S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 6. januar 2012

Fast jobb


Publisert
6. januar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Som et alternativ til fireårsregelen, som gjelder i resten av arbeidslivet, har Norsk Skuespillerforbund inngått tariffavtale med de fleste offentlig støttede teatrene som forplikter disse til å ha et ha et minimum antall skuespillerårsverk. I avtalen forplikter teatrene seg også til å ha et visst antall fast ansatte skuespillere.

Nationaltheatret skal ifølge avtalen ha et ensemble bestående av minimum 42 faste skuespillere.

Teatret har lenge hatt 38 fast ansatte i ensemblet, som totalt består av rundt 80. Med de 6 nye ansettelsene de siste månedene er tallet på fast ansatte per i dag 44. Én fast skuespiller går snart av med pensjon.

Om de tre nye: Med unntak av Nader Khademi, som kommer rett fra skuespillerutdanningen ved KHIO, har alle de fem andre vært blant de mest flittig benyttede freelancerne ved Nationaltheatret de siste ti årene.

Trine Wiggen og Petronella Barker har vært sentral i flere av de mest nyskapende produksjonene på teatret.

Jan Gunnar Røise og Thorbjørn Harr har vært kunstneriske ledere på Torshovteatret de siste to årene.

Jon Øigarden har siden han avsluttet sin periode som kunstnerisk leder på Torshovteatret (i trespann med Mads Ousdal og Trond Espen Seim i perioden 2004-2006) vekslet mellom filmroller og roller på Nationaltheatret.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/fast-jobb/
Facebook

Øverst fra venstre: Khademi, Wiggen, Barker, Harr, Røise, Øigarden.

I går takket tre skuespillere ja til fast ansettelse ved Nationaltheatret. De tre er Jan Gunnar Røise , Thorbjørn Harr og Jon Øigarden. Med det oppfyller Nationaltheatret kravet fra Skuespillerforbundet.

I august 2011 ble det kjent at Trine Wiggen, Petronella Barker og Nader Khademi hadde fått fast ansettelse på Nationaltheatret. Det ble i dag klart at ytterligere tre skuespillere har takket ja til ansettelse. De tre er Jan Gunnar Røise , Thorbjørn Harr og Jon Øigarden.

Thorbjørn Harr er svært fornøyd med den nye jobben, men ikke fullt så imponert over lønnsforholdene. I dag sier han til VG at ansettelsen har mer å si for den kunstneriske statusen enn for lommeboken hans.

— Dersom du spiller en hovedrolle på Nationaltheatret, eller er innstepper i en forestilling, så får du nøyaktig samme lønn. Det er på et kunstpolitisk område det å bli ansatt på Nationaltheatret er stort. Jeg takket ikke ja til denne jobben for å få økonomisk trygghet, sier Thorbjørn Harr til VG.

Kunstnerisk trygghet Harr presiserer i det samme intervjuet at kontraktsigneringen er verdt mye for ham:

– Selv om det ikke er en økonomisk trygghet i det å jobbe her så er det en stor kunstnerisk trygghet i å jobbe ved Nationaltheatret. Man får møte pionerer innenfor teaterverdenen, og man får jobbe med instruktører og skuespillere som er av landets beste, sier Harr til VG.

— Dette er skuespillere som både har den nødvendige faglige tyngde og modenhet til å bære videre Nationaltheatrets sterke skuespillertradisjon , og som samtidig er i stadig utvikling. Ingen av disse seks har på langt nær tatt ut sitt kunsteriske potensiale, og det er en stor glede for meg at de har takket ja til å bidra til å utvikle Nationaltheatret i årene som kommer, sier Hanne Tømta på Nationaltheatrets egne nettsider.

— På den ene siden står hensynet til skuespillernes rettighet på linje med andre arbeidstakere i samfunnet, på den andre siden står målet om kunstnerisk fornyelse og fleksibilitet. Her er hele feltet i tenkeboksen. En mer fleksibel modell enn den vi har nå må være et mål for fremtiden, sier Tømta, som er uttalt tilhenger av faste ensembler ved de store teatrene.

— For meg handler det ikke om hvor vidt vi skal ha et fast ensemble eller ikke, men om størrelsen på det faste ensemblet opp mot andelen frilansere i teatret, sier Hanne Tømta.

– Har tatt lang tid Skuespillerforbundet har lenge vært i samtaler med Nationaltheatret fordi antallet fast ansatte skuespillere har vært for lavt i forhold til avtalen forbundet har med de store teatrene i Norge.

– Vi har forståelse for at det å ansette i faste stillinger innebærer viktige og vanskelige valg, men denne prosessen har trukket ut i lang tid. Vi er derfor også glade for å kunne slå fast at antall skuespillerstillinger ved teatret nå ser ut til å være i tråd med vår avtale, sier leder for Skuespillerforbundet, Hauk Heyedahl, i en melding.

Teatersjef Tømta tar kritikken av tidsbruken med stor ro.

— Hver avgjørelse skal være riktig, fordi den også treffer andre enn meg. I Naders tilfelle skal han være her i 45 år. Bruker man det perspektivet, syns jeg det er helt streit å bruke litt tid, sier hun til Dagbladet og lar det skinne gjennom til avisen at hun selv om hun ikke lot seg stresse, var ikke prosessen helt fri for frustrasjon:

— Jeg blir ferdig når jeg blir ferdig. Disse potetene trengte såpass koketid. Støyen rundt prosessen har irritert meg, derfor har jeg insistert på å gjøre det i mitt tempo.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no