Kunstneriske doktorgradsprogrammer trenger estetisk tenkning

– Det er å håpe at både stat og kunstneriske utdanningsinstitusjoner forstår nødvendigheten av å integrere estetikk i de forskjellige kunstneriske doktorgradsprogrammene, skriver forskningsleder ved Steinerhøyskolen i Oslo, Henrik Holm.

Arbeiderpartiets alternative kulturbudsjett

Fredag la Arbeiderpartiet fram sitt alternative statsbudsjett for 2018. På kunst– og scenekunstfeltet foreslår Ap å styrke en rekke poster. Blant annet vil partiet øke tilskudd til scenekunst i distriktene, gi ti millioner kroner til prosessen med nytt teaterbygg for Beaivvaš Sámi Našunalteahter og gjeninnføre Den kulturelle spaserstokken.

Norsk kunstforskning snubler inn i fremtiden

– Forslaget om en ny doktorgrad basert på utøvende og skapende kunst er viktig og riktig, men forskriftsendringene som Kunnskapsdepartementet nå har lagt på bordet, inneholder noen alvorlige problemer, mener musikkforskerne Alexander Jensenius ved UiO og Michael Duch ved NTNU, begge medlemmer av Akademiet for yngre forskere.

Kunst og forskning – en produktiv forskjell

– Selv om begrepet «autonomi» i kunst selvsagt har en historie, mener jeg begrepet, såfremt det brukes for å markere en epistemologisk forskjell mellom kunst og vitenskap, bør forstås nettopp epistemologisk, og sånn sett a-historisk. Stipendiat Emil Bernhardt ved Norges musikkhøgskole diskuterer debatten om doktorgradsnivå i kunstutdanningen.

Ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid – behov for en oppklaring

– Når det gjelder spørsmålet om hva som er forskjellen på kunstnerisk praksis og kunstnerisk utviklingsarbeid, så er svaret ikke så komplisert som Aagaard Petersen og Østern indikerer, skriver rektor Jørn Mortensen og forskningsleder Trond Lossius ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Ja, en kunstnerisk doktorgrad er veien å gå

– Petersen og Østern gjør seg skyldig i en misforståelse om at kunstnerisk utviklingsarbeid er lik utviklingsarbeid, skriver Peter Tornquist og Ketil Solvik. Førstnevnte leder Nasjonalt råd for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Åpent brev til Nationaltheatrets teatersjef Hanne Tømta

Kai Johnsen etterspør i dette åpne brevet svar fra Nationaltheatret og teatersjef Hanne Tømta på Anders Paulins åpne brev fra 3. oktober.

Kunstskaping eller kunstnerisk utviklingsarbeid?

Vi ønsker en styrking av kunst og kunstnerisk forskning i akademia, men er spørrende til om den foreslåtte ph.d.-en vil egne seg for dette formål, skriver Tone Pernille Østern og Jesper Aagaard Petersen i denne kronikken.

Om å kle seg som folk

– At Jensens kostymevalg kan virke uproblematisk for oss, er fordi vi som hvite majoritetsnordmenn ikke har en eneste erfaring av å bli diskriminert på bakgrunn av hudfargen eller kulturen vår, skriver skuespiller Julie Støp Husby om Siv Jensens indianerkostyme.

KUDs forslag til statsbudsjett 2018: Næring, kulturbygg, talent og evaluering av kunstnerpolitikk

I forslaget til statsbudsjett for 2018 som kom i dag, følger Regjeringen opp rehabilitering av Nationaltheatret og DNS og nytt scenekunsthus i Sentralbadet i Bergen. Proposisjonen varsler at KUD vil igangsette en evaluering av kunstnerpolitiske tiltak “for å undersøke om virkemiddelapparatet er godt nok utformet”, og Kreativt Norge skal også jobbe mot institusjonene.

Åpent brev til Hanne Tømta, teatersjef ved Nationaltheatret

Produksjonen Double Feature er tatt av Nationaltheatrets program, og i dette åpne brevet henvender regissør Anders Paulin seg til teatersjef Hanne Tømta med noen spørsmål.

Oslo kommune prioriterer kultur i 2018

Oslo kommunes budsjettforslag er godt nytt for scenekunstfeltet i byen. Blant annet foreslår kommunen driftsstøtte til Scenekunstbrukets prosjekt Kloden, og Black Box Teater og Oslo Nye Teater får et løft. Les hele budsjettet her.

Kjære kjendis-kollega

Er solidaritet og fellesskap blant skuespillere ikke-eksisterende i Norge? Hvilket ansvar har man som enkeltperson ovenfor fagfeltet sitt? Skuespiller Ingvild Holthe Bygdnes har skrevet et åpent brev til sine kjendiskollegaer.

Riksteateret – teater til hele Norge eller teater også fra hele Norge?

Den frie scenekunsten med støtte fra Kulturrådet og Riksteatret finansieres i prinsipp av samme statlige arbeidsgiver. Forvaltning av kulturmidler til produksjon og turné av to ledd i samme organisasjon, er det god ressursutnyttelse? Med en politisk agenda om å få mest mulig kultur for pengene, burde turnéorganisering av scenekunst diskuteres i forkant av en ny kulturmelding.

Operaevaluering uten fagkunnskap?

Hilde Halvorsrød skrev i sin kommentar her på Scenekunst.no om Telemarksforsknings rapport Operasjon Operanasjon at den manglet musikkfaglig kompetanse. I dette innlegget svarer Telemarksforsking på kritikken.

SISTE SAKER