Kan en konkurranse bedre kjønnsbalansen i norske orkesterprogrammer?

Griegakademiet og Bergen Filharmoniske Orkester går sammen om en ny komposisjonskonkurranse for kvinner. – Så tett på The Hunger Games man kommer, sier jurymedlem og komponist Juliana Hodkinson.

Tenker festivalformen på nytt

Samtidsmusikkfestivalen Only Connect lar seg ikke stoppe av koronakrisen. I stedet tenker de nytt om hva en festival kan være.

Variert, men gammelmodig

I kveld åpner Mellomspill, en digital kammerkonsertserie fra Oslo-Filharmonien. Orkesteret slapp også nylig sesongprogrammet for 20/21. Aksel Tollåli finner mye fristende musikk der, men ønsker seg flere nyere verk og mener det er for få kvinnelige komponister og dirigenter.

Johannespasjonen på avstand

Oslo kirkemusikkfestival, Klassisk karantene og Dextra musica bød langfredag på en direktestrømmet Johannespasjon. Vel var framførelsen god, men den understreket også begrensningene som ligger i internettkonserter.

Vaktskifte i unntakstilstand

Annilese Miskimmons periode som operasjef i Bjørvika går mot slutten, to år før tiden. Hva vil stå igjen etter henne?

Berg-teken mellom Wagner og Brahms

Tunge namn på plakaten ein torsdag i Konserthuset, og Oslo-Filharmonien innfridde.

Uforløst musikalsk effektmakeri

Oslo-Filharmonien og dirigent Joshua Weilerstein klarte ikke helt å finne sammenhengen i et i utgangspunktet lovende program.

På grensen til massehysteri

I Operaens nye oppsetning av Eugen Onegin bærer karakterene alle følelsene sine utenpå kroppen, så til de grader at det nesten kommer i veien for musikkens evne til å fortelle selv.

Lyttefest?

Når Oslo-Filharmonien inntar Oslo Spektrum, blir det på sistnevntes premisser. Tåler musikken det?

Slitesterk inderlighet

Oslo-Filharmonien og Det Norske Solistkor fremførte Bachs Juleoratorium med den presserende nødvendigheten som skal til for å holde verket levende.

Nasjonalromantisk talkshow

Terje Tønnesens avskjedskonsert ble et nasjonalromantisk talkshow der musikken og dens publikum ble undervurdert.

Hans og Grete i misfornøyelsesparken

Det er ikke bare fiksjonen som er dyster i Operaens nye familieforestilling. Gjennomføringen gir også begrenset grunn til begeistring

Når musikken blir fysisk

Mahlers åttende symfoni er en kompositorisk kompleks kjempekonstruksjon, men lytteopplevelsen av Operaens og Oslo-Filharmoniens fremføring var likevel først og fremst kroppslig.

Den som elsker orkesteret

Man kan kalle det etablert og gammeldags. Men kommer man til Wien, skjønner man hva det handler om i klassisk musikk.

Platt skrekkfilmopera

Ole Anders Tandberg prøver åpenbart på et eller annet radikalt med sin oppsetning av Rigoletto, men hva?

SISTE SAKER