S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 9. september 2010

"Drittpreik" i Ibsens ånd

Med Erasmus Tyrannus Rex har Kate Pendry gitt et rått og direkte svar på utfordringen med å skrive drama for ungdom, mener juryen i sin begrunnelse for å gi Ibsenprisen til Kate Pendry. – Pendry er nå tatt inn i varmen av det “etablerte”, påstår kulturredaktør Anne Spånem i Varden.


Publisert
9. september 2010
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/drittpreik-i-ibsens-and/
Facebook

Med Erasmus Tyrannus Rex har Kate Pendry gitt et rått og direkte svar på utfordringen med å skrive drama for ungdom, mener juryen i sin begrunnelse for å gi Ibsenprisen til Kate Pendry. – Pendry er nå tatt inn i varmen av det “etablerte”, påstår kulturredaktør Anne Spånem i Varden.

Av Chris Erichsen

Prisen ble i går kveld delt ut av kulturminister Anikken Huitfeldt og Skiens ordfører Rolf Erling Andersen. Erasmus Tyrannus Rex hadde urpremiere på Den Unge Scenen 9. mai 2009.

Scenen er en skolegård, aktørene er elever og typetegningene er skarpe portretter av mobbere og medløpere, ofre og alfahanner. Pendry har valgt en original form, ikke minst språklig, skriver juryen.

Drittpreik

Nåtidig slang og jargon, humor, skjells- og ukvemsord, halve setninger og det rene drittpreik er tatt temmelig på kornet, og det serveres med en heftig pågående energi. Men det hele er satt i en streng klassisk ramme som gjør replikkene til en rytmisk, poetisk strøm av ord. Poetisk, ikke som i lyrikk eller fast verseform, men som et – i bokstavelig forstand – ”kunstig” uttrykk. Kunstferdig uten å bli tilgjort eller jålete. Den klassiske rammen er åpenbar også i dramaturgien. Stykket bærer tydelige spor fra det gamle greske drama, med kor og forteller, og grupper av antagonister og protagonister, med helter og ofre, og med en skjebnesvanger uavvendelighet. Den dystre bakgrunnen som kommer fram i stykkets sjokkerende avslutning, er nemlig de mange blodige skolemassakrer vi har sett rundt omkring i verden. Juryen vil betegne Erasmus Tyrannus Rex som et originalt bidrag til norsk dramatikk, konkluderer juryen i sin begrunnelse.

Juryen

Juryen er satt sammen med basis i 5 ulike organisasjoner innen norsk scenekunst og består av Janken Varden fra Norsk Sceneinstruktørforening, Kari Gisholt fra Norsk Kritikerlag, Tine Thomassen fra Norsk Dramaturgforum, Nils Heyerdahl fra Norsk Teaterlederforum og Even Lynne fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Pendry fikk prisen i konkurranse med Lars Saabye Christensen for Chet spiller ikke her og Espen Aukan for Snehvit.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no