Trassig prinsesse uten kampsak

“Snøkvit” tar mål av seg til å lete bak den tradisjonelle motsetningen mellom godt og ondt, men ender likevel i en klisjé. Hilde Halvorsrød ser dramaturgiske utfordringer i Det Norske Teatrets nye musikal.

Frodig lokalhistorie i flat mikrofonlyd

“Sildagapet” presenterer autentisk tidskoloritt og rollefigurer som berører, men muligheten for en virkelig sterk musikkopplevelse går tapt i tekniske hjelpemidler. Hilde Halvorsrød har hørt nyskrevet opera i Nordfjord.

Spenstig Brecht

Den danske regissøren Katrine Wiedemann gir oss en underholdende, effektiv og energisk oppsetning av Det gode menneske fra Sezuan, men illustrerer samtidig hvor vanskelig det er å fortolke Brecht i 2017.

Harmløs religionskritikk

Musikalen “The Book of Mormon” er like skarp og morsom på nynorsk som på engelsk, men hvor radikal er den egentlig, spør Hilde Halvorsrød, som har sett både Broadway-originalen og Det Norske Teatrets utgave.

Kritikerprisene 2016/17 for teater, musikk og dans er delt ut

Kritikerprisene for teater, musikk og dans ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo i dag.

Da Hasse Hope og “Jon Fossum” kom til Ultima

Konferansier Hasse Hope tok en Widvey, og KORKs program manglet en tydelig retning. Ultimas avslutningsarrangement ble mer kalas enn konsert, på både godt og vondt.

Huset fullt av komponister (og en gal superkjendis)

Feiringen av Norsk komponistforenings 100-årsjubileum har vært en helårs affære. Dette bidraget fra Oslo-Filharmonien endte med at anmelderen så seg nødt til å tilbringe helgen på youtube.

En dirrende gordisk knute

Den nyskrevne operaen “Ballerina” stiller mange vonde spørsmål uten å gi noen svar, i et nakent, klaustrofobisk drama som utnytter alle kammerformatets egenskaper til fulle.

Tverrsnitt av et liv

– “Eislermaterial” trenger seg ikke på med hardtslående poenger, men viser fram et liv, et virke, et sett med overbevisninger, uten å vurdere, dømme eller trekke slutninger. Hilde Halvorsrød så Heiner Goebbels’ verk på Nationaltheatret under Ultima.

Bergen kommunes priser til komponist og kormester

Bergen kommune delte torsdag ut sine årlige kunstner- og kulturpriser.

Blodrød ideologi og kjølig eleganse

– Leif Ove Andsnes var nok tenkt som sesongåpningens midtpunkt, men han havner litt i skyggen av Sjostakovitsj’ bulldoser og Petrenkos sofistikerte raseri i “Ildfuglen”. Hilde Halvorsrød skriver fra konsert med Oslo-Filharmonien.

Hakk i plata

Vegard Vinges indre Wagner gestaltes igjen og igjen i, inn i uendeligheten. Men jeg spør meg selv: Er det noe i ham som forvandles? Eller for den del, er det noe i oss som publikummere som forvandles? Liv Kristin Holmberg har sett Vinge/Müllers “Nationaltheater Reinickendorf” i Berlin.

Vakkert lysshow med vagt innhold

– Oscarsborgoperaens versjon av Carmina Burana er tidvis en fryd for øyet og helt ok for øret, men sjelen må gå tomhendt hjem, skriver Hilde Halvorsrød.

Disse er nominert til kritikerprisene for teater, musikk og dans i 2016/2017

Les begrunnelsene og kritikker av forestillingene her!

Fem finalister i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse 2017 er klare

Giovanni Sebastiano Sala (Italia), Seugju Bahg, (Sør-Korea), Alexander Roslavets og Pavel Petrov (Hviterussland) og Ruslana Koval (Ukraina) er i finalen i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse 2017. Finalen finner sted i Operaen fredag 18. august. 241 sangere fra 49 land søkte seg til årets konkurranse. Av disse ble 27 sangere invitert til å delta på grunnlag … Les mer

SISTE SAKER