S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 17. januar 2012

- Det blir for mye DDR-stat for meg


Publisert
17. januar 2012
Sist endret
26. mai 2023

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/det-blir-for-mye-ddr-stat-for-meg/
Facebook

Atle Halstensen var musikalsk ansvarlig for suksessforestillingen Next to Normal ved Det Norske Teatret (bildet) og har komponert musikken til kritikerroste “Mor Courage” som hadde premiere ved Den Nationale Scene denne helgen. Nå foreslår han å innføre krav til et visst antall minutter med nyskrevet musik ved norske teatre.

Komponist foreslår at Kulturdepartementet bør kunne stille krav til en viss mengde nyskrevet musikk ved teatrene. Teatersjefene avviser ideen.

– Hadde Kulturdepartementet stilt krav til at det skal skapes et bestemt antall minutter ny musikk for statsstøtten, ville det ha vært enklere for teatersjefene å forsvare sine valg overfor styret til teateret. Nå får teatrene bare pengene mer som en generell overføring knyttet til andre parametre og visjoner, sa Atle Halstensen til Bergens Tidende forrige uke. Halstensen har blant annet skrevet musikken til ”Mor Courage” som går ved Den Nationale Scene i Bergen for tiden.

Teatersjefene sier nei Komponisten får ikke støtte av teatersjefene .

Teatersjef Arne Nøst ved Rogaland teater sier til Bergens Tidende at han skjønner Halstensens ønske om nyskrevet musikk, men mener at Rogaland Teater ligger godt an på dette området.

– Av tjue produksjoner totalt, var ti av dem med nyskrevet musikk i fjor, sier han.

Nøst aviser forslaget og sammenlikner den type kulturpolitikk med slikt udemokratiske stater driver med.

– Det blir for mye DDR-stat for meg. Det ligger en veldig stor pekefinger i den type øremerking.

– Vi bør ikke detaljstyre Kulturdepartementet selv sier til BT at de ikke vil være med på å styre programmeringen til institusjonene.

– Teatrene har mange ulike ting å rapportere til oss. Derfor bør ikke vi gå inn og detaljstyre enkelte element på denne måten, sier politisk rådgiver og fungerende statssekretær Kjersti Stenseng i Kulturdepartementet til Bergens Tidende.

– Vi vil gjerne ha en dialog med teatrene om hvordan vi skal få opp andelen norsk musikk, men det er ikke sikkert øremerking er veien å gå, sier.

Tildelingsbrev med programpålegg Teatersjef Terje Lyngstad ved Sogn og Fjordane teater har i et intervju med Scenekunst.no påpekt at tildelingsbrevene fra Kulturdepartementet til teatrene de siste årene er blitt mer konkrete og bl.a. inneholder flere navngitte jubileer som teatrene oppfordres til å markere. Han avviser forslaget om krav til et visst antall minutter med nykomponert musikk ved teatrene.

– Jeg vil i alle fall ikke ha det slik. Da forsvinner den armlengdes avstanden som bør være mellom departement og teater når det kommer til det kunstneriske, sier han.

– Mindre nyskrevet teatermusikk Halstensen mener at han og kollegene som skriver musikk for teater blir stadig mer marginaliserte.

– Det er veldig mye mindre nyskrevet musikk til teater i Norge i dag enn før. Vi ender opp med å lage moderne versjoner av gammel musikk, fordi det er det teatersjefene vil ha. Da kan teatersjefene nemlig si at de i alle fall har gjort noe nytt, siden de har fornyet musikken, sier komponisten til BT.

Han etterlyser det store musikkteatret.

– De etablerte teatrene velger gammelt og kjent stoff for å tjene penger, mens de kommersielle teatrene – som burde ha spilt de mest tilgjengelige stykkene – ikke har en sjanse til dette. Vil du se «West Side Story», gjør du det heller på en teaterscene som har statsstøtte enn å gå på en kommersiell scene der billetten dessverre må koste det dobbelte for å opprettholde samme kvalitet, sier Halstensen til BT.

Til Bergens Tidende foreslår teatersjef Arne Nøst andre måter å øke mengden nykomponert musikk.

– Jeg syns det ville ha vært mye bedre om det fantes midler en kunne lokkes av – som man kunne søke på hvis man ville satse på å utvikle ny, scenisk musikk.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no