Vinnerne av kritikerprisene i teater, musikk og dans

I dag delte seksjon for teater, musikk og dans i Norsk Kritikerlag ut Kritikerprisene for 2018.

Scener, ansikter og avstand

Fredag 14. september ble den internasjonale Ibsenprisen tildelt Christoph Marthaler, og søndag 16. ble forestillingen Bekannte Gefühle, gemischte Gesichter vist på Nationaltheatret. Hild Borchgrevink så forestillingen i Tyskland.

Gammel galskap

Denne gjenoppsetningen av Spar dame fra Toulouse i 2008 blir hengende i limbo mellom tradisjon og minimalisme, og blir aldri virkelig gripende, på tross av glimrende musikalske øyeblikk.

Sprikende sesongåpning

Flat klaverkonsert, flertydig bestillingsverk og monumental russisk orientalisme: Oslo-Filharmoniens sesongåpning spriker i mange retninger, men inneholder noen virkningsfulle kontraster.

Den evige balansen mellom gammelt og nytt

Operasjef Annilese Miskimmon vil få bukt med forestillingen om at opera er elitistisk. Hun kom til Nasjonaloperaen i Bjørvika fra samme stilling i Århus, og mener at den skandinaviske åpenheten er en glimrende forutsetning for å skape en opera for det 21. århundret.

De nominerte til Kritikerprisen for teater, musikk og dans 2018

Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut én kritikerpris for teater, én for musikk og én for dans. Hver av prisene hedrer en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon, kåret av landets samlede kritikerstand, skriver Norsk kritikerlag i en pressemelding.

Hverdagen er livets fiende

Kunst kan tenkes som en buffet for våre drømmer og sanser. Det har Opera Lab Berlin tatt bokstavelig og laget musikkteater med gratis buffet som ramme.

Norge – et operaland!

Statlig satsning på opera begrenser seg ikke til Nasjonaloperaens virksomhet i Oslo. Ti såkalte distrikts- og regionoperaer får bevilgninger over statsbudsjettet, og så vidt jeg kan bedømme, er satsningen verdt hver eneste krone.

Insisterende iscenesettelse og virkningsfull transcendens

Kaija Saariahos musikalske univers er mangefasettert og mettet på uutgrunnelig mening. Å legge til visuelle og sceniske elementer er en balansekunst for viderekomne.

Etterlengtet operainitiativ

Operasjef Annilese Miskimmon lanserer årlig festival for nyskrevet opera, og totalt ni bestillingsverk til Scene 2 de neste seks årene.

Fantasiløs sexlek med spakt lydspor

Omtrent alt som kan gå galt går galt i Operaens nye versjon av Don Giovanni.

Gi barna opera før Disney Channel tar dem!

Hvordan gjøre opera tilgjengelig og relevant for barn? Ta en populær barnebok, gjør librettoen bedre enn boka, be Gisle Kverndokk skrive musikken og engasjer et gjennomprofesjonelt barnekor til å fylle alle rollene.

Scenekunst.no nominert til Årets kritikk

Ragnhild Freng Dale er nominert til Årets kritikk for teksten Kunsten å saksøke staten, som ble publisert 22.11.17. Dette melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding. 

Komponistens lek med “kunstmaskinen”

Eivind Buene forsøker å gå i dialog med et av Brahms gamle mesterverk. Og Buene har mye på hjertet, men får han Brahms i tale?

Kaotisk metaopera

Opera Trøndelags Tryllefløyten er full av fiffige detaljer og dyktige sangere, men den overordnede regi-idéen henger ikke riktig sammen.

SISTE SAKER