Per Boye Hansen Foto: Foto: Magnus Skrede

– Fiasko forårsakes alltid av kompromisser

Per Boye Hansen har gjennomført sine siste Festspill i Bergen. Den kompromissløse holdningen vil han ta med seg til Oslo.

– Jeg kommer til å fortsette å insistere på mine kunstneriske visjoner. Risiko og mot henger sammen. Fiasko forårsakes alltid av kompromisser, erklærer Boye Hansen til Bergens Tidende.

Han firer ikke på kravene når han skal over fjellene og bli operadirektør.

– Det finnes visse ting man ikke skal kompromisse med. Middelmådighetens største næring er kompromisser.

Per Boye Hansen insisterer på å stille krav til publikum.

– Gir vi publikum det de vet de vil ha, mister vi vår berettigelse. Hvorfor skulle vi da få offentlig støtte? Institusjoner som Festspillene skal utvide perspektivene og gi nye innfallsvinkler, ikke tilby folk bare det de kjenner fra før. Festspillopplevelser skal være mer enn en hyggelig kveld på byen, sier Boye Hansen i en pressemelding.

– Det forutsetter en innsats fra publikum. Festspillene må beholde selvbevisstheten på at vi fremdeles kan gi publikum det de ikke visste at de ville ha. Jeg har hele tiden insistert på kvalitetsbegrepet, at det er forskjell på godt og dårlig. Det er kvalitet som åpner opp for den nye erfaringen, sier han til Bergens Tidende.

Med en slik holdning kan ikke alle prosjektene lykkes – dersom lykke er et fullsatt hus.

– Om det finnes noen skuffelser, så måtte det være at storsatsinger som Xerxes fra Komische Oper i regi av Stefan Herheim eller Fausts fordømmelse med Bryn Terfel blant stjernesolistene, ikke har vært utsolgt.

– Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det ikke er flere som vil oppleve disse fantastiske forestillingene. Det handler i hvert fall ikke om at det ikke er godt nok.

Per Boye Hansen er opptatt av kvalitet. Kunstnerisk kvalitet. Det er i alle fall ikke bare box office-kvalitet han ser etter når han oppsummerer sine siste festspill.

– Dersom vi gir opp og sier at målet er å samle mest mulig mennesker, kan vi legge ned hele virksomheten. Da har vi ikke behov for Festspillene, de offentlige bevilgningene eller engasjementet. Da setter vi ikke spor. Da er vi ikke med på å skape utviklingen, da er vi bare en del av utviklingen, sier han til Bergens Tidende.

Likevel: Siden tall sjelden er helt uviktige, i alle fall ikke for de bevilgende myndigheter, kan Scenekunst.no rapportere at de foreløpige tallene for 2012 viser en økning på omtrent 10 prosent i antall solgte billetter og besøkstall. I fjor ble det solgt 26 887 billetter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER