Anniken Huitfeldt kom på julebesøk til Rogaland Teater denne uken. Med seg hadde hun den gledelige nyheten at teatret nå får midler til å åpne Intimscenen igjen.
Gavmild minister
Penger igjen på statsbudsjettet gjør at Rogaland Teater nå kan ta opp et lån på 13,5 millioner til å bygge godkjente rømningsveier til den stengte Intimscenen. Dette betyr at scenen kan åpne igjen høsten 2013.
– Dette var en hastesak, fordi det går såpass utover virksomheten at denne scenen er stengt. Det er godt at vi endelig kan løse denne saken, sier kulturminister Anniken Huitfeldt i en pressemelding fra teatret.
– Dette er helt fantastisk! Alt er forberedt. Vi er klare til å legge ut anbudet på jobben snarlig, slik at arbeidet kan starte så raskt som mulig, sier direktør Merete Eik.
Det er nesten på dagen et år siden teatersjef Arne Nøst måtte ta den tunge avgjørelsen om å stenge Intimscenen for publikum. Bakgrunnen for dette var mangler i forbindelse med rømningsvei.
Også i år søkte teatret om økt driftstilskudd for å kunne oppta lån i forbindelse med utbedring av nødutgang på Intimscenen. Dette ble i første omgang ikke prioritert i statsbudsjettet, men tirsdag kom altså gladnyheten om at arbeidet nå kan gå i gang.
– Dette er jeg skikkelig glad for. Departementet går rett og slett inn med det vi søkte om. Intimscenen skaper en nærhet til stoffet og publikum som er veldig viktig. Her får en teater rett i fleisen, sier Arne Nøst.
Skuespiller Glenn André Kaada er veldig fornøyd med kulturministerens julegave:
– Dette er steinkult! Skuespillerne her har savnet Intimscenen, og endelig ser det ut til at vi snart kan spille her igjen. Dette er nesten alle skuespillernes yndlingsscene. Det er et veldig konsentrert og godt rom å jobbe i. Det er kanskje den mest spennende scenen i regionen, så det har vært merkbart når den ikke har vært i bruk. Det er godt at kulturministeren er sitt ansvar bevisst, sier Kaada.
Men det må nok sterkere saker til om rogalendingene skal få det teatret de ønsker seg.
— Teaterbygningen som for 130 år siden var et praktbygg, fremstår i dag som en umoderne, vedlikeholdskrevende og begrensende bygning. Bygningsmassen klarer ikke å holde tritt med de kunstneriske ambisjonene og er ikke i stand til å dra nytte av de tekniske mulighetene moderne teaterproduksjon i stadig større grad benytter seg av, skriver Rogaland Teater på sine egne nettsider.