Det er fint at NRK tar seg bryet med å svare på kritikk. Men hvem foretok den redaksjonelle kursendringen, og hvorfor? Hilde Halvorsrød mangler fortsatt svar i debatten om musikkdekning på radio.
Hvis vi har fått så mange flere kanaler og flater, er det vel MER plass til å reflektere kritisk og spille verker i sin helhet? Professor og tidligere P2-medarbeider Erling Guldbrandsen fortsetter debatten om NRKs dekning av klassisk musikk.
Kritikken av NRKs dekning av klassisk musikk handler ikke om hvor mange sendeflater og minutter NRK kan liste opp. Den handler om hva som – kvalitativt, ikke kvantitativt – skjer på disse sendeflatene, skriver Emil Bernhardt, musikkritiker i Morgenbladet.
Tilbudet i radiokanalen NRK Klassisk holder ikke som motargument til nedskaleringen Halvorsrød beskriver, skriver Magdalene Thommassen.
Kulturredaktør i NRK, Marius Hoel, svarer her på fagredaktør i Scenekunst.no, Hilde Halvorsrød, sin kritikk av musikkdekningen i NRK.
– Hvorfor i huleste skal en statsfinansiert kulturkanal bruke skattepenger på å dekke akkurat den samme kvadratcentimeteren med kulturstoff som alle andre, spør Hilde Halvorsrød.
Er dei liv laga, dei fire operaene til komponist Ole Olsen (1850-1927) frå Hammerfest, kontinentet og Kristiania? Astrid Kvalbein lytta til konsertforedrag i Tromsø og blei imponert både over verket og utøvarane.
Kristine Tjøgersen og stykket “Bioluminescence” vant den første Pauline Hall-konkurransen for kvinnelige komponister.
Juryen har valgt ut tre finalister som er invitert til workshop med Bergen Filharmoniske Orkester i oktober.
Babyoperaen Orfeus’ trøst tøyser med barokkonvensjoner og tar babyer på alvor.
Verdensteatret er tilbake i teatrets svarte boks og lar mørket og begjæret etter å få se spille hovedrollen.
Åpningen på årets Ultima-festival kunne blant annet skilte med to urpremierer med Det Norske Solistkor og en filmvisning. Programmet var interessant, men i overkant langt, skriver Aksel Tollåli.
Marie Bergby Handeland har med Kirkedanseren skapt et rom for individuell ettertanke. Og i tanke er det håp. Tror jeg.
Gangar fra Svartdalen synger meg opp gjennom dalføret i et naturlig, behagelig tempo i en avslappende, meditativ form.
I sin første konsert som Oslo-Filharmoniens nye sjefdirigent viste Klaus Mäkelä en vilje til eksperimentering, selv om det ikke alltid hang like godt sammen, skriver Aksel Dalmo Tollåli.