ForcedEntertainment2_mid Foto: Hugo Glendinning

Den internasjonale Ibsenprisen til Forced Entertainment

Årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen er den britiske teatergruppen Forced Entertainment. Prisen er på 2,5 millioner norske kroner. Juryen uttaler at årets prisutdeling er “en anerkjennelse av teater som kollektiv kunstform og dets betydning i samfunnet.”

Årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen er den britiske teatergruppen Forced Entertainment. Prisen er på 2,5 millioner norske kroner. Juryen uttaler i pressemeldingen at årets prisutdeling er  en anerkjennelse og verdsettelse av teater som kollektiv kunstform og av teatrets betydning som samfunnsaktør, og at gruppen er en
aktør som anerkjenner teatret som en sentral stemme i samfunnet og reiser teateret som arena for samfunnsdebatt.

Prisen vil bli delt ut under høstens Ibsenfestival på Nationaltheatret, der tre av forestillingene til Forced Entertainment vil vises som en del av festivalprogrammet.

Komiteens begrunnelse lyder slik:

“Forced Entertainment ble grunnlagt i Sheffield i 1984 og har brukt over 30 år på å skape teater som «stiller spørsmål og skaper drømmer». Kompaniet er en inspirasjon til utøvere verden over. Med skuespillere som utelukkende snakker til publikum fra en visuelt nedstrippet scene, skaper de utsøkt og dyptgående teater. Gjennom tre tiår har det britiske kollektivet utforsket overraskende, provoserende og henførende virkemidler til å skape forestillinger der grensene mellom teater og virkelighet utviskes. Her synliggjøres det ofte vage skillet mellom å være vitne til en virkelig hendelse og det å være del av en fiktiv handling, det hele utført med kløkt og leken ironi. Forced Entertainment viser hvordan hendelser opptrer i den individuelle bevisstheten og arbeider i grenselandet mellom fiksjon og virkelighet, drøm og realitet.

En del av deres avantgardistiske teaterspråk har fra begynnelsen av bestått i å tøye grensene for det visuelle og å jobbe med barn eller unge, i tillegg til å utvikle samarbeid med andre kunstnere. Forced Entertainment har utviklet et eget teatralt språk som ikke er basert på en representasjon av verden utenfor teaterscenen. Det er snarere et språk som tar inn over seg teatersituasjonens
virkelighet som oppdiktet og spekulativ, i tillegg til å være et faktisk og virkelig fysisk rom – et språk de har utforsket i 30 år. Fra denne grunnholdningen, og under kunstnerisk ledelse av Tim Etchells, har kompaniet utviklet et nytt forhold mellom utøvere og publikum, og mellom nye fortellerteknikker og nye teatrale uttrykk. Forestillingene til Forced Entertainment er ikke illusoriske, men snarere fantasifulle, ikke politiske som i agiterte, men de gir en ny form for erkjennelse gjennom kunstnerisk praksis. På denne måten manes tilskueren til en opplevelse av å eksistere i en annen verden – den tiden forestillingen varer. I Tomorrow’s Parties spekulerer to skuespillere i fremtiden ved å veksle mellom utopiske og dystopiske fortellinger: «I fremtiden kommer robotene til å gjøre alt for oss… eller så kommer vi til å gjøre alt for robotene. I fremtiden vil det ikke finnes så mange mennesker… eller det vil være så mange mennesker at det føles som om vi befinner oss inne i et fullstappet tog. Hele tiden.»

I The Notebook møter vi et par tvillingbrødre under andre verdenskrig. Skuespillerne leser fra manus som om det var deres egne dagbøker – derav tittelen. Tvillingbrødrenes naivitet og barnlighet får krigens brutale virkelighet til å fremstå nærmest eventyraktig. Slik evner Forced Entertainment å gjøre sitt publikum til kritiske vitner fremfor passive tilskuere, og utfordrer tilskuerne til å ta standpunkt i etiske og politiske spørsmål. Om den eksperimentelle gruppens formspråk ligger langt fra Ibsens samtidsdramatikk, ligger samfunnsperspektivet i forestillingene desto nærmere. For teatret er en del av samfunnet, det påvirker samfunnet – og endrer det. Gjennom forestillingene tar de publikum med inn i sin alternative virkelighet på en svært uvanlig og frigjørende måte.

Forced Entertainments virke hviler ikke i en form, en stil eller en tradisjon, men representerer en søkende og fornyende kraft, i stadig kreativ utforskning av hva teatret er og hva det kan være. Og det på en måte som har endret teatrets muligheter. Ikke bare for denne, men også for fremtidige generasjoner av teaterkunstnere. En pris til Forced Entertainment er derfor en pris til hele den dynamiske, utfordrende og kollektive prosessen som teater er, og for det teatret kan være i fremtiden. Når komiteen velger å gi prisen til denne stadig overraskende og ikke minst underholdende teatergruppen, er det fordi Forced Entertainmenet fornyer og utfordrer teatret, og til fulle anerkjenner og utnytter den potente kraften som ligger i kunstformen.»

Komiteen for Den internasjonale Ibsenprisen er oppnevnt av det norske Kulturdepartementet. Hvert komitémedlem sitter i fire år. Forslag til nye jurymedlemmer presenteres fra et bredt spekter av relevante institusjoner og organisasjoner. Komiteen reiser for å se forestillinger som er knyttet til nominerte aktører.

Komiteen for 2015-2016 består av Dr. Thomas Oberender, Julie Holledge, Sofia Jupither, Roman Dolzhansky, Stephane Braunschweig, Hanne Tømta og leder Per Boye Hansen.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER