Et spørsmål om stemme

Hvor stor påvirkningskraft har en sangers fortolkning?

Sakte-opera fra Helvete

Orfeus i underverdenen er full av skrullete påfunn, men kunne gått mye lenger og vært både strammere og skarpere.

Kjølig og kraftløs Mahler

Hverken Oslo-Filharmonien eller Operaorkesteret sin Mahler-fremføring fikk hårene til å reise seg på underarmene.

Stor kammermusisering og enorm orkesterklang

Stort musikalsk overskudd og initiativ preget Stavanger Symfoniorkesters gjestespill i Oslo Konserthus.

Slagkraftig urpremiere

Gode musikalske prestasjoner preget urpremieren på Ole Olsens opera Klippeøerne, 102 år etter at den ble skrevet.  

Vi ser deg, storebror!

Personhood set i gang tankeprosessar rundt digital undertrykkelse og kontroll

Psykedelisk meditasjon

360-gradersformatet ‘Kinokammer’ kaster publikum ned i et fascinerende visuelt og auditivt kaninhull, men de to verkene er så ulike at de ville stått sterkere separat.

Famlende ekstase og gammeltestamentlig alvor

Til tross for litt rusk til å begynne med, var Oslo Filharmoniske Kor og Oslo-Filharmonien i godt sig med musikk av Holst, Bloch og Walton.

Maksimalistisk operamusikal

Eller: Hvor mange metanivåer er det plass til i én forestilling?

Skinnende sonisk kretsløp

Norgespremieren på 100 Cymbals var et flytende teppe av mikrotonale bølgekrusninger, fremført av et drivende dyktig helkvinnelig ensemble.

En pent innpakket samtidsmusikkboble

Flere av verkene under årets Ultimafestival hadde en svært gjennomført presentasjon. Likevel sto ikke det musikalske og kunstneriske innholdet alltid i stil med innpakningen.

Goethes klingende urplante

Rot, stilk, blad og blomst – alle er varianter av samme idé, ifølge Goethe. Når Musikfest Berlin feiret 70-årsjubileum i tre uker, landet mer enn 100 verk av 52 komponister i ideen om en urtone.

En utvidet stemme?

The Extended Story bød på varierte former for nyskrevet vokalmusikk og en rekke interessante musikalske øyeblikk. Likevel etterlot festivalkvelden en følelse av at stemmen selv forblir ‘u-utforsket’ i møtet med verkenes bruk av utvidet teknologi.

Tung start, lys fremtid

Oslo-Filharmoniens sesongåpning ble dessverre en seig affære. Men under overflaten finnes kvalitetene og potensialet – det er hevet over tvil.

Retningsløs komedie 

Regimentets datter på Oscarsborgoperaen er godt sunget, men dessverre vet ikke produksjonen helt hvor den vil hen.

SISTE SAKER