Svar til besvær

Det er fint at NRK tar seg bryet med å svare på kritikk. Men hvem foretok den redaksjonelle kursendringen, og hvorfor? Hilde Halvorsrød mangler fortsatt svar i debatten om musikkdekning på radio.

Teflonretorikk

Hvis vi har fått så mange flere kanaler og flater, er det vel MER plass til å reflektere kritisk og spille verker i sin helhet? Professor og tidligere P2-medarbeider Erling Guldbrandsen fortsetter debatten om NRKs dekning av klassisk musikk.

Marius Hoels florlette floskler

Kritikken av NRKs dekning av klassisk musikk handler ikke om hvor mange sendeflater og minutter NRK kan liste opp. Den handler om hva som – kvalitativt, ikke kvantitativt – skjer på disse sendeflatene, skriver Emil Bernhardt, musikkritiker i Morgenbladet.

Vi radiolyttere er verken blinde eller døve

Tilbudet i radiokanalen NRK Klassisk holder ikke som motargument til nedskaleringen Halvorsrød beskriver, skriver Magdalene Thommassen.

NRK og musikken

Kulturredaktør i NRK, Marius Hoel, svarer her på fagredaktør i Scenekunst.no, Hilde Halvorsrød, sin kritikk av musikkdekningen i NRK.

Om å brøle for NRKs døve ører

– Hvorfor i huleste skal en statsfinansiert kulturkanal bruke skattepenger på å dekke akkurat den samme kvadratcentimeteren med kulturstoff som alle andre, spør Hilde Halvorsrød.

Finnmark – Leipzig tur / retur

Er dei liv laga, dei fire operaene til komponist Ole Olsen (1850-1927) frå Hammerfest, kontinentet og Kristiania? Astrid Kvalbein lytta til konsertforedrag i Tromsø og blei imponert både over verket og utøvarane.

Vinner av Pauline Hall-konkurransen er klar

Kristine Tjøgersen og stykket “Bioluminescence” vant den første Pauline Hall-konkurransen for kvinnelige komponister.

Tre Pauline Hall-finalister er klare

Juryen har valgt ut tre finalister som er invitert til workshop med Bergen Filharmoniske Orkester i oktober.

Opera som ansiktsmimikk

Babyoperaen Orfeus’ trøst tøyser med barokkonvensjoner og tar babyer på alvor.

Savnet etter å se

Verdensteatret er tilbake i teatrets svarte boks og lar mørket og begjæret etter å få se spille hovedrollen.

En litt for lang Ultima-åpning

Åpningen på årets Ultima-festival kunne blant annet skilte med to urpremierer med Det Norske Solistkor og en filmvisning. Programmet var interessant, men i overkant langt, skriver Aksel Tollåli.

Rommet, lyden og livet

Marie Bergby Handeland har med Kirkedanseren skapt et rom for individuell ettertanke. Og i tanke er det håp. Tror jeg.

Om å gå

Gangar fra Svartdalen synger meg opp gjennom dalføret i et naturlig, behagelig tempo i en avslappende, meditativ form.

Overraskende optimistisk sesongåpning

I sin første konsert som Oslo-Filharmoniens nye sjefdirigent viste Klaus Mäkelä en vilje til eksperimentering, selv om det ikke alltid hang like godt sammen, skriver Aksel Dalmo Tollåli.

SISTE SAKER