S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 11. november 2011

For mange skuespillere?

– Det bør være ganske åpenbart at det antall skuespillere vi bør utdanne i Norge skal være langt større enn 25, bredden i arbeidsmuligheter og mulighet for bruk av skuespillerkompetanse for øvrig tatt i betraktning, skriver rektor for NISS i denne kommentaren til Telemarksforsknings utredning om teaterutdannelsen og -yrket.Her kan du lese mer om utredningen,Her … Les mer


Publisert
11. november 2011
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/for-mange-skuespillere/
Facebook

Det er påfallende at de 25 nye skuespillere man mener det er behov for er det samme antall som utdannes fra de tre statlige høyskolene hvert år. Kommentar.

Tekst: Jørgen H. V. Gjerdrum, Rektor ved NISS – Nordisk Institutt for Scene og studio

Når jeg leser rapporten ”Teater som fag, kall og yrke” fra Telemarksforskning blir jeg overrasket over konklusjonen. Det slås her fast at det kun er behov for 25 nye skuespillere i Norge pr. år.

Overraskelsen ligger i at man beskriver dagens arbeidsmarked for skuespillere som mer mangfoldig og langt større enn tidligere, uten at dette gir utslag i økt behov for skuespillere. Man opprettholder at det fremdeles er et svært lite behov for rekruttering til skuespilleryrket.

Hva er så behovet for skuespillere i Norge og hvem definerer dette? Er det etterspørselen etter arbeidskraft eller alle dem som ønsker seg inn i yrket og som søker seg til skuespillerutdanningene som skal definere behovet? Videre, hva er relevant arbeid for en skuespiller?

Problematiske kilder

Noe av problemet med rapporten oppleves å være informasjonskildene man baserer seg på.

De som representerer det meste av mangfoldet og tilveksten i etterspørselen etter skuespillerkompetanse de senere år, innen det frie kunstfeltet, næringslivet, skoleverket og ikke minst film og tv sektoren, er i svært liten grad med blant informantene.

Det er vanskelig å finne en rød tråd fra rapportens beskrivelse av arbeidsmulighetene til konklusjonen. Man går ikke inn i de nevnte felt hvor behovet for skuespillere har økt betydelig de senere år, og gjør ikke noe forsøk på å tallfeste denne etterspørselen. Arbeidsmarkedet er så fundamentalt forskjellig fra hva det var bare for få år siden, at man må gi bredde og mangfold langt mer tyngde og oppmerksomhet hvis man skal fremstå med en troverdighet i forhold til å vurdere behovet for skuespillere i dagens virkelighet.

Påfallende tall

Det som er påfallende er at de 25 nye skuespillere man mener det er behov for er det samme antall som utdannes fra de tre statlige høyskolene hvert år. Dette reflekterer også Norsk Skuespillerforbunds standpunkt, hvor man i en årrekke har argumentert for en lavest mulig rekruttering til yrket, og at utdanningen skal foregå på de tre statlige høyskolene. 25 nye skuespillere er så få at disse knapt kan erstatte dem som i løpet av året går av for aldersgrensen ved institusjonsteatrene.

Det har vært en voldsom utvikling i produksjon av norsk spillefilm og drama for tv de senere år. Det er et stort behov for skuespillere i utdanningssektoren og både næringslivet og offentlige institusjoner og etater benytter skuespillere innen informasjon, reklame, kurs, personlig utvikling og innen HR-området forøvrig. Det frie kunstfeltet representerer et stort antall oppsetninger utenfor institusjonsteatrene.

Mangfold

Vi har bortimot 20 institusjons- og regionteatre i Norge. Vi har Riksteateret og vi har fått Den Kulturelle Skolesekken. Vi har mange flotte kulturhus og flere private scener og produksjonsselskaper som lager er stort antall oppsetninger hvert år. Og vi har et stort mangfold av mer eller mindre profesjonelle grupper som rundt om i landet setter opp teaterforespillinger, musikaler, spill og annet.

Dette kulturelle mangfoldet ønsker vi. Kultursektoren i Norge er stor og voksende, og dette er ønsket både politisk og av befolkningen. Kunst og kultur er en viktig bærer av livskvalitet for de aller fleste.

Det utdannes ca. 60 nye skuespillere fra treårige utdanninger til det norske miljøet hvert år, hvorav 25 kommer fra de statlige høyskolene, ca. 8 fra NISS (foreløpig ikke høyskolegodkjent), og de resterende kommer fra utlandet. Søkningen til de norske utdanningene er langt høyere enn antall studieplasser, noe som nok i stor grad forklarer det store antall utenlandsstudenter.

Det kan ikke være slik at behovet for skuespillere i Norge defineres ut i fra hvor mange studieplasser som finnes på de statlige høyskolene, eller hva arbeidstakerforeningenes politiske agenda tilsier. For at det norske kulturliv skal utvikle seg har vi behov for godt utdannede og profesjonelle kunstnere og utøvere i stor bredde. Vi vet at teatersjefer og instruktører har behov for et mangfold av kandidater til de forskjellige roller i sine stykker. Utdanningsinstitusjonenes oppgave er å sørge for god kvalitet i utdanningen slik at dette mangfoldet er tilgjengelig.

Yrkets natur er ikke fast jobb

Det ligger i yrkets natur at det er relativt få faste stillinger, og at realiteten for mange er en freelance tilværelse. Dette er vi på NISS opptatt av å formidle til søkere og studenter ved våre kunstneriske utdanninger. Vi inkluderer også entreprenørskap og bransjelære i våre høyskolestudier. Alle våre studenter vet godt hva de kan møte av utfordringer i yrkeslivet, men de ønsker likevel å gå denne veien. Og de ønsker det sterkt.

Drivkraften for kunstnere er ikke først og fremst fast jobb, fast lønn og oppsamling av pensjonspoeng. Det er helt andre kvaliteter og verdier de setter høyere. Dette er mennesker som ønsker å leve av og med sine kunstneriske sider og ambisjoner, og som vil søke et yrke helt eller delvis som kunstner.

En kombinasjon med annen utdanning eller jobb for eksempel innen formidling, kulturadministrasjon eller utdanning er ganske vanlig.

Det er viktig at vi respekterer kunstnernes egne ønsker og valg, og legger til rette for at de får en god utdanning med seg på veien.

Trenger flere enn 25

En treårig skuespillerutdanning på høyskolenivå er en grunnleggende utdanning som gir muligheter for valg innen en rekke alternativer for arbeid og videre utdanning. Det må være et mål at vi her i landet utdanner dem som har potensial til å bli gode skuespillere. Det er viktig at utdanningen på dette nivået skjer i Norge på grunn av språket. Senere kan det være riktig å søke seg ut av landet for å få erfaring og videre utdanning.

Det bør være ganske åpenbart at det antall skuespillere vi bør utdanne i Norge skal være langt større enn 25, bredden i arbeidsmuligheter og mulighet for bruk av skuespillerkompetanse for øvrig tatt i betraktning.

En konkretisering og tallfesting av dette kunne jeg ønsket meg fra Telemarksforskning.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no