S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 18. september 2013

Årets kritikerpriser for teater, musikk og dans


Publisert
18. september 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Norsk kritikerlag deler årlig ut en teaterkritikerpris, en musikkritikerpris og en dansekritikerpris. Prisene skal hedre en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon.

www.kritikerlaget.no Redaktør for Scenekunst.no leder for tiden Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans. Nominasjonene til kritikerprisene er et resultat av åpen avstemning blant alle Kritikerlagets medlemmer i den aktuelle fagseksjonen. Redaktøren stemmer i kategorien musikk.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/arets-kritikerpriser-for-teater-musikk-og-dans/
Facebook

Kill them all. Nationaltheatret 2013. Foto: Erik Aavatsmark

KRITIKERPRISER: Årets kritikerpriser på scenekunstfeltet går til produksjoner av og med koreograf Kjersti Kramm Engebrigtsen, dirigent Jukka-Pekka Saraste og regissør Tore Vagn Lid.

Kritikerprisene i teater, musikk og dans for sesongen 2012/2013 ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo i formiddag.

Koreograf Kjersti Kramm Engebrigtsen fikk kritikerprisen for dans for prosjektet Fragile, oppført i Bærum Kulturhus, Lisboa og Tallinn i april 2013.

Foto fra prosjektet Fragile

I sin begrunnelse til prisvinneren sa kritiker Lars Elton fra VG og Asker og Bærums Budstikke blant annet:

"Fragile er blitt en forestilling som engasjerer på flere plan og gjennom ulike uttrykk. Kjersti Kramm Engebrigtsens Touched er preget av god fremdrift der det lenge er usikkert hvem av de seks danserne som er synshemmet. Det blir fort klart at synshemmingen er en ressurs som gir mulighet for nærhet og berøring. Med Touched setter hun tonen for en lavmælt forestilling. Prosjektets tittel peker på den synshemmedes sårbarhet («Fragile»), men paradokset er at det å bli ledet og støttet gir trygghet og selvtillit. Gjennom berøringen finner intimiteten og tilliten et vakkert uttrykk. Så ender det da også med at den synshemmede danseren erobrer rommet på egen hånd."

Sidsel Pape har tidligere skrevet denne artikkelen om Fragile på Scenekunst.no.

Dirigent Jukka-Pekka Saraste fikk kritikerprisen for musikk for framføringen av Gustav Mahlers 2. symfoni ved sin avskjedskonsert som sjefdirigent for Oslo Filharmoniske Orkester i mai 2013.

Kritiker Tori Skrede i VG sa i sin begrunnelse:

"Gjennom de siste sju årene har Saraste gitt oss mange store musikkopplevelser. Og denne maikvelden fikk vi nok en auditiv demonstrasjon av hvordan han klarer å løfte orkesteret opp på et nivå man nesten ikke tror er mulig. Verket er fantastisk, men ikke alle framføringer er det. Men denne kvelden var vi var mange som lente oss tilbake, pustet tungt og kjente på opplevelsen av noe nytt. Vi hadde hørt detaljer i Mahlers musikk vi ikke hadde merket før. Vi hadde hørt små, underfundige bevegelser kombinert med lange, musikalske linjer som nesten virket som setninger der musikken snakket. I Mahlers 2. symfoni medvirker også sangere, både solister og kor, orgel er det også, og på en enestående måte fikk han også dem til å gli inn som en helt naturlig ingrediens i orkesterbildet. Teksten som tonesettes i 5. sats er et dikt av Friedrich Gottlieb Klopstock, og sjelden har man hørt en tekst komme så godt til uttrykk. Alt smeltet sammen i en fantastisk helhet der spenningen aldri falt, men holdt seg og holdt seg i alle de 85 minuttene symfonien varte."

Årets kritikerpris for teater går til Tore Vagn Lid for regien av forestillingen Kill them all! ved Nathionaltheatret.

Kill htem all! Nationaltheatret 2013. Foto: Erik Aavatsmark

Teaterkritiker Anette Therese Pettersen i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift og Klassekampen sa blant annet om denne forestillingen:

"Kill them all! er andre del i en sørgespilltrilogi […] Gjennom hele forestillingstrilogien har det uttalte målet vært å finne fram til en form som kunne ’forene samfunnsmessig overblikk med eksistensielt innblikk’, og som har søkt ’enkeltmennesket i systemet og systemet i enkeltmennesket’. Og med Kill them all! lykkes Lid usedvanlig godt med dette. I forestillingen er det den sosiale krisen i Europa som behandles i en dramatisk form, og som publikum blir vi vitne til et brettspill hvor maktforskjellene mellom spillerne og spillbrikkene kommer stadig tydeligere til syne. Det virkelige dramaet utspiller seg i Europa mens forestillingen pågår, og Lid klarer sammen med ensemblet og øvrige kunstnere på Nationaltheatret å diskutere dette uten at det blir banalt. Det er som om grensene mellom teaterrommet og verden utenfor uthviskes, og forestillingen bringer hendelsene ute i Europa inn i våre liv."

Kill them All! er omtalt i artikkelenKunst i krisetider av Rudolf Terland Bjørnerem.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no