S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 29. mai 2012

Bak kulissene


Publisert
29. mai 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Beste kvinnelige hovedrolle Hildegunn Eggen for rollen som fru Alving i Gjengangere, Trøndelag Teater Kirsti Stubø for rollen som Lavinia Mannon i Sorga kler Elektra, Det Norske Teatret Ane Dahl Torp for rollen som Shen Te i Det gode mennesket fra Sezuan, Det Norske Teatret

Beste mannlige hovedrolle Stig Amdam for rollen som Mikkel Borgen i Ordet, og rollen som Henry Law i Når det slutter å regne, Den Nationale Scene Thorbjørn Harr for rollen som Leon i De foreldreløse, National på Torshov Mattis Herman Nyquist for rollen som Alceste i Misantropen, Rogaland Teater

Beste kvinnelige birolle/medspiller Helga Guren for rollen som Lucifer i Sonny, og for sin rolle i Nattergalen, Rogaland Teater Mariann Hole for rollen som Helene i De foreldreløse, Nationaltheatret, Torshov Gjertrud Jynge for rollen som Christine Mannon i Sorga kler Elektra, og for rollen som Maria Steuber i Tida og rommet, Det Norske Teatret

Beste mannlige birolle/medspiller: Torbjørn Eriksen for rollen som Orin i Sorga kler Elektra, Det Norske Teatret Øystein Martinsen for rollen som Philinte i Misantropen, Rogaland Teater Robert Skjærstad for rollen som Lucky i Mens vi ventar på Godot, Teater Innlandet

Beste regi: Sigrid Strøm Reibo for regien av Misantropen, Rogaland Teater, og for regien av Black Rider, Hålogaland Teater Terje Strømdahl for regien av De foreldreløse, Nationaltheatret på Torshov Eirik Stubø for regien av Sorga kler Elektra, Det Norske Teatret

Årets forestilling: Abrahams barn, Det Norske Teatret Forvandlingen, Nationaltheatret Jeg var Fritz Moen, Riksteatret/Teater Manu Norge-Brasil, Det Norske Teatret Sorga kler Elektra, Det Norske Teatret

Beste barne- og ungdomsforestilling: Fluenes herre, Rogaland Teater Roadkills, Akershus Teater Sound of Freedom, Amund Sjølie Sveen Urmakarens hjarte, Sandsund/Lie produksjoner Veggen, Hordaland Teater

Beste visuell design: Boya Bøckman for den visuelle designen til Kunsten å bli tam, Black Box Teater Olav Myrtvedt for scenografien til Misantropen, Rogaland Teater Chloé Obolensky for scenografien til Gjengangere, Den Nationale Scene

Særlig kunstnerisk innsats: Det samiske nasjonalteatret Beaivváš som bruker scenekunsten til å bygge en viktig og nødvendig bro mellom samisk og norsk kultur

Oleg Glusjkov for koreografien til Misantropen, Rogaland Teater og til Black Rider, Hålogaland Teater

Ikkje direkte råka, iscenesatte lesninger av Maria Tryti Vennerøds blogg. Et samarbeid mellom Cappelen Damm/Dramatikkens Hus – for aktualitet, for å gå nye veier i å møte og engasjere nye publikumsgrupper

Komilab-prosjektet ved Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise

I sesongen 2011/2012 har Heddajuryen bestått av: Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag IdaLou Larsen, kritiker i Klassekampen og Idalou.no Kristian Lykkeslet Strømskag, dramaturg Astrid Sletbakk, kritiker i VG Petter Rosenlund, dramatiker Keld Hyldig, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen Mette Brantzeg, regissør og dramatiker

Nye jurymedlemmer for sesongen 2012/13:

Gunnar Germundson, Oslo (dramatiker, tidl. leder Norsk Dramatikerforbund)

Karoline Skuseth, Bergen (prosjektansvarlig og kurator for faglig program ved BIT Teatergarasjen, scenekunstanmelder for Scenekunst.no, Natt og Dag m.m.)

Therese Bjørneboe, Oslo (teateranmelder Aftenposten, redaktør Norsk Shakespeare Tidsskrift)

Karen Frøsland Nystøyl, Oslo (teateranmelder NRK)

Det avventes svar fra en person til.

I tillegg blir Astrid Sletbakk og Thoralf Berg sittende en periode til.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/bak-kulissene-12/
Facebook

Ane Dahl Torp som Shen Te i Det gode mennesket i Sezuan er en av de nominerte til prisen for beste kvinnelige hovedrolle.

Årets heddaprisnominasjoner er klare. Vi har spurt en av de nye medlemmene hvordan det er å sitte i juryen.

Karoline Skuseth fra Bergen, du er et av fem nye medlemmer i Heddajuryen fra neste sesong. Kommer du til å se på forestillingene med et annet blikk?

– Jeg gleder meg stort til å ta fatt på arbeidet, og er ydmyk over å få besitte denne viktige plassen det kommende året. Det er vanskelig å forutsi om blikket mitt vil endres, men jeg har noen retningslinjer jeg kommer til å være tro mot. Disse innbefatter blant annet et fokus på unge og nyskapende stemmer, og å sørge for bredest mulig dekning av regionteatrene, sier Skuseth til Scenekunst.no.

Karoline Skuseth er prosjektansvarlig og kurator for faglig program ved BIT Teatergarasjen. Hun har også skrevet scenekunstanmeldelser for Scenekunst.no.

Hvordan jobber dere i juryen?

– Vi er en forholdsvis liten jury, som må reise mye og se mer for å komme frem til nominerte i de ulike kategoriene. Utover det er vi 100% selvstendige i valgene av hva vi ser, og uavhengige av kommersielle hensyn. Heddaprisen er en solid faglig fundert pris, som går til «fremragende prestasjoner i norsk scenekunst».

