Ungdomsbilde av Pauline Hall (1890-1969) Foto: Karl Anderson / Nasjonalbiblioteket

Tre Pauline Hall-finalister er klare

Juryen har valgt ut tre finalister som er invitert til workshop med Bergen Filharmoniske Orkester i oktober.

I vår lanserte Bergen Filharmoniske Orkester, Griegakademiet og musikkforlaget Edition Wilhelm Hansen en ny konkurranse for kvinnelige komponister i etableringsfasen. I den forbindelse intervjuet vi et av juryens medlemmer her på Scenekunst.no, komponist og førsteamanuensis Juliana Hodkinson, som selv var ambivalent til konkurranse som format.

Nå forteller en pressemelding fra BFO at juryen har valgt ut tre finalister blant 25 søknader:

Rebecka Ahvenniemi (Norge/Finland):  Un Palestrina ritrovato nel cassonetto (2020)
Rosali Grankull (Sverige): Identitetshandlingar i C-dur (2020)
Kristine Tjøgersen (Norge):  Bioluminesence (komponert i 2017 og revidert i 2020)

Komponistene bak finaleverkene i Pauline Hall-konkurransen 2020. F.v. Rebecka Ahvenniemi (foto: Monika Kolstad), Rosali Grankull (foto fra subtilafrekvenser.se), Kristine Tjøgersen (Wolf James Photography)

De tre er invitert til en workshop med Bergen Filharmoniske Orkester i Grieghallen fredag 23. oktober. Komponistene fikk beskjed i juli, og siden da har de videreutviklet verkene sine i dialog med BFOs sjefdirigent Edward Gardner. De har også fått innspill til notematerialet fra forlaget.

I workshopen skal hver finalist jobbe med orkester og dirigent, og det blir gjort opptak av arbeidet. Juryen vil også være til stede (fysisk og/eller digitalt), og etter workshopen vil det bli kåret en vinner. Resultatet offentliggjøres 26.november, og vinnerkomposisjonen vil bli framført av BFO dirigert av Gardner 11. februar 2021 i Grieghallen i Bergen. Konserten strømmes på www.bergenphilive.no.

Komponisten av vinnerverket får en pris på kr. 200.000 samt tilbud om publiseringsavtale for verket hos Edition Wilhelm Hansen. Alle de tre finalistene får et honorar på kr 10.000 og dekket reise og opphold, inkludert mulig karantene i forbindelse med workshopen.

Nedenfor kan du lese mer om de tre finalistene.

Rebecka Sofia Ahvenniemi (født i 1982) er en komponist og filosof basert i Bergen. Hun har studert komposisjon og filosofi i Bergen, New York, Helsinki og Berlin. Hun er født i Finland, men flyttet til Norge i 2004. I flere av hennes musikalske verk, såvel som i forskning og skriving, er hun opptatt av spørsmål som tangerer kultur og samfunn. I de senere år har hun engasjert seg i en bred utforskning av kontekstuell tenkning rundt musikalsk komposisjon og framføring. Det meste av Rebeckas musikk er notert i partitur, og ofte kombinerer hun akustiske instrumenter med elektroniske media. Rebecka er også engasjert i likestilling. I 2017 startet hun prosjektet «Nye stemmer» i Bergen, som tilbyr seminarer og opplæring for kvinner som ønsker å komponere profesjonelt. Rebecka har vært styremedlem i Musikkselskapet Harmonien siden 2016 og har vært styreleder for konsertserien Avgarde. Hun var også styremedlem i den norske komponistforeningen fra 2013 til 2018. Hun var medlem av musikkutvalget for musikere og ensemblestøtte i Kulturrådet fra 2016 til 2017, og ble leder av utvalget i 2018. I 2019 ga hun ut albumet Tacit-Citat-ion med 11 kammermusikalske verk.

Rosali Grankull (født i 1984) kommer fra Sverige og har studert komposisjon ved Det kongelige musikkonservatorium i Stockholm og ved høgskolen for scene og musikk i Göteborg (master). Hun har mottatt flere stipend, deriblant Västra Götalands regionens arbeidsstipend 2020 og Göteborg stads kulturstipendium 2020. Rosali er styremedlem i Levande Musik, som organiserer samtidsmusikk i Göteborg, og styremedlem i UNM (Ung Nordisk Musik) som er en festival for samtidsmusikk og lydkunst. Hun spiller altsaxofon i blant annet ensemblet Originalljudet & Mekaniska Ajna og gjester også andre artister live eller i studio.

Kristine Tjøgersen (født 1982 i Oslo) har studert komposisjon med prof. Carola Bauckholt ved Anton Bruckner Universität i Linz, Østerrike, og klarinett med prof. Hans Christian Bræin ved Musikkhøgskolen i Oslo, hvor hun også har tatt videreutdanning i komposisjon. Hennes verk har blitt framført av blant annet Arditti Quartet (Storbritannia), Ensemble Recherche (Tyskland), Ensemble Aventure (Tyskland), Plus-Minus Ensemble (Storbritannia), Stavanger Symfoniorkester, asamisimasa, Ensemble neoN, BIT-20, Tøyen Fil og Klafferi, Oslo Sinfonietta, Pinquins, Bruckner Orchester Linz (Østerrike), El Perro Andaluz (Tyskland), YXUS (Spania) og Mimitabu (Sverige) på festivaler som ECLAT, Musik21 (Tyskland), ISCM (world music days), KLANG (Danmark), Borealis, Cycle Festival (Island), Only Connect festival (Norge), Music@VillaRomana (Italia), Ultima festivalen, Nordic Music Days (Finland) og North Atlantic Flux (Storbritannia). I 2018 representerte hun Norge ved Rostrum for composers i Ungarn, og i 2019/2020 hadde hun et studieopphold ved Akademie der Künste in Berlin. Hun spiller klarinett i de prisvinnende ensemblene asamisimasa, Ensemble neoN og Tøyen Fil og Klafferi, og har medvirket på de fleste sentrale europeiske festivaler for ny musikk. Tjøgersen er spesielt interessert i musikk som kombinerer lyd med det visuelle, og utforsker hvordan de reagerer med hverandre. Tidligere i høst ble Tjøgersen tildelt Arne Nordheims komponistpris.

 

Juryen for Pauline Hall-konkurransen:

Victoria Borisova-Ollas, komponist, Sverige
Juliana Hodkinson, komponist, Tyskland, prof. II ved Griegakademiet, Institutt for musikk, UiB
Trine Boje Mortensen, Promotion Director, Edition Wilhelm Hansen, Danmark
Edward Gardner, sjefdirigent, Bergen Filharmoniske Orkester
Oddmund Økland, programsjef, Bergen Filharmoniske Orkester

Dániel Péter Biró, komponist, professor ved Griegakademiet, Institutt for musikk, Universitetet i Bergen (initiativtaker og juryleder uten stemmerett)

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER