S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 27. august 2012

Eksport, fort!

Nordland musikkfestuke i Frankfurter Allgemeine, august 2012


Publisert
27. august 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/eksport-fort/
Facebook

MUSIKKEKSPORT: Tre ministre vil lage stortingsmelding om norsk musikkeksport på rekordtid. Det må ikke gå så fort at meldingen ikke kan brukes til noe.

KOMMENTAR: I forrige uke fikk vi vite at Kulturdepartementet har satt av 400 000 kroner til å få oversikt over effekten av 18 millioner kroner støttekroner til norsk musikk i utlandet. Oppdraget skal legges ut på anbud via Norsk kulturråd, og analysen skal være ferdig innen utgangen av 2013.

– Når det gjelder hva, hvor, og på hvilke områder norske artister tjener penger i utlandet, er tallmaterialet vi sitter på svært mangelfullt, sa kulturministeren til Dagbladet.

Noen dager senere kastet Utenriksdepartementet seg på. Utenriksministeren, kulturministeren og utviklingsministeren vil nå samarbeide om en stortingsmelding om musikkeksport som skal være ferdig våren 2013.

Å få oversikt over 18 millioner burde være mulig på et år selv med en knapp norsk årslønn som innsats. Men en stortingsmelding bør ikke være basert på symbolpolitikk.

Avisoppslag – Når man kan lese en helside i internasjonale aviser om de norske musikkprodusentene i Stargate, har det en uvurderlig verdi. Omdømme er en viktig del av vår moderne identitet, sa Jonas Gahr Støre til Dagbladet. Utviklingsminister Heikki Holmås på sin side heier på Turboneger og Röyksopp.

Hvis avisoppslag og faktisk virksomhet i utlandet er måleenhet, bør blikket løftes.

Nå i august hadde festivalen Nordland Musikkfestuke en dobbeltside i den tyske avisen Frankfurter Allgemeine. En musiker som Stian Westerhus, som hadde bestillingsverket på Moldejazz i 2011 og nylig fikk seksere på terningene for sin siste soloplate, har over 200 reisedøgn i året. Soloprosjektet hans står ikke på listen over mottakere hos UDs reisestøtteordning de siste to årene. Det lille norske plateselskapet 2L har vært nominert til amerikansk Grammy for flere av sine utgivelser. Tidligere i sommer fikk Den Norske Opera og Ballett anmeldelser i flere finske aviser da de besøkte en festival med en vellykket norsk samtidsopera, i seg selv en begivenhet.

Omsetning eller resultat? Når kulturministeren vil vite hvem som tjener penger – tenker hun da på omsetning eller resultat? Betyr det noe for Stian Westerhus' solooppdrag i utlandet at Moldejazz i fjor gav ham mulighet til å finslipe uttrykket sitt i et år? Hva skal inn på inntektssiden i regnestykket som viser om en musiker tjener penger internasjonalt?

Hva skal måles? Kulturrådsmedlem Arnfinn Bjerkestrand skriver på Ballade.no at regjeringen vil utvikle verktøy for å kunne måle effektene av satsninger på musikkeksport. I fjor trakk Kulturdepartementet fire millioner kroner ut av de åpne støtteordningene i Kulturrådet for å lage en egen støtteordning for turneer i utlandet. På papiret er det selvsagt lettere å måle effekter av en separat ordning. Men er den effekten interessant? Eller blir det som politifolkene i Finnmark det stod om i DN nylig, som ble pålagt å ha trafikkontroller på strekninger der de måtte vente en time mellom hver bil? Og hva med turneer som begynner i Norge og fortsetter ute?

Markedet er segmentert Alle er enige om at mens platesalg utgjør en stadig mindre del av musikkindustriens inntektsgrunnlag, blir konsertmarkedet viktigere. Forsker Donatella de Paoli ved Handelshøyskolen BI sa nylig i en debatt i Oslo at markeder er segmenterte. Det gjelder også for levende musikk. Markedet for jazz fungerer annerledes enn markedet for Stargate eller for Leif Ove Andsnes. Men det betyr ikke at støtteordningene behøver å være like segmenterte. Og en ting er å måle inntekter, men hva vet vi om hva som trengs for å flytte et kvalitetsmessig godt produkt som festivaler og støtteordninger har investert i, ut i et internasjonalt konsertmarked?

Hva vet vi allerede? Dagbladet melder at det ikke er blitt skrevet en stortingsmelding om musikkeksport siden 1987. Det er mulig, men det er blitt gjort noe. I følge Norsk komponistforening har vi gode tall på internasjonale framføringer av norske komponister. Organisasjonen Music Export Norway ble etablert i 2000. I 2006 kartla by:Larm og Agderforskning eksportvirksomheten til opphavsrettighetsorganisasjoner, plateselskaper og managementselskaper. Før de ble slått sammen til den nye organisasjonen Music Norway i sommer, hadde MEN i overkant av 6 millioner kroner i støtte over statsbudsjettet, mens MIC, som også har hatt nasjonale formidlingsoppgaver, hadde rundt 9 millioner. Norsk kulturråd sitter på rapporter og oversikt over aktiviteten til alle som mottar støtte fra deres åpne støtteordninger.

Likevel mangler vi altså fortsatt kunnskap om hvordan eksport av levende musikk egentlig fungerer.

Det bør indikere at hastverkspolitikk til 400 000 kroner og den kommende stortingsmeldingen bør følges opp med en grundigere undersøkelse som ser støtteordninger i sammenheng og skaffer overblikk. Kanskje kunne vi begynne med å finne ut hva vi allerede vet.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no