Overveldende, kompromissløst og hengivent

– Du sitter ikke og tenker på teorier rundt kollektiv og affektiv event. Bevegelsene har en brutal eleganse som hekter meg på – og holder meg på, skriver Chris Erichsen om Ingrid Fiksdal og Jonas Corell Petersens nye forestilling.

Etnisk og kunstnerisk

– Vi reagerer når folk sier at vi er født med denne dansen i oss, sier leder for Tabanka Dance Ensemble, Thomas Talawa Prestø. Han synes det er på høy tid at afrikanistisk dans anerkjennes som selvstendig scenekunstsjanger.

Når kroppen svikter

Kan dyp kjærlighetssorg utløse kroniske sykdommer, som ME? Danser Kristine Nilsen Oma bruker sin egen sykdom og biografisk materiale i en danseforestilling hvor teksten får forrang.

En lullelisk effekt?

Scenekunst eller festival? Og hva kommuniserer billig engangs-scenografi? I “Lulleli for Fruholmen fyr” endres spørsmål om hva naturen gjør med mennesket, til spørsmål om hva mennesket kan gjøre i og med naturen. Venke Sortland gir likevel Norsk landskapsteater honnør for å trekke ut av scenerommet.

Psykedelisk om vennskap og angst

Siri&Snelles “Jeg er kosmos” tar for seg frykten for det store og det lille, og poesi som trøst, skriver Anette Therese Pettersen.

Terror, kunst og frihet

– “But it has not ended” er en godt gjennomført forestilling om friheten en har i møte med terror og vold til å bestemme sin egen holdning. Men den har en tendens til å overselge sin egen viktighet og spennvidde, skriver Rudolf Bjørnerem.

Dans som livserfaring

– Når du er eldre har du en annen tilstedeværelse, du står tryggere, og det handler ikke om å være spektakulær, men om å gi et genuint uttrykk. Vinneren av Danseinformasjonens ærespris, Ingunn Rimestad, snakker med Hanne B. Nordvåg.

Nominerte til årets kritikerpriser

Her er de nominerte til årets kritikerpriser i teater, musikk og dans! Les kritikker og tekster om flere av forestillingene på scenekunst.no

En Munkholm, en te, to kaffe og et snitt med Per Roar

– Til tross for at traumer og scenekunst på mange måter er ikke-sammenlignbare størrelser, overskrider begge vår lineære forståelse av tid, sier dansekunstner Per Roar. Før sommeren presenterte han sitt doktorgradsarbeid “Docudancing Griefscapes” i Oslo. Like før han avla graden i Helsinki høsten 2015, møtte Brynjar Bandlien ham på Teddy’s til en lang samtale.

Ravnedans med mange ansikter

– Å få publikum både fra Oslo, fra utlandet og lokalt her i Kristiansand, er en drøm som har gått i oppfyllelse, sier Irene V. Theisen. På Sørlandet har fire dansekunstnere bygget opp en samtidsdansfestival som både et profesjonelt og et lokalt publikum strømmer til.

Magnus Myhr og Håkon Moe ansatt i Skuespiller- og danseralliansen

Skuespiller- og danseralliansen utvider igjen antallet kunstnere og ansetter to nye fra 1.8. 2016. De nye ansettelsene er mulige fordi kunstnerne som allerede er knyttet til Alliansen, har mange oppdrag hos hos andre arbeidsgivere i år, i følge en pressemelding. Skuespiller- og danseralliansen er arbeidsgiver for frilanskunstnere i periodene mellom kunstneriske engasjementer. Dette muliggjør at … Les mer

– Kunst og pedagogikk er flyttbare felt

Seanse har bidratt til utviklingen av over hundre kunstprosjekter rettet mot barn og unge. Scenekunst.no har slått av en prat med kunstnerisk leder Karstein Solli.

Levende fri scenekunst i sør

Det nystartede Scenekunst Sør teller allerede et femtitalls kunstnere og disponerer en scene i Kristiansand Teater. – Det skal bli attraktivt å arbeide profesjonelt med scenekunst på Sørlandet, sier danser og styreleder Irene Vesterhus Theisen.

UNG i ballettens rekker

Nasjonalballetten UNG har fått tre år på seg til å rettferdiggjøre sin eksistens og vise sitt bidrag til norsk kulturliv. Til debuten innfrir de først og fremst kravene som den klassiske ballettverdenen stiller.

Flokken trer frem

Grunnen skjelver når Carte Blanche inntar varslerrollen. I to forestillinger, den ene i store bokstaver og den andre med finjusterte strenger, belyser de noe fellesmenneskelig, skriver Lisa Nøttseter.

SISTE SAKER