S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 9. mars 2012

Bak kulissene


Publisert
9. mars 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Man er jo bare et menneske: Konsept, koreografi og regi: Coopertest Kompaniet ved Maja Roel og Guro Anna Wyller Odden Aktører: Rakel Øfsti Nesje (14), Robin Strøm Nilsen (17), Ina Trøan Berg (15), Ingvild Tohon Skjønsfjell Lakou (17) og Martin Severin Fossum Wangberg (16) Tekst og medregi: Mattis Herman Nyquist

Scenografi: Mari Hesjedal

Kostymedesign: Ingunn Sønsteby

Lys: Ingeborg Olerud

Musikkomposisjon og -produksjon: Øystein Wyller Odden og Jørn Tore Egseth Stemmeveiledning: Hanna Gjermundrød Urpremiere fredag 9. mars kl 19.00 på Rom for Dans i Oslo.

Produsent: Landing

Co-produsent: Rom for Dans Støttet av Norsk kulturråd og Fritt ord.

Forestillingen spilles 9., 10. og 11. mars kl 19 på Rom for Dans i Oslo.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/bak-kulissene-7/
Facebook

I «Man er jo bare et menneske» foretar aktørene Rakel (14), Robin (17), Ina (16), Ingvild (17) og Martin (16) et dykk inn i fenomenet ondskap.

«Har ondskapen en jobb? Kanskje den går på jobb? Jeg tror ondskapen går på jobb». Coopertestkompaniet lar fem ungdommer mellom 13 og 17 år utforske et vanskelig tema. Resultatet kan du se i kveld.

I kveld er det urpremiere på Coopertestkompaniets siste forestilling "Man er jo bare et menneske". Fem ungdommer mellom 13 og 17 år er aktører i forestillingen, som utforsker temaet ondskap. Kompaniets utgangspunkt er tanken om at ungdommene kanskje kan utfordre de voksne til å se et vanskelig og problematisk tema fra nye vinkler.

Når temaet er ondskap og det er ungdommer som spiller, er det nærliggende å tenke på 22/7. Er terrorismen et tema? – Ikke direkte, men det har vært med oss siden det skjedde og har representert en helt annen referanseramme i produksjonen enn vi så for oss da ideen til prosjektet ble til for to år siden. Den første måneden etter terrorhandlingene var vi sterkt i tvil om, og i såfall hvordan vi skulle arbeide med prosjektet. Vi kommer ikke utenom at det å iscenesette unge aktører og ondskap har en helt annen klang nå enn bare for ett år siden. Etter litt tenketid kom vi fram til at det kanskje kunne bli et enda viktigere prosjekt nå, forteller Maja Roel og Guro Anna Wyller Odden, som tilsammen utgjør den profesjonelle scenekunstgruppen Coopertestkompaniet.

Hvordan fant dere fram til de fem ungdommene? – To av dem kjenner vi fra arbeid på Rom for dans, de tre andre kom på audition som vi arrangerte i august. To av dem går på ungdomsskolen og de tre andre på videregående skole på drama og formgivning. Flere av dem danser på fritida, en har vært med på flere profesjonelle scenekunstproduksjoner tidligere, en dirigerer et kor og en underviser i dans.

Hvorfor ville dere jobbe med unge amatører? – Det sto tidlig klart for oss at ungdom skulle være medskapende utøvere i forestillingen. Vi har tidligere arbeidet med unge i profesjonell scenekunst og erfaringer derfra har gjort oss nysgjerrige på både de individuelle uttrykkene de bringer inn i en produksjon og det uttrykket de er som gruppe, som ungdom. Ambisjonen var å skape en situasjon hvor det er unge mennesker som forteller de voksne noe.Vi har tro på at den unges nyvunnede evne til refleksjon, representerer en friskhet, våkenhet og åpenhet, som potensielt gjør dem ekstra skarpe i deres betraktninger.

– I prosjektet har vi vært særlig opptatt av muligheter for onde handlinger som finnes i alle mennesker. Denne grunntanken har motivert oss til å nærme oss ondskapen. Vi ville undersøke hvor nær vi kunne komme ondskapen når det er unge mennesker med unge tanker, stemmer og kropper som forholder seg til den gjennom fysiske, tekstlige og visuelle uttrykk, forklarer Coopertestkompaniet til Scenekunst.no.

Hvor er dere nå? – Det er snart premiere. Vi er i produksjonsrommet på Rom for dans, Rodeløkka i Oslo.

Hva var den siste forestillingen eller konserten dere så?

– Swanlake av Henriette Pedersen på Black Box Teater og Wilco på Sentrum Scene

Hva er deres aller første scenekunstminne?

Guro Anna: – Det var dukketeater på Hovedøya da jeg var tre. Jeg ble livredd og måtte eskorteres ut. Maja: – Da Nora gikk fra Helmer i Et Dukkehjem på Trøndelag Teater.

Hvor på teatret/kulturhuset/spillestedet trives dere best?

– På gulvet, som utøver eller koreograf.

Hvem har hatt mest innflytelse på dere?

– Det er Meg Stuart, Andrew Morrish, DV8, Poul Laursen og Mute comp.

Hva er dere redde for?

– Å miste nære, klimaendringer- Og så er vi litt redde for spøkelser.

Hva ville du gjort om du var kulturminister for et år?

– Vi ville utviklet Den kulturelle skolesekken slik at det blir lagt til rette for med langsiktige samarbeid mellom kunstnere og skoler. Vi ville laget bedre ordninger for turnévirksomhet for frie grupper på regionale scener. Beholdt garantiinntekt for kunstnere, og ellers gitt mer midler til dokumentarfilm.

Hvem ville dere helst delt turnébuss med?

– Valkyrien Allstars og Stein Torleif Bjella. Med Egil Hegerberg bak rattet.

Hva er drømmeprosjektet deres?

– Akkurat nå: "Man er jo bare et menneske". Heldigvis…

Hva kunne fått dere til å gå i demonstrasjonstog?

– Det er mye. Blant annet for storsatsning på fornybar energi, for lavere konsum, og for bedre dyrevelferd i kjøttbransjen.

På tampen: "Coopertesten" vil for mange av Scenekunst.nos lesere frembringe mer eller mindre gode minner fra gymtimer og kondisjonstester. Coopertestkompaniet har nå laget sin egen test hvor du kan sjekke om du er i faresonen for å være slem og vrang, eller om du er et godt menneske.

Ta ondskapstesten her!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no