S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Bjørn Ravn Carlsen – 5. juni 2013

Barneteater, kvalitet og kvantitet

Aladdin, Rogaland Teater 2013. Foto: Emile Ashley


Publisert
5. juni 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Sesongen 2012/2013 går følgende forestillinger ved BUT:

Høst Festival. Ungdom fra 6 nasjoner. Parken Aladdin. Barn og ungdom. Hovedscenen Karius og Baktus. Profesjonelle utøvere.Teaterhallen

Vår Parkering forbudt. Ungdom. Om 100 års stemmerett. Teaterhallen Mio min Mio. Barn/ungdom/profesjonelle. Hovedscenen Vinn og forsvinn. DUS-prosjekt. Ungdom. Kjellerteater Snehvit. Profesjonelle. Samarbeidsprosjekt. Hindal gård This is who we are? Ungdom. Irland


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/barneteater-kvalitet-og-kvantitet/
Facebook

INNLEGG: I fjor ble Fluenes Herre nominert til Hedda for beste barne- og ungdomsforestilling, utelukkende med amatører på scenen. Når man i år følger opp med å nominere Aladdin, vitner det om at vi gjør noe riktig, skriver Bjørn Ravn Carlsen, barne- og ungdomsteatersjef på Rogaland Teater.

Siden 1957 har Rogaland Teater valgt å investere stadig større ressurser i prosjektet Barne- og Ungdomsteateret (BUT). Av ca 100 årsverk ved Rogaland Teater er 6 utelukkende dedikert BUT. I sesongen 2012/2013 var åtte prosjekter rettet mot barn og unge (se faktaboks). Dette vitner om en bevisst og brei satsning.

Det er bra at et stort og seriøst tidsskrift som Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift tar en ordentlig debatt om hva teater for barn er og kan være, og fint at både Scenekunst.no og Dagsavisen er med.

Det er bra at også ungdom blandes inn i debatten. Det er også bra at debatten nå har nådd tydeligere ut, kanskje først og fremst som følge av årets Heddanominasjoner. Og sist men ikke minst det er bra at de som skriver dette har en klar og tydelig agenda; å gjøre barn og ungdomsteater bedre og mer aktuelt.

Debatten handler ikke om man skal spille Kardemommeby eller ikke. Den handler ikke om nyskapende eller konservativt teater. Barne- og ungdomsteater er for mange av oss noe mye mer enn det, og har vært det lenge. Debatten handler om kvalitet, men den handler også om kvantitet.

Å lage én god forestilling i året, er ikke å satse på barn og unge. Like lite som å lage én voksen forestilling i året er å satse på teater for voksne. Et teater må produsere for barn og unge på lik linje som det gjør i resten av sitt virke. For oss vil dette si at vi også må lage teater som forventes å trekke et større publikum. Dette er vi stolte av. Vi er stolte av Mio, min Mio og Aladdin, akkurat som vi er stolte av våre egenutviklede prosjekter eller DUS- prosjekter. Vi skal nå ut, vi skal lokke og vi skal overraske.

Når Heddakomiteen i fjor nominerte Fluenes Herre med utelukkende amatører på scenen, til beste barne- og ungdomsforestilling, vitner vel det om at vi gjør noe riktig. Når de i år følger opp med å nominere Aladdin, er det en bekreftelse på dette.

Å spille Mio, min Mio eller Aladdin er ikke ensbetydende med å være bakstreversk eller uten evne til å kunne tenke mer enn en tanke om gangen. Gode resultater er også avhengig av et visst produksjonsvolum.

BUT har i dag 370 medlemmer som går til ukentlig undervisning hos oss. Årlig medvirker rundt 100 av disse i produksjoner på en av teaterets mange scener. Når de deltar i produksjoner, er disse barna og ungdommene de eneste som er amatører i en 100 % profesjonell ramme. Barn og ungdom kan lage kunst dersom de gis de rette rammer, og det er det vi gjør på Rogaland Teater.

Vi fikk i 2009 penger til å lage et kompetansesenter for barne- og ungdomsteater. Vi har kommet til konklusjonen at dette ikke er noe en bare kan kalle seg, men at en må jobbe seg frem til denne statusen. Er vi der nå ? Jeg vet ikke enda, men jeg tror vi er på god vei. I dag er det fire og en halv stilling på Rogaland Teater som utelukkende jobber med BUT, og i tillegg har vi inne lærere tilsvarende omtrent halvannen stilling.

Den største endringen er likevel denne:

Gjennom mine 11 år som leder for BUT har jeg ikke behøvd å kjempe noen intern kamp på teatret. Ledelsen ved teatret har sammen med de siste tre teatersjefene (Ingjerd Egeberg, Hanne Tømta og Arne Nøst) anerkjent, og til og med vært pådrivere for, et bredere tilbud.

De senere år har vi med stort hell fått nyskrevet dramatikk til hovedscenen, Det Tusende Hjerte. Vi har fått utvikle produksjoner, vi har hatt norgespremierer, for eksempel 04:48 Psykose, alt med stor suksess og med barn og unge i ledende roller. ROT har vist at det å satse ikke bare betyr kvalitet, men faktisk også kvantitet. Den aller største endringen er nok likevel den som de siste 10-15 årene har skjedd på huset. BUT har blitt en 100% integrert del av Rogaland teater, noe teatret er stolt av.

Kanskje er det derfor vi ikke blir tatt inn i den nasjonale debatten, og kanskje er det derfor vi selv glemmer å delta i den. For oss føles det bare naturlig når HT og Den Mangfoldige Scene i oppstarten av sine prosjekter for og med barn og unge, besøkte oss for å se på den modellen vi har bygget opp. For oss er ikke dette noe vi daglig må sloss for. Det er en selvfølge.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no