Att se och att bli sedd

I Caen Amour förblir männen påklädda, och blir mestadels i ett feminint rörelseuttryck, medan kvinnan är avklädd och utforskar ett större spektrum av rörelsemöjligheter.

På eksistensiell seilas med Carte Blanche

I Get Lost opnar eit svevande tema for gode glimt av menneskeleg søken etter fridom og fellesskap, i eit sceneuttrykk prega av det fysisk kraftfulle. Slik det å gå seg vill skal utforskast scenisk, blir me og som publikum aldri sikre på kor me er. Elin Høyland reflekterer over førestillinga og Hooman Sharifi sin periode som kunstnarisk leiar for Carte Blanche.

En identitet i det fjerne

Danseren Magnus Myhr er den første som inntar scenen hos Teaterhuset Avant Garden denne våren. Hans nye soloforestilling I det fjerne, Troja viser seg å favne bredere og være mer mangfoldig enn det på forhånd kunne virke som

Dobbelkropp

Da Black Box teater annonserte at de skulle spille en forestilling med to tvillinger som utforsket det å være helt like forventet jeg meg en dypt personlig og emosjonell forestilling. Noen ganger er det deilig å ta feil.

Blodrødt

Jefta van Dinther er tilbake igjen ved Dansens Hus etter suksess med fjorårets forestilling Protagonist med svenske Cullbergballetten. Denne gangen er ensemblet redusert til to, men mer trengs ikke for å skape magi.

Mykporno på scenen

I Ingvartsens 21 pornographies og To come (extended) får vi et innblikk i hvordan koreografiske metoder kan benyttes for å behandle aktuelle samfunnsspørsmål. I behandlingen av forholdet mellom seksualitet og offentlighet tilbyr Ingvartsens verk alternativ og kompleksitet.

Når kroppen forteller

Forestillingen Her på Operaens Scene 2 byr på mange sterke øyeblikk, men etterlater også følelsen av uforløst potensial.

Stjerner i en festival med feil navn

Tre dager med dans er prosaisk som konseptuell ramme, og det skapes et kunstig fellesskap mellom tre verk som kunne tjent på en mer meningsbærende kontekstualisering.

Har du en produksjon for barn eller ungdom? Vil du spille den i et telt i Oslo sentrum?

Sommeren 2018 tilbyr Scenekunstbruket og Kloden en uke med teater og dans fra de beste scenekunstkompaniene i Norge i hjertet av Oslo. Visningsarenaen er et telt på plassen foran Nationaltheatret, og arrangementet gjennomføres i samarbeid med teaterfestivalen Heddadagene. Kloden planlegger å fortsette med årlige sommervisninger heretter. Vi inviterer derfor til en open call, og vi vil høre fra … Les mer

Kulturrådet har økt arrangørstøtten for scenekunst

Kulturrådet har økt arrangørstøtten for scenekunst med fire millioner kroner. De håper på flere søkere.

Humoristisk kollaps

Collapsing Distance er som en lykkepille og et lyspunkt i metoo-vinterens mørke, men nå er det også på tide å kollapse kjønnsdikotomien, skriver Andrea Csaszni Rygh

Norge Nå

Scenekunst.no har snakket med Danse- og teatersentrum om arbeidet de gjør for å presentere norske scenekunstnere for et amerikansk marked.

Kulturmeldingsinnspill: Langsiktighet i det frie feltet

8. januar arrangerte Kulturetaten i Oslo kommune et innspillsseminar for arbeidet med den nye kulturmeldingen. Panta Rei Danseteater holdt dette innlegget om å falle mellom barken og veden, mellom prosjektstøtte og basisfinansiering. Hvordan skal man egentlig tenke langsiktig da?

Ny administrativ leder ved Dansens hus

Sunniva Steine er ansatt som ny administrativ leder ved Dansens Hus i Oslo. Steine kommer fra stillingen som daglig leder for dansekompaniet Jo Strømgren Kompani. Hun tiltrer stillingen ved Dansens Hus 1.april 2018. “Sunniva Steine har vært daglig leder for Jo Strømgren kompani siden 2010. Her har hun hatt ansvar for strategi-og utviklingsarbeid, økonomistyring, personalarbeid, … Les mer

Dansens hjerte banker i utkantene

Å danse, i stedet for det å snakke, kan være å definere seg selv på sine egne premisser, skriver Nadji Aïssa Khéfif i dette essayet om dans og sosiologi som vi har fått tilsendt.

SISTE SAKER