S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 23. februar 2012

Bak kulissene


Publisert
23. februar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

NING: Ning er et samtidsmusikkensemble som jobber med fysiske, teatrale og visuelle aspekter ved musikalsk framføring

sovereign: Slagverker, NING-medlem og komponist Erik Dæhlins siste verk. Fremføres fredag 24/2 hos Ny Musikk i Oslo.

Her finner du mer informasjon om spilletider og -steder.

Partitur Live!:

Partituret blir til lyd foran dine ører. 23. februar hos Ny Musikk i Platous gt. 18, fri entré.

23/2 kl.16.00: Åpen prøve av Kreidlers nye verk untitled performance #3b. Med NING & komponisten Johannes Kreidler.

kl.17.00 Enkel servering

kl.17.30 DEBATT: Musikere og komponister i møtet med samtiden – hvor relevant er den sosiopolitiske bevisstheten i det musikalske praksis? Hvor viktig er det med meningsutveksling om slike emner og hvordan kan musikere og komponister jobbe sammen for å kommunisere dem?

Med Alwynne Pritchard (moderator) , Johannes Kreidler, Trond Reinholdtsen, Emil Bernhardt, NING og Eirik Raude.

Dessuten: Lørdag 24/2: Møt komponisten: Johannes Kreidler om sitt arbeid og bestillingsverket for NING

24.02 Kveldskonsert med NING, NONO, DALHEIM, FEILER, mm.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/bak-kulissene-6/
Facebook

Samtidsensemblet NING består av Tora Ferner Lange (fløyte), Erik Dæhlin (slagverk, komponist), Amund Sjølie Sveen (slagverker og komponist) og Rasmus Jørgensen (komponist, performance).

Ikke alle er komfortable med å jobbe fram verker foran publikum. Ensemblet NING og komponistene Erik Dæhlin og Johannes Kreidler inviterer gjerne til åpen prøve.

Fredag denne uken urfremfører samtidsensemblet NING slagverker og komponist Erik Dæhlins nye verk "sovereign". Komponisten kaller verket en "musikkteatral miniatyr", og forklarer at stykket tar utgangspunkt i kjente eventyr.

– Med tre norske folkeeventyr (“Hvorfor bjørnen er stubbrumpet”, “Reven som gjeter” og “Reven snyter bjørnen for julekosten”) som prisme, kastes det et skjevt blikk på makroøkonomien og den pågående økonomiske krisen. "sovereign" tar utgangspunkt i grådighet og det å stjele, og hvordan dette viser seg som en stadig tilbakekomst av uærlighet, latskap og dumskap. Noen har med den selvrettferdiges rett lurt noen og andre har latt seg lure. Og dette skjer igjen og igjen, selv om bløffen egentlig er avslørt. Men kan en avsløre seg selv? Hva om den som blir lurt og den som lurer er en og samme?

Hvor er du nå? – I Oslo. På Grønland. Sammen med NING.

Hva var den siste forestillingen eller konserten du så? – Det første jeg tenkte på var møtet jeg hadde med banken i forrige uke – det var rimelig tett på en performance med hensyn til uforståelig rot og nerver. Men den siste konserten jeg hørte, var med datteren min for en ukes tid siden.

Hva er ditt aller første scenekunstminne? – Et Camus-stykke på Torshov Teateret hvor tsarens hode rullet over gulvet. Eller var det kanskje å se på St. Pepper coveret like lenge som "Day In The Life" varer?

Hvor på teatret/kulturhuset/spillestedet trives du best? – Jeg trives mer og mer i hvite rom eller ute på rare steder, litt avsondret. Men bak publikum er også fint.

Hvem har hatt mest innflytelse på deg? – Ingen nevnt, ingen glemt. Her er det nok mange som vil utgjøre både leirbål, ved, avispapir, kaffekjele, stjernehimmel, samtalepartner og så videre.

Hva er du redd for? – Alt for mye. Best å holde det litt for deg selv.

Hva ville du gjort om du var kulturminister for et år? – Antagelig ville jeg satt meg mål som ville være umulige å gjennomføre. Så jeg ville kanskje først starte med å se på hvordan det å formulere seg gjennom ord i søknader vedrørende kunst som kanskje nettopp mangler ord gjør at det ikke lar seg gjøre å lage søknad.

Hvem ville du helst delt turnébuss med? – Ciara Mastroanni. Så kunne jeg bruke litt tid til å finne ut av hvem hun har mest fra – Marcello eller Cathrine.

Hva er drømmeprosjektet ditt? – Å kunne sammenfatte arbeidet mitt med en tekst av Heiner Müller i et musikkteaterverk.

Hva kunne fått deg til å gå i demonstrasjonstog? – Jeg er redd folkemengder.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no