S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 19. januar 2015

- En fordømmelse av et kunstnerisk uttrykk


Publisert
19. januar 2015
Sist endret
26. mai 2023

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/en-fordommelse-av-et-kunstnerisk-uttrykk/
Facebook

Teatersjef Hanne Tømta ved Nationaltheatret reagerer sterkt på demonstrasjonen i forbindelse med premieren på Vi tygger på tidens knokler.

– Dette fremstår som en fordømmelse av et kunstnerisk utrykk – og det mener jeg både er urovekkende og uklokt.

Slik reagerer teatersjef Hanne Tømta på demonstrasjonen som bl.a Palestinakomiteen arrangerte foran Nationaltheatrets premiere på Vi tygger på tidens knokler sist torsdag.

Demonstrasjonen var rettet mot teatrets deltakelse i det internasjonale samarbeidsprosjektet Terrorisms, et samarbeid som inkluderer bl.a. det israelske nasjonalteatret Habima, som er forpliktet til å spille i de ulovlige bosettingene på Vestbredden. Tømta reagerer på arrangørenes påstand om at Nationaltheatret med denne forestillingen legitimerer Israels okkupasjon av de palestinske områdene.

Et hundretalls mennesker hadde møtt opp i slapseføret foran teatret, med fagforeningsfaner, bannere og dansere. Ved inngangen, i ly for regnet, sto teaterpublikummet og fulgte med på appellene, som bl.a. regissør Kai Johnsen (bildet) og Stein Guldbrandsen fra Fagforbundet sto for.

Vi tygger på tidens knokler er Nationaltheatrets bidrag til Terrorisms som går av stabelen i Stuttgart til våren, sammen med gjestespill fra teatre i Frankrike, Tyskland, Serbia og Israel. Prosjektet inkluderer også seminarer, debatter og kunstnermøter i regi av nettverket Union des Théâtres de l’Europe (UTE) og med støtte fra EUs kulturprogram. Målet er å belyse temaet terrorisme med kunstneriske virkemidler og skape dialog på tvers av landegrensene.

Tømta understreker at Nationaltheatret slutter seg til kritikken av Habimas gjesteopptredener i de ulovlige bosettingene. Likevel besluttet hun, etter en lengre prosess, å fortsette samarbeidet.

"Nationaltheatret har et bredt internasjonalt nettverk. Det er viktig for teatret å nå ut internasjonalt med sine stykker og å bringe impulser utenfra hit. Det betyr at beslutningen om videre deltagelse i Terrorisme-prosjektet må kunne stå seg, også i forhold til andre kunstneriske samarbeid på tvers av landegrensene. Nationaltheatret samarbeider med kunstnere og kunstinstitusjoner fra flere land som har et helt annet forhold til demokrati og menneskerettigheter enn det vi har i Norge. Dette arbeidet er av stor verdi. Derfor må jeg ta et prinsipielt valg. Og da lar jeg kunstens politiske og humanistiske potensial veie tyngst", skriver hun på teatrets nettside.

"Jeg har selvsagt respekt for at ikke alle deler mine oppfatninger. Det jeg derimot reagerer på, er at arrangørene av demonstrasjonen utenfor teatret den 15. januar, AKULBI og Palestinakomiteen i Norge, ikke nøyer seg med å protestere mot ledelsen ved Nationaltheatret, men trekker forestillingen Vi tygger på tidens knokler inn i det, ved å demonstrere på premierekvelden og ved å påstå at «Nationaltheatret legitimerer okkupasjon med forestillingen Vi tygger på tidens knokler». Dette fremstår som en fordømmelse av et kunstnerisk utrykk – og det mener jeg både er urovekkende og uklokt. For meg er dialog og kunstnerisk utveksling på tvers av kultur og landegrenser viktigere enn noen gang", skriver Hanne Tømta.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no