Kai Johnsen

Boikott

– Som kunstnere ønsker vi ikke å bli assosiert med en institusjon som er ute av stand til å verdsette en så åpenbar og unik ressurs som det Kai Johnsen er for utviklingen av nytt norsk teater.

Åpent brev til styret og ledelsen ved Dramatikkens hus

Vi er dramatikere og scenekunstnere som de siste drøye to årene har vært så heldige å få ta del i kunstnerisk leder Kai Johnsens visjon for dette huset, senest formulert i Dagens Næringsliv 21. juni: å prioritere ”det kunstnernære, det skreddersydde, det ubyråkratiske og det som oppsøker randsonene for konsensuskulturen”.

Nærheten til oss kunstnere har vi fått oppleve i form av en årvåken kunstnerisk leder som følger med på det som rører seg av potensielle prosjekter og konsepter innenfor norsk teater, og som tilbyr en rask og ubyråkratisk tilbakemelding på støtte i form av penger, lokaler og konsulenthjelp. At Kai Johnsen selv har unike egenskaper som konsulent, sparringspartner og fødselshjelper, har vi også fått erfare; det er sjelden å treffe et menneske som på en så inspirerende måte kombinerer faglig tyngde og integritet med følsomhet overfor hva som kreves i de ulike prosjektene.

Dette gjenspeiler seg i Kai Johnsens mot i samfunnsdebatten, der han blant annet har stått opp for teatrets selvsagte rolle i bearbeidelsen av et nasjonalt traume som 22/7, et engasjement som plasserer Dramatikkens hus midt i kulturen, og ikke, slik tilfellet så ofte er med kunstinstitusjoner i Norge, som et randfenomen godt gjemt bak generelle kulturpolitiske formuleringer. En tydelighet som den Kai Johnsen bringer til torgs fremmer et klima rikt på meningsbrytning og produktiv uenighet, noe som er en forutsetning for at et sted som beskjeftiger seg med noe så alvorlig og mangefasettert som utviklingen av nytt norsk teater skal oppleves som relevant.

Som kunstnere ønsker vi ikke å bli assosiert med en institusjon som er ute av stand til å verdsette en så åpenbar og unik ressurs som det Kai Johnsen er for utviklingen av nytt norsk teater. Vi har ingen tro på en styreform som lar den administrative ledelsen overstyre den kunstneriske lederen. Vi boikotter alt videre samarbeid med Dramatikkens hus inntil styret og ledelsen går av, eller de får på plass strukturer som gjør det mulig for en kunstnerisk leder å drive et sted som er på høyde med Johnsens kunstneriske visjon. 

Brynjar Åbel Bandlien, Øyvind Berg, Helle Haugsgjerd, Arne Lygre, Cecilie Løveid, Bibbi Moslet, Cecilie Ore, Agnes Ravatn, Trond Reinholdtsen, Toril Solvang, Sara Li Stensrud, Marit Tusvik, Marcelino Martin Valiente, Marco Demian Vitanza.

 

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER