obskurt og vidunderlig

Th’line er tilbake og åpner dørene inn til et nytt univers med forestillingen Anonymousse. Den utgjør en foruroligende og samtidig uimotståelig komisk linse å se verden gjennom.

SISTE SAKER