Hverdagen er livets fiende

Kunst kan tenkes som en buffet for våre drømmer og sanser. Det har Opera Lab Berlin tatt bokstavelig og laget musikkteater med gratis buffet som ramme.

Norge – et operaland!

Statlig satsning på opera begrenser seg ikke til Nasjonaloperaens virksomhet i Oslo. Ti såkalte distrikts- og regionoperaer får bevilgninger over statsbudsjettet, og så vidt jeg kan bedømme, er satsningen verdt hver eneste krone.

Insisterende iscenesettelse og virkningsfull transcendens

Kaija Saariahos musikalske univers er mangefasettert og mettet på uutgrunnelig mening. Å legge til visuelle og sceniske elementer er en balansekunst for viderekomne.

Etterlengtet operainitiativ

Operasjef Annilese Miskimmon lanserer årlig festival for nyskrevet opera, og totalt ni bestillingsverk til Scene 2 de neste seks årene.

Fantasiløs sexlek med spakt lydspor

Omtrent alt som kan gå galt går galt i Operaens nye versjon av Don Giovanni.

Gi barna opera før Disney Channel tar dem!

Hvordan gjøre opera tilgjengelig og relevant for barn? Ta en populær barnebok, gjør librettoen bedre enn boka, be Gisle Kverndokk skrive musikken og engasjer et gjennomprofesjonelt barnekor til å fylle alle rollene.

Scenekunst.no nominert til Årets kritikk

Ragnhild Freng Dale er nominert til Årets kritikk for teksten Kunsten å saksøke staten, som ble publisert 22.11.17. Dette melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding. 

Komponistens lek med “kunstmaskinen”

Eivind Buene forsøker å gå i dialog med et av Brahms gamle mesterverk. Og Buene har mye på hjertet, men får han Brahms i tale?

Kaotisk metaopera

Opera Trøndelags Tryllefløyten er full av fiffige detaljer og dyktige sangere, men den overordnede regi-idéen henger ikke riktig sammen.

Norgespremiere, bel canto-bonanza og gjenbruk

Annilese Miskimmons første egenprogrammerte sesong er ikke utpreget dristig, men inneholder flere interessante avstikkere fra det mest etablerte repertoaret og en rekke spennende utøvervalg.

Når det tidløse blir pregløst

Scenografien i Trondheim symfoniorkester og operas (TSO opera) leieproduksjon plasserer La Traviata i en moderne setting, men regien blir hengende i et tidløst ingenmannsland.

Traust tragedie

Operaens innleide versjon av Lucia di Lammermoor inneholder enkelte strålende sangprestasjoner og en gjennomført scenografisk idé, men greier likevel ikke å utnytte materialets potensial, eller kanskje snarere, overskride dets begrensninger.

Når kroppen forteller

Forestillingen Her på Operaens Scene 2 byr på mange sterke øyeblikk, men etterlater også følelsen av uforløst potensial.

En stemme som setter spor

Den norske sopranen Lise Davidsen er i ferd med å bli et internasjonalt fenomen. På to konserter i Oslo på like mange uker viste hun oss hvorfor.

Fra øyeblikk til øyeblikk

– Først under Bernsteins symfoniske suite forsvinner distansen jeg hittil har kjent som publikummer. Men det er fascinerende å se dansere jeg vanligvis tenker på som nesten umenneskelig kontrollerte, begi seg ut i det uferdige og tidvis sårbart retningsløse som karakteriserer konseptet. Judith Dybendal så og hørte “Av Carte Blanche” med Carte Blanche og Bergen Filharmoniske Orkester i oktober.

SISTE SAKER