Nyskapende og briljant Hamilton

Hamilton er den største musikalsuksessen på flere tiår. Men hvorfor ble en hiphop-musikal om USAs første finansminister så enormt vellykket?

Pålesset arktisk ekspedisjon

Dirigent Christian Kluxen og Arktisk Filharmoni overbeviste i Lasse Thoresens Lyden av Arktis, åpningsverket under årets Ultima-festival. Dessverre ble verket tidvis overlesset av visuelle virkemidler.

Katastrofens uutholdelige letthet

Øyvind Torvunds nye bestillingsverk lodder dypere enn sin muntre klanglek.

De nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2018– 2019

Norsk kritikerlag har i dag offentliggjort de nominerte til Kritikerprisene for teater, musikk og dans 2018/2019.

Høflig symfoniorkester

Oslo-Filharmonien skal ha ros for å flytte musikken ut i nabolaget på vertskapets premisser, men må passe seg for at ikke høfligheten blir til selvutslettelse.

Farse i fjøset og Wagner på låven

Både i den norske fjellheimen og dypt i de svenske skoger er det mulig å høre opera i sommerferien.

Varierende bibliotekopera

De tre konsertkveldene i serien ”Opera på biblioteket” har én ting felles: Grieg-romanser.

Anne Pedersdotter på sparebluss

Operaens konsertoppførelse av «Anne Pedersdotter» hadde absolutt sine musikalske øyeblikk, men dramatikken glimret med sitt fravær.

Tilfeldig underholdning

Festspillene tilbyr et underholdende barneteaterprogram, men mangler en bevisst kunstnerisk tilnærming til de yngste.

Streite forstyrrelser

Festspillene i Bergen fører med seg frustrasjon, både på veldig gode og noen litt vondere måter.

Lydens kamp med formatene

Årets utgave av Only Connect tydeliggjorde forskjellen på eksperimentell musikk for symfoniorkester og mindre ensembler.

Mye prat og lite opera

Operafestivalen VOeX er et viktig initiativ, men første utgave ble ikke helt som forespeilet.

Solveig, slik Knausgård ser det

Festspillene i Bergens åpningsforestilling Venter hevder den vil undersøke Peer Gynt fra Solveigs ståsted. Men hvor mye får vi egentlig vite om akkurat det?

Lydhør Saariaho og retningsløs Ravel  

Harpisten Xavier de Maistre imponerte stort i Saariahos harpekonsert, men dirigentstjernen Lionel Bringuiers Ravel-tolkninger var mindre vellykket.

En genuin live-opplevelse

Det essensielle i Lazarus er ikke historien, men den storslåtte helheten i det visuelle og musikalske, noe Det Norske Teatret er bedre på enn noen annen.

SISTE SAKER