Nytt styre til Stiftelsen Music Norway

Steinar Larsen (daglig leder i TrondheimSolistene) og Lena Midtveit (administrerende direktør i Sony Music Norge) er blant de nye styremedlemmene i Music Norway.

Nye kunstneriske rådgivere for Festspillene i Bergen

Operasjef Kasper Holten og regissør Alexander Mørk-Eidem blir festspilldirektør Anders Beyers nye kunstneriske rådgivere.

Komisk opera i verdensklasse

Stefan Herheims La Cenerentola er gjennomført til fingerspissene med absurd humor, lag på lag med metafortellinger og spektakulære sangprestasjoner.

Solide sangprestasjoner i dekadent kaos

Det visuelle uttrykket i regissør Jonas Corell Petersens operadebut gir ikke helt rom for flertydigheten og dramatikken som finnes i Cosi fan tutte.

Lars Petter Hagen til Oslo-Filharmonien

Lars Petter Hagen, nåværende direktør for Ultimafestivalen, er engasjert som prosjektleder for Oslo-Filharmoniens 100-årsjubileum.

Skinnende Saariaho, moderat blodbrus

Norges musikkhøgskole fikk nylig anerkjente Kaija Saariaho som gjesteprofessor i komposisjon. – Skinnende, skriver Hilde Halvorsrød om hennes åpningsverk i Oslo-Filharmonien sist uke. Sammen med en nyansert Brahms-tolkning veide det opp for en litt slapp klaverkonsert av Mozart.

Fiolinisten Mayumi Kanagawa vant Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris

Den 22 år gamle japansk-amerikanske fiolinisten Mayumi Kanagawa gikk seirende ut av Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris for unge norske musikere etter finalen med Trondheim Symfoniorkester i Olavshallen forrige uke. Prisen består av 160 000 kroner samt solistoppgave med Trondheim Symfoniorkester og en kammerkonsert på Troldhaugen i Bergen i samarbeid med Edvard Grieg Internasjonale Pianokonkurranse. På … Les mer

Minnestipend til fiolinist Ludvig Gudim

I forbindelse med finalekonserten i Prinsesse Astrid Internasjonale Musikkpris 2016 i Olavshallen i Trondheim torsdag 1. desember, ble Finn Audun Oftedal Minnestipend delt ut til 17 år gamle Ludvig Gudim fra Oslo. Gudim ble samtidig nummer to etter finalekonserten. Stipendet, som er på 20 000 kroner, går til beste norske deltaker i konkurransens finalerunder. Prisen … Les mer

Ujevne perler på en snor

– Når ingen hverken stiller eller svarer på spørsmålene om hvorfor vi skal høre akkurat disse stykkene, akkurat nå, ligner Filharmonien faretruende på en klassisk jukeboks, skriver Hilde Halvorsrød.

Store høydepunkter i ujevn forestilling

– Forestillingen er litt uferdig og rufsete i kantene. Men her er musikalske gåsehudøyeblikk, og det syder av vilje og sjel og driv, skriver Hilde Halvorsrød om “I am Nina” på Nordic Black Theatre.

Vil ny utdanning gi ny opera?

– Jeg savner et selvkritisk og mer grunnleggende blikk, noe jeg tror kan være spesielt viktig når en skal etablere et nytt tilbud. Rudolf T. Bjørnerem var på seminar om nye utdanningsprogrammer for samtidsopera, der ingen var opptatt av å snakke om hva opera er.

Barna overtar Ultima

På Barnas Ultimadag får barna utforske musikk i trygge rammer. – Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det er også mulig å tenke seg at barnas deltakelse kunne blitt utforsket og utfordret mer, skriver Ole Hval.

Terror, kunst og frihet

– “But it has not ended” er en godt gjennomført forestilling om friheten en har i møte med terror og vold til å bestemme sin egen holdning. Men den har en tendens til å overselge sin egen viktighet og spennvidde, skriver Rudolf Bjørnerem.

Selvproletarisering for klaver

– Det begynner kanskje å bli på tide å stille spørsmålet om hvor lenge det er interessant å ironisere over gamle former og kunstnerisk stagnasjon. Men Trond Reinholdtsens nye klaverkonsert for Oslo-Filharmonien gjør det med vidd, kløkt og raffinement, skriver Hilde Halvorsrød.

Sterk musikk med armene i været

– Calixto Bieitos iscenesettelse hamrer poengene inn med storslegge. Det fører til at vi får smerten rett i blodet uten nåde, men også til at lite overlates til fantasien, eller viktigere – til musikken, skriver Hilde Halvorsrød om “War Requiem” på Operaen.

SISTE SAKER