Kroppen som slagmark

KRITIKK: Hege Haagenrud og Kate Pendrys forestillingssamarbeid er nervepirrende, vondt og vakkert på samme tid, skriver Anette Therese Pettersen.

Et utvidet lekerom

dEEp doWN dopEiZM plasserer streetdans på scenen, i samtidsdansens kontekst. Resultatet er suggerende, skriver Hanne B. Nordvåg.

Den nasjonale Ibsenprisen til Mette Edvardsen

Dansekunstneren Mette Edvardsen er vinner av den nasjonale Ibsenprisen for 2016. Prisvinneren selv viser i disse dager sine arbeider på biennalen i Sydney, Australia.

Mot til å feile

KRITIKK: I flere år har jeg unngått å se Carte Blanches forestillinger. De virtuose oppvisningene jeg har slumpet til å se, har jeg ikke opplevd angikk meg eller dansefeltet det minste. Men med teatersjef Sharifis nye programmering plasserer Carte Blanche seg med ett sentralt i norsk samtidsdans, skriver Lisa Nøttseter om “av carte blanche”.

Kraftfeltet Bjørnsgaard

– I deler av det dramatiske materialet ser danserne rett og slett ukomfortable ut. Men i nærheten mellom koreografi og musikk grenser denne forestillingen noen steder mot det sublime, skriver Venke Sortland om Ingun Bjørnsgaard Prosjekts nye produksjon Golden Fleece.

Nydans Oslo åpner denne uken

Etter fem års arbeid er nye produksjonslokaler for scenekunst klare til bruk i Nydalen. – Jeg vil at det skal være folk her hele tiden, sier initiativtaker Kirre Arneberg til Hanne Nordvåg. Til høsten begynner det allerede å bli fullbooket.

Programmerende tospann

Den nye teatersjefen på Black Box Teater er gift med teatersjefen på den tilsvarende programmerende scenen i Bergen, BIT Teatergarasjen. Vi spurte styreleder på Black Box Teater, Øyvind Jørgensen, hvordan dette har spilt inn i styrets vurdering av Sibué-Birkeland til stillingen som teatersjef på BBT.

Ny fungerende leder for Rikskonsertene

Daglig leder i Norsk Scenekunstbruk, Ådne Sekkelsten, er fra i dag engasjert av Kulturdepartementet som fungerende direktør for Rikskonsertene.

Stille eufori og ekstase

– Med en slags low-tech sci-fi-estetikk oppretter koreograf Ingri Fiksdal et eget solsystem på Black Box Teaters store scene. Og i en stille eufori innlemmes publikum i banesnurringen, skriver Anette Therese Pettersen.

Åpent brev til Jørn Mortensen, rektor ved KhiO

INNLEGG: Som student har man forventninger til at institusjonen man studerer ved skal være orientert om og ha innspill til hvem som bør være tilknyttet et studie, og det var frustrerende å oppleve at programmeringen i så stor grad var preget av tilfeldigheter, skriver de nyutdannede masterstudentene Runa Borch Skolseg og Solveig Styve Holte i et åpent brev til rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Jørn Mortensen.

Hvor går Danse- og teatersentrum?

INNLEGG: – Tove Bratten og DTS' foretrukne tallhistorie er den om det frie feltets lille prosentandel av den totale scenekunstkaka i forhold til institusjonene. Den historien er ikke usann, men hvor relevant er den i dag? Det frie feltet vil være tjent med å supplere den med andre fortellinger om tall og virksomheten til de frie gruppene, skriver teaterviter og professor Anne-Britt Gran.

SISTE SAKER