S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 10. november 2010

Drastisk kutt for Black Box

– Stykket inneholdt store endringer da det ble fremført som ferdig prosjekt på Black Box Teater søndag 21 mars. Disse endringene var det ikke informert om fra kunstnernes side, opplyser teatersjef Jon Refsdal Moe (bildet) ved Black Box. Påstand står dermed mot påstand i det Liv Kristin Holmberg hevder at “Jeg vet ikke hva de … Les mer


Publisert
10. november 2010
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/drastisk-kutt-for-black-box/
Facebook

– Oslo kommunes forslag til kutt på 932 000 kroner vil gå hardt utover både den kunstneriske profilen og vårt formidlingsarbeid, sier teatersjef Jon Refsdal Moe på Black Box.

Av Chris Erichsen

– Det var kommunens ønske at vi, fra å være en utleiescene, skulle bli et sted med en egen kunstnerisk profil. Vi er nå i ferd med å ta det siste steget i den prosessen. Hvis dette kuttet blir realisert vil det reversere prosessen og vi vil måtte begynne å øke leieprisene igjen, sier Refsdal Moe.

Kulturbyråd Torger Ødegaard fra Høyre foreslår et kutt på 800.000 kroner. Inkludert pris og lønnsvekst betyr dette et reellt kutt på kr 932 000, framhever Moe. – Det kan synes som lite penger i den store sammenhengen. Men for oss betyr det enormt mye.

Det er de store kommunalt eide prestisjeprosjektene i Bjørvika, Munchmuseet og Deichmanske bibliotek, som står øverst på prioriteringslista for Torger Ødegaard. Med en total reduksjon av budsjettrammen på 14 millioner er det dermed institusjoner som Oslo Nye Teater og Black Box som blir skadelidende.

Reverserer prosessen

– I 2007 beregnet vi at vi trengte 3 millioner i året for å styrke den kunstneriske profilen gjennom gjestespill og samtidig helt å kunne slutte å kreve leie av kompaniene. Vi er nå kommet opp på 2 millioner og er sånn sett på god vei. Med dette kuttet reverserer kommunen en prosess den selv har satt i gang, så da må jeg spørre: Hva vil kommunen med oss? sier Jon Refsdal Moe.

– Black Box Teater er inne i et svært godt år publikumsmessig, og har hatt stor internasjonal suksess med flere av våre produksjoner. Dette henger sammen med at vi har kunnet foreta en kvalitetsheving både av norske og internasjonale kompanier. Vi har kunnet tilby de norske kompaniene lange strekk med prøvetid på scenen, samt dramaturgisk og teknisk bistand. Dette har resultert i at forestillingene har blitt bedre. Vi har dessuten kunnet tilby publikum flere forestillinger av hver produksjon, fordi vi ikke i samme grad har vært avhengige av å få inn leieinntekter. Dette har igjen resultert i at flere tilskuere har funnet veien til teatret og vi har hatt mange utsolgte hus.

Gjestespill

– Det har også vært mulig for oss å gjenoppta norske produksjoner som gjestespill – dette må vi slutte med. Oslo kommunes kutt vil gjøre oss langt mer avhengige av leieinntekter. Det vil innebære kortere prøveperioder og kortere spilleperioder, samt kutt av dramaturgisk og teknisk bistand. Altså, færre og dårligere forestillinger. Det har dessuten vært et langsiktig mål for oss å kutte leien for de frie gruppene, og vi har ikke indeksert leieprisene på flere år. Det vil bli umulig for oss å holde oppe denne ambisjonen, sier Refsdal Moe.

– Vår virksomhet er de siste årene i større og større grad blitt lagt merke til både innenfor og langt utenfor Norges grenser. Jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg sier at Black Box nå er et av Nordens beste spillesteder for fri scenekunst. Både som coproduserende scene og gjestespillscene har vi tatt sjumilssteg. For oss har det vært viktig å få etablert en fast sum for programmeringsvirksomhet. Den er nå på 1,5 millioner, noe som ikke kan sies å være et spesiellt høyt beløp. Det er frustrerende å ikke vite, nå et par måneder før kontrakter skal sendes ut, om vi har penger.

Formidlingsarbeid

Jon Refsdal Moe frykter også at det viktige arbeidet med å åpne opp den svarte boksen, å tilgjengeliggjøre det som foregår der for flere, vil bli rammet.

– Dette formidlingsarbeidet er noe vi så vidt har kommet i gang med. Det handler om å sette i gang aktiviteter som går utover det å bare arrangere forestillinger, i form av bl.a. seminarer, utstillinger, konserter m.m. Og derigjennom skape et mer fleksibelt, dynamisk og livlig sted. Slike ting kan arrangeres med kortere planleggingshorisont og kan gjøre Black Box til et sted med mer liv og mangfold, et sted man kan oppsøke uavhengig av de enkelte forestillingene.

– Navnet Black Box har en sterk smak av mørkt 80-tall. Det, sammen med den smale profilen en del av forestillingene våre har, kan nok virke skremmende på noen. Vi er nå opptatt av å skape et åpnere og mer inkluderende sted som flere vil kunne oppsøke. Beklageligvis vil dette arbeidet måtte nedprioriteres dersom byrådet får igjennom budsjettforslaget sitt, sier Jon Refsdal Moe.

Scenekunst kommer tilbake med mer om dette, deriblant kommentar fra politiske myndigheter


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no