S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 18. desember 2006

Anmeldelse av en anmelder


Publisert
18. desember 2006
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/anmeldelse-av-en-anmelder/
Facebook

Dramaturg Kristian Lykkeslet Strømskag “anmelder” her Dagbladets teateranmelder Inger Merete Hobbelstad, med å vende hennes anmelderspråk mot henne selv.

Debattinnlegg fra frilansdramaturg Kristian Lykkeslet Strømskag. Han har ikke vært involvert i de produksjonene som er omtalt i innlegget.

Kulturradikal eleganse

– en anmeldelse av anmelderen Inger Merete Hobbelstad (Dagbladet)

Av Kristian Lykkeslet Strømskag

Ingress: “Inger Merete Hobbelstad”

Dagbladet,

Akersgata, Oslo,

Bad-hair-høst i Dagbladet.1

TEATER: Ja da, less is more. Men noen ganger er mer også rett og slett mer – blant annet i Dagbladet.2 For å framstille gode teateranmeldelser kan det se ut som Dagbladet har bestilt en ung og uredd skribent og sluppet henne ut på scenegulvet.

Hos «Hobbelstad» forkynnes «smil til verden»-mottoet ironisk gjennom den naive stemmen, og det finnes ikke noen makt i verden hellig enfold ikke kan overvinne.3

Med et slikt utgangspunkt er man avhengig av oppfinnsomhet og overskudd, og i sin første høst sprudler «Hobbelstad». Språket utnyttes for det det er verd: Klisjeer henges til tørk på klessnora for å brukes igjen4, mens barnevogner heises opp og ned5, og «Hobbelstad» hengir seg til leken med en upåklagelig energi som tidvis gir seg utslag i lystige, men utilgivelige feiltrinn.6

Det er morsomt å bli brakt inn i dette frodige universet.7 «Hobbelstad» er engasjert og engasjerende som anmelder.8 Hun er diskret modernisert i klesveien, og «Hobbelstad»s lange hår og enkle, svarte påkledning understreker det iherdige og effektive i tolkningen hennes.9

Den ferske anmelderen er aktiv og likefram, bestemt og spontan i sine reaksjoner.10 Skuespilleren framstilles som den feige fjotten han på mange måter er.11 Derimot virker den solidoxsmilende og solbrune «Hobbelstad», stylet og kledd opp som vestkantjente, aldri ordentlig grepet.12 Unge «Hobbelstad» må dessuten lære seg å be-gr-un-ne.13

Anmeldelsen er skrevet på grunnlag av Inger Merete Hobbelstads anmeldelser i Dagbladet med titlene «Nordnorsk eleganse» (Gjengangere publisert 7.oktober) og «Søppeldronninga» (Kunsten å kverke ei kjerring publisert 19. november) ved Hålogaland Teater.

fotnoter: 1 Henvisning til Inger Merete Hobbelstads anmeldelse av ”Hair”. Den hadde tittelen ”Bad Hair Day” og startet slik: ”Tenk deg den morgenen på badet. Huden er gusten, håret er flatt, og taklysene tegner mørkeblå ringer rundt øynene. Det kommer til å bli en dårlig dag. Slik er følelsen i de første scenene i «Hair» på Det Norske Teatret.”

2 Dette er en ordrett gjengivelse av Hobbelstads karakteristikk av scenografien til forestillingen ”Kunsten å kverke ei kjerring” på Hålogaland Teater. Men ’på Hålogaland Teater’ er erstattet med ’i Dagbladet’. 3 Her er ’Kunsten å kverke ei kjerring’ erstattet med ’Hobbelstad’, ’uironisk’ med ’ironisk’ og ’hovedpersonen’ med ’stemmen’, ellers ordrett som hos Hobbelstad. 4 Hobbelstads beskrivelse av scenografien. ’scenografien’ er erstattet med ’språket’. ’Teposer’ er byttet ut med ’klisjeer’. 5 Ren avskrift. Her henspeiler det på en forbrukertest av barnevogner som Dagbladet ga Hobbelstad i oppgave å skrive mellom to av sine oppdrag som anmelder.. 6 Dette er Hobbelstads beskrivelse av ensemblet. Skuespillernavnene er byttet ut med ’Hobbelstad’. ’overspill’ er erstattet med ’feiltrinn’. 7 Ren avskrift. 8 Dette er Hobbelstads beskrivelse av Guri Johnsons Fru Alving i Gjengangere. Her er ’Guri Johnsen’ byttet ut med ’Hobbelstad’ og ’fru Alving’ med ’anmelder’.

9 Her erstattes ’hovedrollene’ med ’hun’ og ’Johnsons korte’ med ’Hobbelstads lange’. 10 ’Den nordnorske fru Alving’ er erstattet med ’Den ferske anmelderen’. Ellers avskrift. 11 ’Manders’ er byttet ut med ’Skuespilleren’. 12 Her erstattes ’Osvald’ med ’Hobbelstad’, ’vestkantgutt’ med ’vestkantjente’. Ellers er det ordrett slik Hobbelstads beskriver Jørn-Bjørn Fuller-Gees Osvald. 13 Dette er Hobbelstads dom over Jørn-Bjørn Fuller-Gee. ’Jørn-Bjørn Fuller-Gee’ er erstattet av ’Hobbelstad’ og ’ar-ti-ku-le-re’ er erstattet av ’be-gr-un-ne’.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no