I august 2011 ble det kjent at Trine Wiggen, Petronella Barker og Nader Khademi hadde fått fast ansettelse på Nationaltheatret. Det ble i dag klart at ytterligere tre skuespillere har takket ja til ansettelse. De tre er Jan Gunnar Røise , Thorbjørn Harr og Jon Øigarden.
Thorbjørn Harr er svært fornøyd med den nye jobben, men ikke fullt så imponert over lønnsforholdene. I dag sier han til VG at ansettelsen har mer å si for den kunstneriske statusen enn for lommeboken hans.
— Dersom du spiller en hovedrolle på Nationaltheatret, eller er innstepper i en forestilling, så får du nøyaktig samme lønn. Det er på et kunstpolitisk område det å bli ansatt på Nationaltheatret er stort. Jeg takket ikke ja til denne jobben for å få økonomisk trygghet, sier Thorbjørn Harr til VG.
Kunstnerisk trygghet
Harr presiserer i det samme intervjuet at kontraktsigneringen er verdt mye for ham:
– Selv om det ikke er en økonomisk trygghet i det å jobbe her så er det en stor kunstnerisk trygghet i å jobbe ved Nationaltheatret. Man får møte pionerer innenfor teaterverdenen, og man får jobbe med instruktører og skuespillere som er av landets beste, sier Harr til VG.
— Dette er skuespillere som både har den nødvendige faglige tyngde og modenhet til å bære videre Nationaltheatrets sterke skuespillertradisjon , og som samtidig er i stadig utvikling. Ingen av disse seks har på langt nær tatt ut sitt kunsteriske potensiale, og det er en stor glede for meg at de har takket ja til å bidra til å utvikle Nationaltheatret i årene som kommer, sier Hanne Tømta på Nationaltheatrets egne nettsider.
— På den ene siden står hensynet til skuespillernes rettighet på linje med andre arbeidstakere i samfunnet, på den andre siden står målet om kunstnerisk fornyelse og fleksibilitet. Her er hele feltet i tenkeboksen. En mer fleksibel modell enn den vi har nå må være et mål for fremtiden, sier Tømta, som er uttalt tilhenger av faste ensembler ved de store teatrene.
— For meg handler det ikke om hvor vidt vi skal ha et fast ensemble eller ikke, men om størrelsen på det faste ensemblet opp mot andelen frilansere i teatret, sier Hanne Tømta.
– Har tatt lang tid
Skuespillerforbundet har lenge vært i samtaler med Nationaltheatret fordi antallet fast ansatte skuespillere har vært for lavt i forhold til avtalen forbundet har med de store teatrene i Norge.
– Vi har forståelse for at det å ansette i faste stillinger innebærer viktige og vanskelige valg, men denne prosessen har trukket ut i lang tid. Vi er derfor også glade for å kunne slå fast at antall skuespillerstillinger ved teatret nå ser ut til å være i tråd med vår avtale, sier leder for Skuespillerforbundet, Hauk Heyedahl, i en melding.
Teatersjef Tømta tar kritikken av tidsbruken med stor ro.
— Hver avgjørelse skal være riktig, fordi den også treffer andre enn meg. I Naders tilfelle skal han være her i 45 år. Bruker man det perspektivet, syns jeg det er helt streit å bruke litt tid, sier hun til Dagbladet og lar det skinne gjennom til avisen at hun selv om hun ikke lot seg stresse, var ikke prosessen helt fri for frustrasjon:
— Jeg blir ferdig når jeg blir ferdig. Disse potetene trengte såpass koketid. Støyen rundt prosessen har irritert meg, derfor har jeg insistert på å gjøre det i mitt tempo.