I dette debattinnlegget skriver scenekunstner Marius Kolbenstvedt om innskrenkningen i ytringsfriheten til scenekunstnere, og oppfordrer norske teaterfolk til å støtte den israelske kunstneren Einat Weizman sin aksjon for gjennom teater å gi stemme til politiske fanger i israelske fengsler.
Professor i kostymedesign ved KHIO, Christina Lindgren, svarer her på direktør i NTO Morten Gjeltens innlegg i kostymedesigndebatten. Lindgren skriver at kostymedesign må kunne anses som et selvstendig kunstnerisk bidrag til en scenekunstforestilling.
Dette er andre del av Hild Borchgrevinks utfyllende kommentar om det kulturpolitiske feltet den frie scenekunsten befinner seg i og som ble diskutert på Grenland friteaters konferanse i Porsgrunn 16. februar.
I forbindelse med festivalen Vinterscenen arrangerte Grenland friteater 16. februar en konferanse om fri scenekunst kalt “Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?” Hild Borchgrevink var til stede på konferansen, og her er første del av en utfyllende kommentar om konferansen og om politikken som ble diskutert.
I dag klokken 10.15 holder Scenekunst.no sammen med Periskop og Ballade dette innlegget på innspillsseminar til kulturmeldingen på Sentralen i Oslo.
En busstur i kunstens tjeneste synliggjorde geografien til et nydannet fylke og de kulturpolitiske forhåpningene som oppstår samtidig.
Det er nesten som man kan høre lettelsen kombinert med forsiktige, men anspente håp rundt i hele kultur-Norge etter at Trine Skei Grande overtok kulturministerposten etter Linda Hofstad Helleland. Har vi imidlertid noen grunn til å forvente endringer i politikken?
23. november 2017 ble det avholdt en åpen debatt i Bergen om kunstens verdi for samfunnet. Lisa Nøttseter var til stede på debatten, og skriver her om debatt, kunst, nåtid og fremtid.
I statsråd fredag ble fire nye medlemmer og tre varamedlemmer til Norsk kulturråd oppnevnt for perioden 2018 til 2021.
For første gang er scenekunst inkludert i rapporten “Kunst i tall” som presenterer omsetningen på kunstfeltene i Norge.
– Hvilke konkrete forandringer kan vi forvente nå? Hvem skal bestemme hva disse forandringene skal være, og hvordan skal de iverksettes, spør Deise Nunes etter søndagens #stilleforopptak på Nationaltheatret.
I forbindelse med at Grunnlovens miljøparagraf §112 prøves for retten for første gang, ble arrangementet Klima og teater på en bølgetopp holdt på Kulturhuset 17.november 2017. Scenekunst.no publiserer her Ingvild Holms innlegg fra denne dagen.
Tirsdag 5.desember ble det klart at teatervitenskap ved Universitetet i Bergen slipper å kutte en vitenskapelig stilling, slik det humanistiske fakultet ved UiB fremmet i sitt forslag til bemanningsplan.
I dag og i morgen henger et teppe av reinhoder på Eidsvolls plass foran Stortinget. Både her, på biennalen Documenta 14 i Tyskland tidligere i år og på Kulturrådets årskonferanse i november har det utfordret oss til et perspektivskifte, skriver Hild Borchgrevink.