Klaustrofobisk, kraftfull og vakker

Det er trøkk i Billy Budd i operasjef Annilese Miskimmons ubåt-regi. Men musikken loddar djupare enn iscenesetjinga.

Joiken er ditt musikalske navn

Med Juoiggas! går Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš til roten av den samiske kulturen og formidler det på en enkel, direkte, rå og rørende måte.

Variabel begeistring

Etter en delvis fengende, delvis uengasjerende versjon av Beethovens niende symfoni, har påtroppende sjefdirigent for Oslo-Filharmonien fremdeles noe å bevise.

Trygge rammer og sinte maskiner

To trauste slagere, teknisk fiolinfinesse uten patos og en rasende dampmaskin – en midt på treet konsertopplevelse med Oslo-Filharmonien.

Siste akt

Nodes: Avant Fini var Helle Siljeholms avskjedskavalkade med Teaterhuset Avant Garden slik vi kjenner det, et internt tilbakeblikk for husets gjengangere og et blikk bak kulissene.

Lavmælt appell til sansene

Med en installasjonsaktig og detaljert scenografi inviterer Oppnedpassasjen barn og unge til en utforskning av musikk, lyd og objekter som med fordel kunne tatt sjansen på å leke seg mer med virkemidlene.

Sømløst operasamarbeid om ujevn Tosca

Tre regionoperaer har samarbeidet om en ny produksjon av Puccinis Tosca. Selv om selve oppsetningen har litt å gå på, ser samarbeidet ut til å være en suksess.

Parallelle musikkhistorier

Da billedkunsten ble non-figurativ, ble musikken atonal, heter det seg. Men det er ikke hele historien, noe som blir tydelig når Oslo-Filharmonien spiller verk av Prokofjev og Rachmaninov.

Skyggespill høster ros med to priser på YAMawards 2018 

17. oktober mottok konsertforestillingen ‘Skyggespill’ to priser på YAMawards. Dette melder Det Norske Kammerorkester i en pressemelding.

Realnedgang for institusjonene

For de fleste musikk- og scenekunstinstitusjonene betyr forslaget til statsbudsjett en realnedgang for femte år på rad. Dette får konsekvenser for både ansatte og publikum, sier NTOs direktør Morten Gjelten.

Lys i operatunnelen

Etter tre under middels interessante innleie-oppsetninger på rad, er lykken stor når Nasjonaloperaen endelig serverer en vellykket in-house produksjon.

Politisk kos og musikalsk tyngde

Ultima gir seg selv en vanskelig oppgave når de velger en betent politisk sak som overbyggende tema. Heldigvis kommer det noen musikalske tungvektere og slår i bordet.

Vinnerne av kritikerprisene i teater, musikk og dans

I dag delte seksjon for teater, musikk og dans i Norsk Kritikerlag ut Kritikerprisene for 2018.

Scener, ansikter og avstand

Fredag 14. september ble den internasjonale Ibsenprisen tildelt Christoph Marthaler, og søndag 16. ble forestillingen Bekannte Gefühle, gemischte Gesichter vist på Nationaltheatret. Hild Borchgrevink så forestillingen i Tyskland.

Gammel galskap

Denne gjenoppsetningen av Spar dame fra Toulouse i 2008 blir hengende i limbo mellom tradisjon og minimalisme, og blir aldri virkelig gripende, på tross av glimrende musikalske øyeblikk.

SISTE SAKER