Vidunderlig vondt og behørig uforløst

Operaens nye oppsetning av Tosca er en psykologisk thriller, en politisk brannfakkel og en musikalsk og scenisk bragd av de sjeldne.

Ny kunstnerisk leder i nyMusikk

Styret i nyMusikk har ansatt Bjørnar Habbestad som ny kunstnerisk leder, han overtar stillingen etter Anne Hilde Neset og tiltrer i stillingen 1.september 2017.

Tvilsomt operaalibi

Foruten to strålende operasangere og diverse wagnerske innavlsreferanser er det lite som rettferdiggjør å kalle Kveiteprnisen for opera. Og det er absolutt ingenting som kunstnerisk sett rettferdiggjør at dette er Kilden Operas eneste iscenesatte produksjon på hovedscenen i sesongen 2017/2018.

Operaevaluering uten fagkunnskap?

Hilde Halvorsrød skrev i sin kommentar her på Scenekunst.no om Telemarksforsknings rapport Operasjon Operanasjon at den manglet musikkfaglig kompetanse. I dette innlegget svarer Telemarksforsking på kritikken.

Fusjonsfestivalen

Anne Hilde Nessets siste Only Connect-festival som leder av Ny Musikk framstår som en strømlinjeformet pakke med rød sløyfe på til den som skal overta stafettpinnen.

Årets kritikk til Julian Blaue

Julian Blaues tekst «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig», som ble publisert i Morgenbladet høsten 2016, er vinner av Årets kritikk 2016/17. Vi gratulerer!

Operaevaluering uten fagkunnskap

Telemarksforsknings rapport konkluderer, riktignok noe ullent og tvetydig, med at det kunstneriske nivået ved norske distrikts- og regionoperaer er lavt. Kan det veies opp av lokalt engasjement? Hva spørres det egentlig etter i mandatet? Og hva var egentlig opera, nå igjen?

Ny leder til Ultima

Styret i Ultimafestivalen har ansatt danske Thorbjørn Tønder Hansen i et femårig åremål som direktør og kunstnerisk leder.

Eksperimentell hyllest av Beckett

«What is the word?». Spørsmålet møtte meg, insisterende, over høyttalerne idet jeg gikk inn i Teaterhuset Avant Gardens dunkle scenerom. To dager var satt av til å feire det som ville vært dramatiker Samuel Becketts 111-årjubileum.

Hastig reise

Kombinasjonen av musikk, tekst og video fungerer best når den puster liv i publikums egne assosiasjoner, men som helhet hadde ord/word/Wort & land/land/Land tjent på å bevege seg enda lenger og være mindre forsiktig.

Kåring uten konsekvenser?

Filharmonien og Morgenbladets storstilte satsning Kår en klassiker har som mål å bidra til økt interesse for klassisk musikk og nå ut til lesere som ikke kjenner musikken fra før. Initiativet er kjærkomment, men har de funnet en innfallsvinkel som treffer?

Makt og avmakt

Musikk som et meningsbærende, likeverdig parameter er et gjennomgangstrekk i produksjonene til Tore Vagn Lid. I Fyrsten fremstår den imidlertid som mindre motivert enn i tidligere forestillinger, og jeg ser i mindre grad at den tilfører et meningsinnhold – skriver Rudolf Terland Bjørnerem.

Mahler og ironigenerasjonen

Johannes Weisser, Christian Eggen og et orkester i storform sørger for ektefølt Mahler-patos av ypperste merke – på fortreffelig kollisjonskurs med Eivind Buenes slentrende hørespill.

I bevissthetens og effektmakeriets grenseland

Den norske opera og ballett sin utgave av Pelléas og Mélisande er forunderlig og fengslende, men tar også noen spekulative snarveier til publikums mellomgulv.

Retningsløs Johannespasjon

Mange gode enkeltprestasjoner til tross – uten en felles kunstnerisk idé lykkes ikke Filharmonien og Solistkoret i å formidle at det er livet, døden og evigheten som står på spill.

SISTE SAKER