S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 9. november 2011

Carte Blanche + UiB = H2O

En professor som lett kjeder seg førte til at Carte Blanche ble involvert i forskningsformidling. Verken Universitetet i Bergen eller dansekompaniet er redde for å teste ut nye arbeidsmetoder.


Publisert
9. november 2011
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/carte-blanche-uib-h2o/
Facebook

En professor som lett kjeder seg førte til at Carte Blanche ble involvert i forskningsformidling. Verken Universitetet i Bergen eller dansekompaniet er redde for å teste ut nye arbeidsmetoder.

Tekst: Nanna Baldersheim Foto: Sean Meling Murray

Denne uken arrangerer Carte Blanche Try in House III, et prosjekt der danserne får muligheten til å vise frem kreativiteten sin uten noen form for bånd eller veiledning.

Ett av prosjektene som vises fram er resultatet av et litt annerledes kollokviearbeid. Masterstudenter i biologi fra Universitetet i Bergen (UiB) har samarbeidet med kunstnere fra Carte Blanche og laget framvisningen de kaller ”H2O”.

– Forskning kan være ganske firkantet formulert og formidlet, innrømmer biologiprofessor og instituttleder ved UiB, Karin Pittman.

– Men forskning i seg selv er ganske underholdende. Både kunst og forskning er kreative sysler. Utøverne og forskerne ser på verden og bryter den ned i enkeltelementer og reflekterer over det de finner. Men de bruker som regel ulike verktøy – ikke alltid til sin fordel, mener professoren.

– Forskning og kunst kan være to sider av samme mynt, og det ville jeg utnytte. Jeg kom i prat med teatersjef Bruno Heynderickx, som fortalte at det han prøver å gjøre med sine dansere er det samme som jeg forsøker å få til med mine studenter: å få dem til å bruke seg selv i utøvelsen av profesjonen. Personlig har nemlig hver og en av dem mer enn det vi krever for å utføre jobben.

Så formen stemmer – hva med innholdet?

– Helt konkret skal en danser og en lyddesigner fra Carte Blanche formidle studentenes forskningsresultater. Hvert år tar rundt 40 masterstudenter emnet biologi 303 der vi gjennomfører feltstudier for å undersøke vannkvaliteten i Bergen kommune. Dette er reelt feltarbeid, og rapporten de skriver blir brukt av kommunen. Jeg har gitt en del av studentene i oppdrag å være så kreative de bare klarer i presentasjonen av resultatene av feltarbeidet – de har bokstavelig talt fått carte blanche, humrer Pittmann.

Resultatet er at vann- og avløpsavdelingen i Bergen kommune i år får informasjon om vannkvaliteten av profesjonelle scenekunstnere og ikke fra powerpointplansjer.

– Studentene må selvsagt fortsatt formidle budskapet sitt, og de får karakter på forestillingen. Jeg sitter i salen og bedømmer dem. Bergen kommune kommer også. Jeg er veldig spent, for jeg vet bare at forestillingen inneholder mye lyd, mye vann og at den varer i ca 20 minutter.

Utover karaktersettingen er det lite som minner om konvensjonell undervisning hos professoren, som tilstår at hun har en lav terskel for å kjede seg. – Hvis du kjeder deg, formidler du det til studentene dine, uansett hvor proff du er. Og jeg synes det er kriminelt å formidle kjedsommelighet til en gruppe nysgjerrige mennesker.

Kunne kanskje flere forskere lært formidlingsteknikker av scenekunstnere?

– Her er det mye forskere kan lære, ikke minst å komme publikum i møte!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no