Blir det noe tid til familie og venner når man er med i Heddajuryen, eller er du på farten og på forestillinger hver kveld?

– Dette er jeg nok bedre kvalifisert til å svare på om et års tid, men jeg skal gjøre mitt ytterste for å få tid til begge deler!

Hvor er du nå?

– På kontoret til BIT Teatergarasjen, med regn utenfor vinduene og hvite portugisiske strender i tankene.

Hva var den siste forestillingen eller konserten du så?

– Vegard Vinge og Ida Müllers John Gabriel Borkman på Prater i Berlin. Det var en underlig opplevelse – enkelte i det tysktalende publikummet gikk så langt som til å avbryte forestillingen med indignerte rop og risting i kulissene, kun for å utsette etterlengtede sceneskift ytterligere. Jeg har også nettopp sett punkblueslegenden Andrè Williams sette skjeletter i vibrasjon på Mojo Workout i Bergen.

Hva er ditt aller første scenekunstminne?

– Det må være Rigaballettens Nøtteknekkeren på Bjergsted i Stavanger, 1989 – i armkroken til en proporsjonalt veldig stor mamma. I en litt eldre utgave ble jeg særlig fascinert av forestillinger som Cirka Teater og Gilles Bergers Split Second og Jo Strømgren Kompanis Gorri-Gorri.

Hvor på teatret/kulturhuset/spillestedet trives du best?

– Jeg har lengst erfaring som en fasett i et metaforisk publikumsøye, men finner også stor glede i å tilrettelegge for sceniske verk og tilhørende sidearrangementer. På BIT Teatergarasjen er jeg blant annet kurator for det faglige programmet; det være seg seminarer, kunstnersamtaler og workshops.

Hvem har hatt mest innflytelse på deg?

– Tilfeldighetene har latt meg studere under kloke og enormt inspirerende hoder som, for å nevne noen få, Olla Rypdal, Viggo Solum, Knut Ove Arntzen og hele kobbelet på Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen. Ellers inspireres jeg ofte av absurdisme og frie tenkere, evnen til å søke seg mot en større sammenheng, det store bildet. Jeg ser på scenekunst som en helt selvskreven og nødvendig del av samfunnet. Vi trenger både abstraksjon og ritualer.

Hva er du redd for?

– I disse tider er det dessverre vanskelig å komme utenom tendensene i Europa, som grunnet den økonomiske krisen synes å legge ned viktige kulturinstitusjoner for fote. Situasjonen forTrafó i Budapest og Theater Instituut Nederland i Amsterdam er mildt sagt urovekkende, og om ingen av protestene bærer frukter er det få tegn til at situasjonen vil forbedre seg. Jeg er også bekymret for tilstanden til den norske kulturskolen. De siste ti årene er andelen av praktiske fag og kunst- og kulturrelaterte fag nærmest halvert på grunnskolenivå, og kompetansen forsvinner i takt med nedskjæringene. Jeg er selv et barn av kulturskolen, med et til tider utenomjordisk program hver dag etter skoletid. Dette ga meg tidlig redskaper til å kunne stake meg ut min egen vei – det hadde vært trist om disse ikke fikk gå i arv til neste pulje.

Hva ville du gjort om du var kulturminister for et år?

– Jeg hadde sannsynligvis gått litt amok, avhengig av hvor store ressurser jeg hadde hatt til rådighet. Nevnte kulturskole er en viktig post, men også tilgjengelige prøvescener for unge kompanier. Jeg ville lagt enormt stor vekt på å bygge opp et tettere samarbeid mellom akademia og praksisfelt – gruppene sitter på verdifull kunnskap som i mye større grad kunne kommet hverandre til gode. Jeg ville også gjort mitt beste for å forhindre 'hånd-til-munn'-økonomien som preger mange kompaniers hverdag. Det er paradoksalt at et land som Norge forbigås av langt fattigere land i sin kultursatsing.

Hvem ville du helst delt turnébuss med?

– Jeg var nettopp på turné i Kina med det ene bandet jeg spiller i, Scampi, Chips, Dip & Campari. Det gikk riktignok ikke så mye i buss som i skranglete drosjer og overfylte tog, men det var likevel en herlig opplevelse. Det finnes egentlig ikke så mange jeg ikke ville delt turnébuss med, men selvfølgelig – alt til sin tid. Om jeg fikk lov til å begynne i en ende ville første busslast bestå av Sigmund Freud, Anne-Kath. Vestly, Eugene Ionesco, Christoph Schlingensief, Tor Åge Bringsværd, Carmen Miranda og min morfar.

Hva er drømmeprosjektet ditt?

– På konserter blir jeg ofte stående å tenke at det hadde vært storslagent om konsertscenografi hadde vært en etablert profesjon, så om jeg skulle definere et drømmeprosjekt ville det nok gå i lignende baner – frie midler og tøyler til å lage audiovisuelle vidundermaskinerier i tråd med David Byrnes Playing the Building.

Hva kunne fått deg til å gå i demonstrasjonstog?

– Jeg skulle ønske at jeg kunne ta æren for å gå i demonstrasjonstog mot alt fra monstermaster til palmeolje, internasjonale studieavgifter og lokale strippeklubber, og skulle gjerne gjort det dersom jeg hadde kapasitet til det. Med det i mente: i min bok er protest et positivt ladet ord. Det handler først og fremst om vilje til forandring, og handling fremfor passiv misnøye.

Norge-Brasil på Det Norske Teatret er en av de nominerte i kategorien årets forestilling. Foto: Dag Jenssen


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no