S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 29. august 2016

Å se ut som man er fra Uganda

Book of Mormon, fra andre nasjonale turné i USA / second national tour cast.


Publisert
29. august 2016
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Intervju Musikk Teater

The Book of Mormoner en musikal med tekster og musikk av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone. Musikalen hadde premiere på Broadway i 2011 og på West End i London i 2013. Forestillingen har også turnert i USA.

Det Norske Teatret setter opp musikalen i 2017 og holder audition i slutten av oktober 2016. Den norske versjonen skal også spille på Kilden i Kristiansand i 2018.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/a-se-ut-som-man-er-fra-uganda/
Facebook

Høsten på Scenekunst.no åpnet med en debatt om hudfarge på scenen. Like etter publiserte Det Norske Teatret en video der regissør Vidar Magnussen peker mot veggene i salen på Hovudscenen og sier at han trenger utøvere med samme farge. – Vi trenger skuespillere og sangere som ser ut som de er fra Uganda, forklarer Magnussen.

I det debatten om hudfarge på scenen stilnet, dukket en video opp i feeden min på fjesboka der regissør (og komiker) Vidar Magnussen fomlete forklarer at Det Norske Teatret søker etter skuespillere og sangere med samme farge som veggene i salen på Hovudscenen (de er brune).

Anledningen er at teatret neste år setter opp musikalen The Book of Mormon.

Hva slags musikal er dette, Vidar Magnussen?

– The Book of Mormon har vært en kjempesuksess i London og New York. Den er skrevet av Robert Lopez, Trey Parker og Matt Stone. De to siste er kjent for å stå bak animasjonsserien South Park, men de er også vokst opp i nær kontakt med mormonerkirken i Colorado. Musikalen handler om to misjonærer fra mormonerkirken som forsøker å frelse innbyggerne i en liten, avsidesliggende landsby i Uganda.

Uganderne i musikalen er visstnok ikke spesielt interessert i misjonærenes budskap, fordi de har mer presserende problemer å bale med, som AIDS, sult og krig.

Flere stykker i Det Norske Teatrets program den siste tiden har kretset rundt religion. I 2013 rullet teatret ut hele Bibelen. Nylig hadde forestillingen Etterlyst: Jesus premiere, med nyskrevne tekster og musikk av prest og musiker Bjørn Eidsvåg. Og deretter altså misjonærer i Uganda – via Broadway. På ett vis en relevant stripe forestillinger i en verden der religion får stadig mer å si.

Hvorfor sette opp The Book of Mormon i Norge?

– The Book of Mormon er intelligent og morsom religionskritikk. Jeg vil si den er like kritisk som Monty Pythons Life of Brian var da den kom på 1970-tallet. Nordmenn har som alle andre valfartet til West End for å se denne musikalen. Religioner trenger at vi tuller med dem. Da forestillingen gikk på Broadway, sa også mormonerkirken at såpass må vi tåle. I alle fall sa de det i begynnelsen – de skal visst ha snudd og blitt mer skeptiske etter hvert. Men kritikken er absolutt gjort med kjærlighet.

Men et sånt plot – risikerer ikke det å gi et karikert bilde også av Uganda, eller for den del av Afrika?

– Forestillingen unngår slike karikaturer. Jeg synes de ugandiske karakterene framstilles som ekte og hele mennesker. Det er for eksempel en fin scene der en ung jente i landsbyen skjeller ut sin egen Gud når hun skjønner det meningsløse i budskapet fra misjonærene som hun en stund ser opp til.

I Norge er det trolig vanskelig å annonsere etter folk som har en bestemt hudfarge. Utlysningen spør derfor blant annet etter “utøvarar som vil spele landsbybebuarar frå Uganda”.

Hvordan har dere tenkt å forholde dere til det på audition, kan en etnisk norsk skuespiller bli vurdert for en rolle som ugandisk landsbyboer?

– Vi trenger skuespillere og sangere som ser ut som om de er fra Uganda, sier regissør Vidar Magnussen. – Vi har ikke lov til å gjøre det annerledes, det står i kontrakten med rettighetshaverne.

Hvordan er en slik forutsetning formulert?

– Det er jo der det er så mange fallgruver. Videoen er et uttrykk for min egen usikkerhet rundt hvilke ord som er riktige å bruke. I kontrakten mener jeg det står noe om at det skal castes etnisk riktig.

Kommer dere til å finne nok skuespillere som vil spille ugandiske landsbyboere som skal frelses?

– Ja, det er jeg ikke redd for i det hele tatt. Dette stykket sparker aldri i feil retning. Det er religionen som får gjennomgå, alle rollefigurene blir på hver sin måte elsket for det de gjør.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no