Løpende Wagner

Som så mange andre festivaler ble Wagner-festspillene i Bayreuth avlyst i år, men det gav muligheter for det alternative programmet.

Operaåpning 2.0

Operaens gjenåpningskonsert kunne skilte med ny amerikansk opera, kanskje litt for mye Puccini og ikke minst gleden ved å endelig høre levende musikk.

Internasjonal nominasjon til BFO: Orchestra of the Year

Gramophone Classical Music Awards har nominert Bergen Filharmoniske Orkester til Orchestra of the Year Award, i følge en pressemelding fra orkesteret før helgen. Ti orkestre fra hele verden er nominert til prisen, som kan sees som den klassiske plateindustriens svar på Grammy-prisen. Blant dem er symfoniorkesteret i BBC i Storbritannia og Los Angeles Symphony Orchestra. … Les mer

Cathrine Winnes ny leder for Båstad kammarmusikfestival

Den norske dirigenten Cathrine Winnes blir ny kunstnerisk leder for Båstad kammarmusikfestival i Skåne i Sverige, i følge en pressemelding fra festivalen. Winnes skal i første omgang lede festivalen til 2023. Winnes er fra før kunstnerisk leder for orkesteret Blåsarsymfonikerna i Stockholm. Hun dirigerer jevnlig symfoniorkestre i Norge og Sverige og skal blant annet dirigere … Les mer

Reflekterte Rebecka

Portrettkonserten av komponist Rebecka Sofia Ahvenniemi, spelt av ensemblet BIT20 under Festspela i Bergen laurdag, opna for ro og refleksjonar i og om musikken.

Kammerkorona

Enmetersregelen i orkestrene har virvlet opp mye god kammermusikk som vi sjelden får høre.

Kan en konkurranse bedre kjønnsbalansen i norske orkesterprogrammer?

Griegakademiet og Bergen Filharmoniske Orkester går sammen om en ny komposisjonskonkurranse for kvinner. – Så tett på The Hunger Games man kommer, sier jurymedlem og komponist Juliana Hodkinson.

Tenker festivalformen på nytt

Samtidsmusikkfestivalen Only Connect lar seg ikke stoppe av koronakrisen. I stedet tenker de nytt om hva en festival kan være.

Variert, men gammelmodig

I kveld åpner Mellomspill, en digital kammerkonsertserie fra Oslo-Filharmonien. Orkesteret slapp også nylig sesongprogrammet for 20/21. Aksel Tollåli finner mye fristende musikk der, men ønsker seg flere nyere verk og mener det er for få kvinnelige komponister og dirigenter.

Johannespasjonen på avstand

Oslo kirkemusikkfestival, Klassisk karantene og Dextra musica bød langfredag på en direktestrømmet Johannespasjon. Vel var framførelsen god, men den understreket også begrensningene som ligger i internettkonserter.

Vaktskifte i unntakstilstand

Annilese Miskimmons periode som operasjef i Bjørvika går mot slutten, to år før tiden. Hva vil stå igjen etter henne?

Berg-teken mellom Wagner og Brahms

Tunge namn på plakaten ein torsdag i Konserthuset, og Oslo-Filharmonien innfridde.

Uforløst musikalsk effektmakeri

Oslo-Filharmonien og dirigent Joshua Weilerstein klarte ikke helt å finne sammenhengen i et i utgangspunktet lovende program.

På grensen til massehysteri

I Operaens nye oppsetning av Eugen Onegin bærer karakterene alle følelsene sine utenpå kroppen, så til de grader at det nesten kommer i veien for musikkens evne til å fortelle selv.

Lyttefest?

Når Oslo-Filharmonien inntar Oslo Spektrum, blir det på sistnevntes premisser. Tåler musikken det?

SISTE SAKER