Festspilldesign. Foto: Anti

Festspilldesign fikk Grand Prix

NYHET: Festspillenes visuelle design, utviklet av ANTI Bergen, er hedret med Grand Prix i Cannes Lions. Dette er første gang et norsk byrå har vunnet den viktige reklame- og kreativitetskonkurransen. Det skriver Festspillene i en pressemelding.

Totalt ble det sendt inn 2624 bidrag i designkategorien. Syv av dem var fra norske byråer. Den gjeve prisen i Cannes topper listen over internasjonale priser til festspilldesignet. Tidligere har designjobben mottatt gull i One Show i New York, to gull i ADC Global, gull og «Best in Show» under European Design Awards, i tillegg til en rekke andre norske priser.

Festspilldirektør Anders Beyer satte i gang et grundig strategiarbeid da han tiltrådte i august 2012. Viktige grep var å fornye, forynge og engasjere, og design ble ett av verktøyene som skulle hjelpe Festspillene med å nå disse målene.

Stramt og lekent
– Et viktig mål for Festspillene er å øke engasjementet og å nå nye og yngre målgrupper. Vi ønsket også å løsne litt på snippen og vektlegge det lekne. Designet som ANTI står bak er stramt og minimalistisk, men innbyr samtidig til lek. Vi har hatt et fantastisk inspirerende samarbeid, og er svært stolte over at designet har høstet så mange nasjonale og internasjonale priser, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Årets festspill har satt nye publikumsrekorder, og er blitt enda mer synlig i byen. Den nye visuelle profilen, som ble lansert i fjor, har preget både biler, klær, LEGO-bygg og negledesign – i tillegg til mer tradisjonelle flater som flagg, bannere, nettsider og trykksaker.

Samstemt
Utgangspunktet for Festspillenes visuelle design er musikkens strukturer. Bestanddelene er mønstre og farger, lekt og bygd rundt den stiliserte logo-F-en. Dette gir store utfoldelsesmuligheter, samtidig som det hjelper festivalen å ha et samstemt visuelt uttrykk.

– Det som kanskje er unikt med denne profilen, er at den sletter noen tradisjonelle grenser mellom logo og støtteelementer. Logoen er mønsteret og mønsteret er logoen – og på den måten oppnår man en større frekvens i form av bruk – og kjappere etablering av logoen uten at det blir støyende og påtrengende, sier Endre Berntzen, kreativ leder i ANTI Bergen, til Kampanje.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER