Solveig, slik Knausgård ser det

Festspillene i Bergens åpningsforestilling Venter hevder den vil undersøke Peer Gynt fra Solveigs ståsted. Men hvor mye får vi egentlig vite om akkurat det?

Lydhør Saariaho og retningsløs Ravel  

Harpisten Xavier de Maistre imponerte stort i Saariahos harpekonsert, men dirigentstjernen Lionel Bringuiers Ravel-tolkninger var mindre vellykket

En genuin live-opplevelse

Det essensielle i Lazarus er ikke historien, men den storslåtte helheten i det visuelle og musikalske, noe Det Norske Teatret er bedre på enn noen annen.

Nyansenes dramatikk

Mette Edvardsen og Matteo Fargions opera Penelope sleeps er en lavmælt, og samtidig svært morsom, forestilling hvor blikket for detaljer skjerpes.

En konsert om et hus

Erik Dæhlin og Frank Havrøys forestilling er full av sterke virkemidler og artige påfunn, men kun tidvis er det noe som virkelig står på spill

Musikk = bevegelse?

Song utforsker sammenhengene mellom musikk og bevegelse, men utnytter i liten grad potensialet som finnes i samspillet mellom de to uttrykksformene.

Repertoarstagnasjon i Bjørvika

Nasjonaloperaens program for neste sesong virker urovekkende lite ambisiøst.

Stort format – middels resultat

I ambisjonen om å fortelle en gjenkjennelig historie om kjærligheten lykkes orkesterforestillingen The Mute bare delvis.

Filharmoni til folket

I sin hundreårsfeiring satser Oslo-Filharmonien stort på å flytte musikken ut av konsertsalen. Det er uten tvil et viktig grep. Men hva med samtalen om og rundt musikken?

Musikk i motvind

I Opera Bergens La traviata overkjører regikonseptet handlingen, men musikken holder stand.

Bevegelig mosaikk

Dido og Aeneas i Andreas Heises regi byr på vakre tablåer og voldsomme følelser, og verket får nytt liv gjennom dansen.

Sterk kirkemusikk, problematisk klimateater

Politisk kunst er som kjent en svært vanskelig sjanger. Klimarelatert opera med sterke religiøse undertoner er intet unntak, uansett hvor godt den treffer tidsånden.

Intensiv ekspresjonisme og kjølig struktur

Hvordan forløser dirigenten musikkens kraft? Oslo-Filharmoniens gjest, Hah-Na Chang, ga alt, men viste samtidig at egen inspirasjon ikke alltid er det som skal til.

Ein farse, ein maskerade – eller kva?

Kva er denne Rosenkavaleren? «…eine wienerische Maskerad’ und weiter nichts» – som marsjalinna syng i siste akt?

Ballettmusikk med og uten ballett

I løpet av de siste ukene har både Oslo-Filharmonien og Nasjonalballetten hatt Vårofferet på repertoaret. Hva skjer når musikken løsrives fra balletten?

SISTE SAKER