S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 21. oktober 2011

Festival uten fast adresse

Endelig ser det ut til at BIT Teatergarasjen, etter to år uten fast tilholdssted og i uvisshet om framtida, kan se fram til et nytt hjem i Bergen sentrum.


Publisert
21. oktober 2011
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/festival-uten-fast-adresse/
Facebook

I det Meteorfestivalen går av stabelen i Bergen, er arrangørene husløse, men optimistiske.

Tekst: Nanna Baldersheim Bildet er fra rivingen av BIT Teatergarasjen

Intet hus uten fast adresse, skulle man mene. Dog ikke for alle teaterhus. BIT Teatergarasjen har ikke hatt egen scene siden rivingen i 2009.

Det gjør både programmering og gjennomføringen av Meteorfestivalen og sesongprogrammet for øvrig vanskelig. Kunstnerisk leder, Sven Åge Birkeland, tillater seg likevel etter mange års arbeid med nye lokaler å være en smule optimistisk.

– Vi er husløse, men er i ferd med å ferdigstille planene for å bygge det nye huset. Nå ser det faktisk ut som om vi har en løsning som alle parter kan leve med og som ivaretar de strenge forskriftene for bygningsvern også. Jeg håper det nye huset kan åpnes i 2014, forteller Birkeland til Scenekunst.no.

Foreløpig vil han ikke ut med flere detaljer om prosessen. Men han ymter frempå at det tar på å arrangere festival fra en koffert.

– Vi har løpt veldig mye fra scene til scene i denne perioden. Vi ser i enda større grad enn før behovet for en egen arena. Det er både kostnadskrevende og slitsomt å leie seg inn på ulike scener, sa Birkeland til Bergens Tidene tidligere denne uken.

Hovedarenaen for festivalen er Logen Teater, og der finnes også billettkontoret. Ellers har Meteor-oppsetningene funnet såpass ulike spillesteder som Brann-stadion og Bergen .

– Vi skal finslipe og foredle denne festivalen til å bli ikke bare en fantastisk samlingsplass, men også noe som utfordrer fagmiljøet og publikum til å dykke ned i den diskursive muligheten som ligger i teatret. Vi vil feede diskusjonen om hvorfor vi driver med kunst og teater. Det viktigste virkemiddelet vårt har vært å hive over bord alle konvensjoner om hva en festival er, gå inn i verkene og – jeg bruker gjerne mat som metafor – til sist sette sammen en festival som er som en tapasservering hvor vi setter det sure opp mot det søte.

Diskusjon og diskurs er viktig for Meteor 2011 – betyr det ekstra mange workshops og seminarer?

– Vi skal ha seminarer og workshops, men det er ikke nødvendigvis diskusjonene som oppstår der som gir mat til diskursen om hvorfor vi driver med kunst og teater, Det kan være forestillingen, verket – hva tenker gruppen som opptrer, hva sier verket? Vi har valgt bort all tant og fjas og diskuterer seriøst med kunstnerne om hvor de er nå og hvordan de vil peke seg ut morgendagen, forteller Birkeland.

Den kunstneriske lederen kan fortelle at av de 15 kompaniene som opptrer, har 14 premiere på festivalen eller har hatt det i dagene før.

– Kun én produksjon er et gjestespill. Det er et bevisst grep for å aktualisere festivalen. Det handler ikke bare om å lansere de nyeste nye, her finnes også erfarne kunstnere for å svare Lise Nordal, humrer Birkeland, og viser til CODA-sjefens uttalelser om at programmering i dag dreier seg for mye om å hente inn nye verk og kunstnere som en verdi i seg selv.

Lise Nordal fortalte også at det var vanskelig å få pressen til å dekke samtidsdans – hva slags mediedekning opplever dere?

– Scenekunst er og blir mer uforutsigbart og ditto farligere enn en del mer kommersielt tilrettelagte uttrykksformer som litteratur, musikk, film – alt som kan samles i en liten, fysisk form og puttes i vesken eller lommen, alt dette som er bredere anlagt – vi treffer ikke like tydelig som disse. I den diskusjonen taper vi. Og det er for så vidt greit, for teatrets store kraft er jo nettopp i salen, som noe som aldri blir gjentatt 100%. Det ligger i sakens natur, men jeg må innrømme at en nisjefestival som Meteor stort sett blir totalt oversett av nasjonal presse. Politiken og New York times, derimot, dekker oss. De valfarter til Oktoberdans og Meteor, i år også, sier Birkeland, og legger ikke skjul på hva han mener om norske medier.

-I norsk dagspresse får vi kanskje noe på nettet hos Aftenposten, ellers bryr de seg ikke. Og jeg vil hevde at det er viktigere enn noen gang å ha et annet perspektiv enn det som gir umiddelbar tilfredsstillelse, noe som ikke bare er hjemlig. Meteorfestivalen løfter blikket og gir et litt bredere perspektiv. Dagbladet, VG, Klassekampen – de undervurderer sitt lesende pulikum grovt og er ikke i nærheten av å være kulturaviser.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no